• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Halil Kışlacık
Halil Kışlacık
TÜM YAZILARI

YKS sonuçlarını nasıl okumalı?

02 Eylül 2018
A


Halil Kışlacık İletişim: [email protected]

Öncelikle, öğrencilere “Geçmiş olsun” diyelim, zorlu bir dönem bitti, sonuçları aldılar...

İstatistikler de açıklandı. Sonuçlar pek iç açıcı değil. 

Özellikle fen bilimleri ve matematik testinde en sık görülen doğru cevap sayısının 1 olması, nasıl döküldüğümüzü de ortaya koyuyor. 

Zaman değişti, öğrenciler eskisi gibi değil, anne babalar eğitime ne kadar önem verse de öğrencilerin artık başka öncelikleri var... Açık konuşalım, büyük bir çoğunluğu okumayı istemiyor, “Hemen bitirilip kurtulunacak” bir yer olarak görüyor okulu. 

Hal böyle olunca, okulun birşeyler öğrenmekle bir alakası kalmıyor. 

Kabul edelim, yapısal bir problem var. Okullar eğitim veremiyor. Sadece diploma veriyor. Öğrenci de zaten bir şeyler öğrenmenin değil, diplomanın peşinde.

Bu liselerde böyle de, üniversitelerde farklı mı peki? Hayır, aynı durum onlarda da geçerli.

Üniversiteye gitmek, hatta bana sorarsanız liseye gitmek, her öğrenci için zorunluluk gibi görülmemeli. 

Hepi topu 1 tane soru yapabilen bir öğrenci, üniversitede ne öğrenebilecek de mezun olduğunda nitelik kazanmış olacak? Hiç, sadece diploma sahibi olacak.

Peki, üniversitelerden mezun olan kaç tane öğrenci, mezun olduğu alanda çalışıyor? Eğer tıp, mühendislik ya da hukuk gibi diploma olmadan yapılamayan bölümlerden mezun değilseniz, çoğunlukla hangi işi bulursanız onu yapıyorsunuz. Ben işletme mezunuyum ama gazetecilik yapıyorum, jeoloji mühendisi matbaa boyası satıyor, endüstri mühendisi grafikerlik yapıyor, kamu yönetimi mezunu dış ticaret işinde, tarihçi yurt müdürlüğü yapıyor...

Ne bu şimdi? Bu adamlar madem bu işleri yapabiliyor, o bölümleri niye okudu? Yazık değil mi harcadıkları zamana? O zamanı çalışacakları alanda harcasalar, şu anda bulunduklarından daha iyi bir noktada olmazlar mıydı?

Tekrar söylüyorum, yapısal bir problem var. Anlayış yanlış, uygulama yanlış, alınan sonuç hepten yanlış.

Öğrencilere ilkokuldan itibaren aynı şeyleri tekrar tekrar anlatmak yerine, eğitimin kalitesini yükseltmeliyiz. En başta nitelikli öğretmenler yetiştirmeliyiz ve herkes önceliği işine vermeli. Açık konuşayım, bir öğretmen ülkeyi kurtarmak istiyorsa işine ideoloji karıştırmamalı, önce düzgün öğrenci yetiştirmeli. Sana yetiştirilmek üzere teslim edilmiş öğrenciye nitelik kazandıramıyorsan, o öğrenciye aşıladığın ideoloji kaybetmeye mahkumdur zaten.

Öğrencileri de artık maddi ve fiziki imkanlar yerine, kapasite ve yeteneklerine göre bölümlere/programlara yönlendirmeliyiz. 

Bunu yapmayıp da balığı kavağa tırmandırmaya çalışırsak, bu sonuçlar böyle gelmeye, ülke de yerinde saymaya daha uzun yıllar devam eder...

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23