• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Halil Kışlacık
Halil Kışlacık
TÜM YAZILARI

Ve Boeing kabul etti... Şimdi ne olacak?

08 Nisan 2019
A


Halil Kışlacık İletişim: [email protected]

Malumunuz, Boeing’in 737 MAX tipi uçakları üst üste düşmüş, gözler uçaklarda kullanılan Manevra Karakteristikleri Takviye Sistemi’ne (MCAS) çevrilmişti...

Bu MCAS sistemi, uçağın otomatik olarak bazı manevraları yapmasına olanak sağlıyordu. 

Daha önce yazdık, iki kazada da bu sistemin yanlış zamanda devreye girmesi sebebiyle uçakların irtifa kaybederek düştüğü söyleniyordu.

Boeing CEO’su Dennis Muilenburg, sosyal medya hesabından bir açıklama yaptı ve önce kazalarda hayatını kaybeden yolcuların ve kabin görevlilerinin ailelerine taziyelerini iletti, ardından “Etiyopya Havayolları’na ait uçak kazasının ilk inceleme raporlarına göre, her iki kazada da MCAS olarak bilinen sistemin hatalı hücum açısı bilgisi alması sonucu aktivite olduğu aşikardır” dedi.

Muilenburg, Nisan ortasından itibaren 737 MAX yolcu uçaklarının üretimini geçici olarak ayda 52’den 42’ye düşürme kararı aldıklarını da açıkladı.

Kazalara ilişkin bilgiler gelmeye de devam ediyor. 

Etiyopya Uçak Kazası Soruşturma Bürosu, uçağın karakutusundan elde edilen veriler üzerine 33 sayfalık bir rapor hazırlamış. Raporda pilotların 6 dakikalık yolculuk boyunca aşağı doğru çakılan uçağın burnunu 3 kez havaya kaldırmaya çalıştığı yer alıyor. Ayrıca uçakta bazı sensörlerin hatalı veri verdiği ve pilotların manevra yapmasını kolaylaştıran sistemlerin çalışmadığı kaydedilen raporda, uçağın saatte 925 kilometre ile düştüğü belirtilmiş. 

Yani olaylar kısaca, yanlış veri sağlayan sensörlerin tetiklediği bir yardımcı sistemin, pilotların kontrolünü de engelleyerek uçağı düşürmesi şeklinde yaşanıyor...

Böyle teknik bir aksaklık gibi anlatıyoruz ama bu iki kazada toplam 346 kişi hayatını kaybetti.

Boeing’in ilk hamlesi, bu aksaklığı düzeltecek bir yazılım güncellemesi oldu. Uçaklar peyderpey güncellenecek ve uçmaya devam edecek...

Bu işin kolay kısmı...

Boeing asıl büyük hasarı, borsada işlem gören hisselerinden ve iptal edilen siparişlerden alacak.

Borsadaki hisselerin değeri toplamda 30 milyar dolar düştü...

Sadece Garuda Endonezya Havayolları’nın iptali bile 5 milyar dolar gelirden etti şirketi.

Bir de, hayatını kaybedenlerin ailelerine ödenecek tazminatlar var tabii... Büyük ihtimalle bu iki kazada ölenlerin ailelerine toplamda 1 ila 2 milyar dolar arasında bir rakam ödenecek...

Hesaplamalara göre, Boeing firması yaklaşık 4 yılını bu iki uçak kazasının zararlarını telafi etmek için harcayacak...

Sektörde başka sıkıntılara da sebep oldu bu durum, havayolu şirketlerinin uçuramadığı 737 MAX’lar yüzünden günlük toplamda 60 milyon dolar zarar ettiği düşünülüyor...

Teknolojideki ilerleme sürekli olarak daha rahat, güvenli ve ucuz bir hayata götürüyor bizi. Ama maalesef, böyle kazalara da sebep olabiliyor.

Edison’un, ampulü bulmak için binden fazla başarısız deneme yaptığı söylenir. Sorulduğunda, “Ben bin başarısız deneme yapmadım, ampulü bulmak için bin adım gerekti” dediği de rivayet edilir.

İlerleme başarısızlıklar üzerine kuruludur, bunu kimse reddetmiyor ama insan canı söz konusu olduğunda galiba ilerlemenin hızından biraz ödün vermek gerek...

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23