Uber, kravat ve Senegalli turist...

24 Mart 2019 Pazar

Neredeyse beş asırlık bir geçmişi var hususi araçlarla şehir içi insan taşımanın...

Bugün taksiler metropollerin simgelerinden biri... İstanbul’da 18 bin taksi her gün toplamda 800 bin sefer yapıyor, 1 buçuk milyon yolcu taşıyor.

“Esnaf” odaklı bir iş olduğu için de, kötü niyetli bazı insanlarca istismar edilebiliyor.

Lastik ebadını küçültüp taksimetreyi kandırmaktan direk taksimetreye müdahale etmeye, yolcu dolaştırmaya, TL üzerinden yazılan tutarı turiste döviz gibi göstermeye kadar türlü çeşit hinlik... Yetmiyor, uyuşturucu kullanıp yolcu taşıyanından, en küçük olayda sopa çekmeye, adam dövmeye kalkan psikopatlar...

Bunu yapan adamlar, gerçek taksici esnafı değil. Çoğu, işsiz kaldığı için geçici olarak bu işi yapan uyuşturucu bağımlıları ve eski hükümlüler...

Burada bir ara verelim ve üç tane haber sunalım size...

İlk haber ayın 20’sinde düştü ajansa: “Sabiha Gökçen Havalimanı’nda taksiciler kravatlı olacak...”

Habere göre, SAWKOOP’a bağlı çalışan taksi sürücülerinin gömlek giymesi ve kravat takması zorunlu hale gelmiş. Haber şöyle devam ediyor: “SAWKOOP Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çavuş, yaptığı açıklamada, kravat ile daha kurumsal bir görünüşün ortaya çıktığını anlatarak, ‘Kravatın dışında diğer konular olan yaka kartı, kıyafet olarak ise lacivert ve siyahı belirledik. Bunlar bu şekilde olduğu zaman kurumsal olarak yolcu memnuniyetini artırarak daha kibar, daha beyefendi taksiciliği hedefliyoruz’ diye konuştu.”

Aynı gün geçen ikinci haber ise şöyle: “Uber’e erişimin engellenmesi ve firmanın Türkiye’den men edilmesi talebiyle açılan dava, bilirkişi heyetinin hazırlayacağı raporun dosyaya sunulmasının beklenilmesine hükmedilerek ertelendi.”

Ve son haber, ayın 22’sinde geçmiş: “Bindiği taksinin şoförünün kendisine ‘terörist’ diyerek çeşitli hakaretlerde bulunduğu ve kendisinden fazla para istediği anları kamerayla kayda alan Senegalli turist, polise başvurarak şikayetçi oldu.”

Sadece üç günde geçen şu üç haberi okumak bile meseleyi çözmeye yeter.

Ortada birbirine bağlı üç tane mesele var... 

İlki, insanların taksi kullanımında yaşadığı sıkıntılar...

Rekabet ile bu sorunu çözmeye çalışan bir firma piyasaya dalıyor, taksicileri mağdur ediyor...

Taksicilerin mağduriyetini gidermek için mevcut şikayetleri ortadan kaldırmak adına atılan adım ise, boyunlarına kravat bağlamak oluyor...

Çözülür mü? Çözülmez tabii...

Eğer bir hakkı para ile satıyor ve sonra o hakkın kim tarafından kullanılacağına karışmıyorsanız, o hak kötüye kullanılır ve bunu engellemenin de hiçbir yolu yoktur. Piyasada rekabet yoksa, mal veya hizmet kendi kendine iyileşmez, müdahale ister.

O müdahale de, taksi plakası sahiplerine “Yoldan geçeni taksiye şoför almayın, şu kuralları getirdik, bunları göz önüne alın” demekle olur.

Ben Uber veya benzeri girişimleri taksiciliğe tehdit olarak görmüyorum.

Nasıl ki Uber korsan taksiciliği bitirdiyse, kaliteli taksicilik de Uber’i bitirir... Kimse tutup da, çeşitli şartları taşıdığından emin olduğu bir adamın arabası yerine internette form doldurup işe başlayabilen herhangi bir kişinin kullandığı arabaya binmez...

Esnafın işi rekabetten şikayet etmek değil, rekabeti kazanmaktır...

 

Günün Özeti

YORUM YAZ

  • CevdettCevdett1 ay önce
    KRAVAT nedir? Efendilik mi? Kibarlık mı? Artık mafya da kravat takıyor. Resi soyguncular da kravatlı.KRAVAT:Bende batının boynumuza taktığı bir tasmayı, bir esaret kemendini çağrıştırıyor.
  • EbruEbru1 ay önce
    Maalesef yanlış biliyorsunuz. İnternetten form doldurarak ubere kayıt olmuyorsunuz. Merkeze bizzat gidip sınava giriyorsunuz. Bilginize. 
  • RamssnRamssn1 ay önce
    Plaka olsun o günde 500 TL verecek olan adam normal bir adam olamaz yani Normal bir insan o parayı veremez Bu yüzden sadece plaka sahiplerinin taksicilik yapması gerekir
  • Abdullah ZıvalıAbdullah Zıvalı1 ay önce
    1- Uber söylediğiniz gibi sadece internet üzerinden form doldurarak şoför almıyor.2- Her müşteri şoföre ve her şoför de müşteriye 5 üzerinden not veriyor.3- Notu 4.62’nin altına inen şoförü çalıştırmıyor .4- Hakkında şikeyet olan şoförden anında bir açıklama isteniyor.
  • mehmetmehmet1 ay önce
    rekabet eşit şartlarda olur bir taraf büyük paralar yatıracak devlete diğer taraf bir kuruş vermeden aynı işi yapacak burada adaletten bahsedilebilir mi diğer yazdıklarınızda haklısınız her önüne gelen taksi şöförlüğü yapamamalı iyi bir eğitimden geçmeli sürekli denetim altında olamaları gerekiyor hata yapanlara da ağır cezalar verilmeli anca o zaman taksi camiası düzelir ama hiç bir sebep uberin korsan taşımacılık yapmasını haklı çıkarmaz
  • Ender Tiryaki Ender Tiryaki 1 ay önce
    Sayın Halil bey öncelikle bu yazınızı okuyunca çok üzüldüğümü belirtmek isterim Yeni Akit gibi "bir çizgisi" olan yayın organında böyle bir yazı görmek beni çok sarstı bu konuda ya bilgisizsiniz yada art niyetlisiniz.32 yıldır istanbulda taşıma söktörünün içinde aktif olarak çalışan biri olarak elimden geldiği kadarıyla sizi bilgilendirmek istedim. Öncelikle global korsan bir Amerikan şirketidir ve sahibide bir Amerikan asıllı yahudidir. Dünyada 50 ülkede 170'den fazla şehirde çalışmakta ve basit bir aplikasyon ile milyarlarca dolar kazanmaktadır girdiği bütün ülkelerde taksiciler tarafından protesto edilmiş bunun neticesinde Yunanistan'da olduğu gibi bazı ülkelerde yasaklanmıştır hatta kendi ülkesinde Amerikada bile bazı eyaletlerde yasaklanmıştır. Girdiği bütün ülkelerde rüşvet vererek medya yolu ile taksileri kötületip kendi reklamını yaptırmıştır hatta Amerika'da global korsana uluslararası rüşvet vermekten soruşturma açılmıştır ve dava halen devam etmektedir. İnşallah ülkemizde bu rezalete bulaşan yoktur diye temenni ediyoruz ama bu konuda büyük şüphelerimiz vardır. İki defa kullanıcılarının bilgilerini internet korsanlarına çaldırmış ve geri almak için büyük paralar ödemiştir. Ayrıca Amerika haber alma sistemi CİA ile ortak çalışmaktadır bütün kullanıcı bilgilerinide muhtemelen CİA ile paylaşmaktadır. Ülkemizdekaç tane araç çalıştırıyor, araçlarda çalışanlar kimler gibi bilgileri hiç bir kurum ve kuruluşumuzla paylaşmamaktadır ve İçişleri Bakanımız sayın Süleyman Soylu beyfendinin dediği gibi bu konu büyük bir güvenlik tehtididir. Çalışma şekline gelince mesela Fransada ilk önceleri hiç komisyon almamış hatta sistemi yükleme ve açık bırakma şartıyla taksilere günlük 20 euro vermiştir sistemi oturtunca ve piyasayı ele geçirince şu anda her yolculuktan %30 komisyon almaktadır ve taksicileri canından bezdirmiştir. Ülkemizde ise sayın Cumhurbaşkanımızın talimatıyla çıkarılan kanun ile yasaklatılmış uygulamayı kullanan araçlar bağlanmakta şöförlerede ceza yazılmaktadır ancak global korsan yasalara karşı gelerek "çalışın cezaları ben ödeyeceğim araçların bağlandığı her gün içinde 140 tl vereceğim" demektedir sizinde bildiğiniz gibi bu kanunlarımızda suça teşvik olarak tanımlanmaktadır fakat ne hikmetse bu konuda herhangi bir soruşturma açılmamıştır. Çalışma şekli şu şekildedir istediği kişilerin sistemini açar, yolculuk tarifesini yolcu yoğunluğu ve trafik olduğu bahanesiyle 2.8 katı hatta 4 katına kadar çıkarmaktadır yani normal şartlarda 100 tl yazan yere trafik var veya yocu yoğunluğu var gerekçesi ile 280 TL hatta 400TL almaktadır bu ücrete itiraz eden yolcularda tekme tokat araçtan aşağıya atılmaktadır bu konudaki video halen tarafımızda mevcuttur ve basında yayınlanmıştır. Birde bu aplikasyonun kapatılması için açılmış bir davamız varki tam evlere şenlik şekilde sürmektedir davaya bakan heyet konu ile ilgili bilirkişiden görüş istemiş bilirkişi 6 ay görüş bildiren raporu göndermemiş 6 ay sonra gönderdiği rapor eksik çıkmıştır bilirkişi mahkeme ileri bir tarihe ertelendikten sonra raporun tamamını göndermiş enteresan şekilde belkide dünyada ilk kez raporun flaş bellekte sıkıştığını iddaa etmiştir. Mahkemenin yeni atadığı bilirkişilerde 1 ay gibi bir sürede raporu mahkemeye göndermemişler ve malesef mahkeme ileri bir tarihe ertelenmiştir.Gelelim yasal resmi taksilerin çalışma şekline 1986 yılında özellikle Büyükşehirlerde çalışan taksilerin disiplin altına alınması ve denetlenmesi için 10576 numaralı Bakanlar kurulu kararı ile taksi plakaları tahtit altına alınmış 1989 yılında ve 1991 yılında taksi sayısının az olması sebebiyle iki defa ihale açılmışdevletine ve kanunlara güvenen bizim gibi kişiler ihale yöntemi ile plaka satın alarak esnaf olmuşlardır. Taksilerin bütün çalışma şekli, ücretleri, denetimi ve eğitimi İBB'nin kontrolu altındadır ama malesef 2014 yılında tam 27 ay taksimetre ücretlerine zam verilmemiştir 27 ay sonra %5 gibi komik bir ücret verilmiştir ve gene şu anda ülkemizde hepimizin malumu olduğu gibi çok yüksek enflasyon olmasına rağmen 20 aydır taksimetre ücretlerine zam verilmemiş esnaf yüksek enflasyon altında ezilmiştir gerek yedek parça, sıfır araç fiyatları ve yakıt ücretleri %
  • Ayhan Ayhan 1 ay önce
    Uberşoförü benim eşim vergi veriyorturistler uber istiyor
  • ziyaziya1 ay önce
    "Ortada birbirine bağlı üç tane mesele var... "her alanda tek mesele var o da ahlaksızlık.
  • SonerSoner1 ay önce
    Gözü dönmüş plaka sahipleri olduğu sürece, bu plakalar rant devşirdiği sürece bu plaka sahipleri korunduğu sürece bu güzel kente hiç yakışmayan bu hizmet(?) hem bizler hem turistler için utanç kaynağı olacak
  • MehmethanMehmethan1 ay önce
    Konular isabetli ancak,tane kelimesi olaylar veya şahıslar için de kullanılır oldu maalesef.. hiç yazmasanız mânâ daha kuvvetli olur...Bir de doğrudan anlamında direk değil direkt olmalı.. teşekkür, selâmlarla
  • mrbbmrbb1 ay önce
    1-kravat harbiden gerzek birşey. 2-saw da ,taksilernerdeyse Havalimanı Salonunun Kapısını kapatacaklar. 3- uber %500 daha iyi hizmet veriyor. 4- taksi pilakası ücretsiz olmalı.belli güvenlik ve testlerden geçen ler Taksi alabilir.Taksi pilakalarının %20 si farklı ad altında pkkya ait. Uyuşturucu nakliyatı taksi ile yapılıyor.Taksi terörü bittiğinde pkkterörü de bitmiş demektir.Takside görünen pislik sadece %15. Trafik sıkışıklığı, %25 taksiler tarafından kasıtlı yapılıyor. Önemli soygun ve terör olaylarında, Mahal Önceden Taksi ile kolaçan ediliyor.
  • Gören GözGören Göz1 ay önce
    Taksilerin kiralaması günlük yapıldığı müddetçe böylesi nahoş ve hoş olmayan olaylar olacaktır. Taksiyi kiralık olarak alıp çalışan her kişi en az bir yılık sözleşme yapmalı taksi kiraları aylık ödenmeli.
  • Helal olsun Helal olsun 1 ay önce
    İlk defa akitte kaliteli bir şey okudum.

Günün Özeti