• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Yaşar Değirmenci
Yaşar Değirmenci
TÜM YAZILARI

Fitne Devrinde İslâm’ı Yaşamak(2)

18 Haziran 2025
A


Yaşar Değirmenci İletişim: [email protected]

Fitne Devrinde İslâm’ı Yaşamak(2)

Yaşar Değirmenci

Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

“Kıyametten hemen önce karanlık gecenin parçaları gibi fitneler var. Kişi o fitnelerde mü’min olarak sabaha erer, akşama kafir olur; mü’min olarak akşama erer, sabaha kafir çıkar. O fitnede oturan, ayakta durandan hayırlıdır. Yürüyen koşandan hayırlıdır. Öyleyse yaylarınızı kırın, kirişlerinizi parçalayın, kılıçlarınızı da taşa vurun. Sizden birinin evine girerlerse Hz. Âdem’in iki oğlundan hayırlısı olsun (ölen olsun, öldüren değil)” 

Ebu Davud, “koşandan” kelimesinden sonra şu ziyadeyi kaydetmiştir: “Yanındakiler, “Bize ne emredersiniz (ey Allah’ın Resulü)?” dediler. “Evinizin demirbaşları olun!” buyurdu.”

AÇIKLAMA: Resûlullah, kıyamete yakın çıkacak fitnelerin dehşetini belirtmek için, zifirî karanlık gecenin parçalarına benzetmiştir. Yani peş peşe fitneler olacak, her biri, gece parçası gibi karanlık, yani doğru yanlış, haklı haksız, isabetli hatalı vs. şekilde tefrik etmek imkanı tanımayacak, son derece dehşetli olacak demektir. Bu teşbihten maksat fitnenin büyüklüğünü ifadedir. *Hz. Âdem’in iki oğlundan hayırlısı Hz. Habil’dir. Kardeşi Kabil onu öldürmek istediği vakit ayet-i kerimenin ifadesiyle kardeşine: “Sen beni öldürmek için elini bana kaldırsan da ben seni öldürmek için elimi sana kaldırmayacağım” (Maide 28) demiştir. Bu ayette, Cenab-ı Hakk fitne sırasında Müslümanların takip edeceği siyaseti vaz’ etmiş olmaktadır: “Fitneden kaçmak, öldürmektense ölmeyi tercih etmek.” İslam’da bunun ilk örneğini Hz. Osman’ın verdiği belirtilir: O fitnenin büyümemesi için öldürmeyi değil, öldürülmeyi tercih etmiştir. Evin demirbaşı olmaktan maksad, evden ayrılmamak, dışarı çıkıp fitneye bulaşmamaktır. Nasıl ki demirbaş denen halı, kilim gibi bir kısım eşyalar devamlı evde kalırlar; fitne sırasında da o eşyalardan biri gibi olmak yani evden dışarı çıkmamak tavsiye edilmiştir. Bundan da maksad, fitneye katılmamaktır. Peygamberimiz: “Herc (fitne) zamanında ibadet, tıpkı bana hicret gibidir. Bahtiyar, fitneden kaçınan kimse ile belalarla karşılaşınca sabreden kimsedir. Ne mutlu ona!” 

Fitnede herkese ferdî olarak terettüp edecek vazifeleri şöyle sayabiliriz:

1. Fitnenin getireceği sıkıntılara sabır. 2. Fitnecileri yalnız bırakmak, 3. Uzlet; eve çekilmek, dağa çekilmek, terk-i diyar etmek, 4. Öldürmektense ölmeyi tercih etmek. Fitnede müdafa-i nefis meselesi, 5. Dilini tutmak. Peygamberimizin bir kısım hadislerine göre, fitne yoksa çıkaran, çıkmış ise büyütüp geliştiren ve fertleri fitnenin getireceği şerlerin içine atan en mühim amillerden biri de “dil”dir. Fitneye karşı mü’minleri uyarmak maksadıyla varid olan bir kısım hadislerde dilin rolüne dikkat çekilerek, dilin kılıç gibi, hatta kılıçtan da beter olduğu ifade edilmiştir. Fitneye azıcık meyledenin üzerine o, süratle gelir (kendine çeker). Fitnede dilini oynatmak aynen kılıç oynatmak gibidir” denir. Abdullah İbnu Amr›ın rivayetinde ise, dilin kılıçtan daha beter tesir icra edeceği ifade edilir: “Haberiniz olsun ki, ilerde Arapları darmadağın edecek fitne çıkacak. O yüzden ölenlerin hepsi ateştedir. O zaman dili kullanmak kılıç kullanmaktan beterdir.” Münâvî, “dilini tutmak” emrinden, “konuşmazdan önce iyice düşünerek sadece lehine olacak hususlarda konuşup, kendini ilgilendirmeyen hususlarda hiç konuşmamayı” anlar. Peygamber Efendimizin 

“Ey Allah hayrını veresice Muaz, insanları yüzüstü ateşe atan şeyin, dilleriyle haset etiklerinden başkası olduğunu mu zannediyorsun?” Sözü fitne hakkında da aynen doğrudur: İnsanı fitneye atacak veya fitneden koruyacak en mühim amillerden biri dildir.

Yine Abdullah İbn-i Amr’dan gelen bir rivayette, Peygamberimizin gelecek fitne ile alâkalı tasvir ve ihbarları üzerine, “Fitne çıktığı zaman ne yapalım?” diye soranlara: «Evine çekil, diline sahip ol, maruf ile amel et, münkeri terk et, kendi çoluk çocuğunla ilgilen, başkasıyla meşgul olma”  şeklinde cevap verdiğini görmekteyiz.

Hadiste yasaklanmış bulunan “fitnede dil oynatmak”tan maksad nedir?

Halkın dedikodusunu yapmak, fitneye karışanların lehinde veya aleyhinde konuşmak, bir tarafı kötülerken bir tarafı övmek suretiyle iki gruptan birini ta’n etmek, hep bu yasağa girmektedir. Hatta zalim idarecilere haber götürüp (ispiyonculuk yapmak) da bu yasağın tahtındadır. Zîra bu davranış idarecinin öfkesini kabartarak öldürme, hapis, sürgün vesair pek ciddi öyle fenalıklara sebep olur ki, kılıç kullanmak bu kadarını yapamaz.

(İbrahim Canan, Kütüb-ü Sitte Tercüme ve Şerhi’nden istifade edilmiştir.)

NOT: Değerli okuyucularımın kısmi ve cevabi mesajım: *Kanber; Allah’ın ipine sımsıkı sarılmayı, emrolunduğumuz gibi dosdoğru olmayı yani İslâm’la şereflenip, İslâm’la yaşayıp, İslâm üzere ölmeyi Rabbim bize nasip eylesin. Şeytanın şerrinden, nefsimizin şerrinden, kötü insanların şerrinden, kabrin azabından ve cehennemin azabından bizi korusun. *Abdurrahman; Putların adı Lat, Menat, Hubel, Uzza olmak zorunda değil. Biz ahlaklı olmadan İslamcı olmak istiyoruz. Değerli Kardeşim, Hastalığımız bu! Amelsizlik. YILMAZ; Entelijansiya  yazar bey bunun başka bir karşılığı yok mu? Rahatça anlayabileceğimiz? Vallahi şaşıyor insan size. Değerli Kardeşim, Entelijansiya kelimesinin yanına “entelektüel, aydın, münevver” kelimelerini yazdım. Dikkatinizden kaçmış. Yazılarımı dikkatlice düşünerek okumanızı tavsiye ediyorum. *Hikmet Yılmaz; Sabah Gazetesinin köşe verdiği, TRT Yönetiminde görev verilen Hilâl Kaplan’ın babası Yusuf Kaplan değil mi? Yazılacak çok şey var da. Dillendiremiyorum. Değerli Kardeşim, Yanlış bilgiyi doğru kabul edip, “peşin hükümlü olma” hatandan vazgeç! Babası değil, sadece soyadı benzerliği.

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Sizofren

Kolay gelsin

Nedim

Ehlisunne itikadi ve usulünde olanlar başta ayetleri nüzul sebebi rivayetleri ile anlar yani başka nassla anlar. Ayetlerin delaleti yani anlaşılmasında zannilik ve kat'ilik durumuna bakarak kat'i anlamı varken başka anlamaları kabul etmez tevile girmezler.Zannilik yani iki üç anlama gelecek esneklik te kesin anlamı tesbit etmek için diğer nasslara müracaat ederek ve sahabe başta olmak üzere bir anlamında icma var mı yok mu ona bakar veya amelî fıkhi konu ise ve bütün ümmeti ilgilendiren helal haram konusu ise kıyası FUKAHA ya yani dört mezhep imamları nin ittifak ettikleri ne ise onunla amel eder.Mesala âlimler namazın terkini Ahmet b Hanbel rahimullah küfür görüp murted ilan ederken diğer üç âlimin küfür görmemeleri ile amel ediliri örnek verirler meselenin anlaşılması için.. Velhasıl âlimler 72 fırka gibi küfür şirk konusu olan akaid konularında ve amelî fıkhi konularda olsun sapmamak bidatci olmamak için Kur'an'ı sünneti Sahabeler nasıl anlamış yaşamış inanmişsa o şekilde olma zorunluluğu olduğunu söylerler.Yani şii, haricî mutezili, Vahdeti vucudcu sufi veya şiiler gibi İsmet sıfatını peygamberden başkasına da veren sufiler ve Hristiyanlar in isa as ve salih zatların ruhundan istiğase istane rabıta tevessül yapmalarına benzer bir inanç içinde olan sufiler gibi olmamak için bunu şart koşarlar.Ehlisunne iddiası taşıyanların çok olduğu bilinir hatta o kadar çok kullanan cemaatlerin hem akaid konularında hem de amelî konularında nasslari sahabe gibi bakmadiklari apaçık olduğu bilinir.Gelelim fitne konusuna..Yazar a tavsiyemiz muaz b cebel ra yöntemi ile konulara bakması.Yani ilkönce Kuran'da ki fitne konusunu bütüncül olarak ilgili ayetleri çıkarması ve Sahabelerin ve onların öğrencileri olan âlimlerin bu ayetleri nasıl anladığını ortaya koymak sonra da açılım yapılan hadislere ama yine aynı yöntemle rivayetlerin bütününe cem'ine ve sebebi vurud una bakmalıdır.Ve günümüze taşınacak olan ayetler ve hadisler hatta icma nin yüzde yüz aynı olduğunda aynı hükmü alacağını bilmeli..Yani ehli bidatcilarin lastik gibi hesaplarına nasıl geliyorsa o şekilde değil.Yazar neden ısrarla enfal 39 ve aynı konuyu aynı şekilde olan ayetleri ve tefsirlerini yazmaz.Fitne kalkıp din yalnız Allah'ın oluncaya kadar savaşın "ayetini neden konu edinmez.Bakin Kuran'da Belam kavramını âlimler İsrailoğulları dan olan bu âlimin üzerinden Allah'ın dinini bilerek bilmeyerek carpitan herkes diye tanımlarlar.Ve başta kendi nefislerine ve diğer âlimlere bir tehdit olarak yaparlar bunu..Tefsir usulü ve fıkıh usulü alimleri SAHABENİN Kur'an ayetleri hadislerle alakalı çok sözleri rivayetleri olmamasının sebebini böyle açıklarlar.Mrsala Resulullah sav ashabtan fikir istediğinde hep bir ağızdan Allah ve Resulü daha iyi bilir deyip konuya girmediklerini de buna bağlarlar.Bu dinin sahibi zuntikamdir.Hesap sorar.Yazar a ve onun gibiler e Osmanlı sonrası İslam dünyası bu fiten hadisler i ortamında milar yoksa daha da kötü mesala bir sahih fiten hadisi olan,"İslam'ın bağları vardır ilk çözülecek bağ Allah'ın hâkimiyeti bağı en son bağ namaz bağının çözüleceği"ni haber veren veya ahir zamanda bir camide 1000 kişi namaz kılacak ve içlerinde bir tane bile müslüman olmayacak hadisini veya bundan daha beter haberleri neden aktarmaz.Mesala Osmanlı sonrası İslam dünyasında emperyalist siyonist güçler gibi yasama ve yargı gücü Allah cc elinden ukdesinden hakimiyetinden alınıp kişilere kurumlara verilmedi mi..Ve namaz tesettür faiz zina konularında sona doğru bir gidiş yok mu sorular sorular..Peki şahadet ve la ilahe illallah kelimelerinde ki hayatın bütününde doğumdan ölüme kadar Allah cc yegâne ilah rabb hâkim olması konusunda durumlar nasıl soruyoruz yazara... Hoca hoca sıkıntı çok büyük İslam dünyasında.. AKAİD KONULARININ dibine inilmis.Resulullah sav gelse ilk baştan başlar insanları İslam'a davet eder.Zaten imam Mâlik rahimullallah'in ilk kavmi ne kurtardiysa son kavmi de o kurtaracaktır sözü de önemlidir.Nizamulk ve İmam Gazali gibi müslümanlar olsa acaba kendilerine Müslüman diyen şahadette bulunan ibadet eden lerin hayatlarında kaç tane küfür şirk kaç tane Bidat bulurlardi hoca hiç düşündün mü
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23