• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Halil Kışlacık
Halil Kışlacık
TÜM YAZILARI
24 Mart 2019

Uber, kravat ve Senegalli turist...

Neredeyse beş asırlık bir geçmişi var hususi araçlarla şehir içi insan taşımanın...

Bugün taksiler metropollerin simgelerinden biri... İstanbul’da 18 bin taksi her gün toplamda 800 bin sefer yapıyor, 1 buçuk milyon yolcu taşıyor.

“Esnaf” odaklı bir iş olduğu için de, kötü niyetli bazı insanlarca istismar edilebiliyor.

Lastik ebadını küçültüp taksimetreyi kandırmaktan direk taksimetreye müdahale etmeye, yolcu dolaştırmaya, TL üzerinden yazılan tutarı turiste döviz gibi göstermeye kadar türlü çeşit hinlik... Yetmiyor, uyuşturucu kullanıp yolcu taşıyanından, en küçük olayda sopa çekmeye, adam dövmeye kalkan psikopatlar...

Bunu yapan adamlar, gerçek taksici esnafı değil. Çoğu, işsiz kaldığı için geçici olarak bu işi yapan uyuşturucu bağımlıları ve eski hükümlüler...

Burada bir ara verelim ve üç tane haber sunalım size...

İlk haber ayın 20’sinde düştü ajansa: “Sabiha Gökçen Havalimanı’nda taksiciler kravatlı olacak...”

Habere göre, SAWKOOP’a bağlı çalışan taksi sürücülerinin gömlek giymesi ve kravat takması zorunlu hale gelmiş. Haber şöyle devam ediyor: “SAWKOOP Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çavuş, yaptığı açıklamada, kravat ile daha kurumsal bir görünüşün ortaya çıktığını anlatarak, ‘Kravatın dışında diğer konular olan yaka kartı, kıyafet olarak ise lacivert ve siyahı belirledik. Bunlar bu şekilde olduğu zaman kurumsal olarak yolcu memnuniyetini artırarak daha kibar, daha beyefendi taksiciliği hedefliyoruz’ diye konuştu.”

Aynı gün geçen ikinci haber ise şöyle: “Uber’e erişimin engellenmesi ve firmanın Türkiye’den men edilmesi talebiyle açılan dava, bilirkişi heyetinin hazırlayacağı raporun dosyaya sunulmasının beklenilmesine hükmedilerek ertelendi.”

Ve son haber, ayın 22’sinde geçmiş: “Bindiği taksinin şoförünün kendisine ‘terörist’ diyerek çeşitli hakaretlerde bulunduğu ve kendisinden fazla para istediği anları kamerayla kayda alan Senegalli turist, polise başvurarak şikayetçi oldu.”

Sadece üç günde geçen şu üç haberi okumak bile meseleyi çözmeye yeter.

Ortada birbirine bağlı üç tane mesele var... 

İlki, insanların taksi kullanımında yaşadığı sıkıntılar...

Rekabet ile bu sorunu çözmeye çalışan bir firma piyasaya dalıyor, taksicileri mağdur ediyor...

Taksicilerin mağduriyetini gidermek için mevcut şikayetleri ortadan kaldırmak adına atılan adım ise, boyunlarına kravat bağlamak oluyor...

Çözülür mü? Çözülmez tabii...

Eğer bir hakkı para ile satıyor ve sonra o hakkın kim tarafından kullanılacağına karışmıyorsanız, o hak kötüye kullanılır ve bunu engellemenin de hiçbir yolu yoktur. Piyasada rekabet yoksa, mal veya hizmet kendi kendine iyileşmez, müdahale ister.

O müdahale de, taksi plakası sahiplerine “Yoldan geçeni taksiye şoför almayın, şu kuralları getirdik, bunları göz önüne alın” demekle olur.

Ben Uber veya benzeri girişimleri taksiciliğe tehdit olarak görmüyorum.

Nasıl ki Uber korsan taksiciliği bitirdiyse, kaliteli taksicilik de Uber’i bitirir... Kimse tutup da, çeşitli şartları taşıdığından emin olduğu bir adamın arabası yerine internette form doldurup işe başlayabilen herhangi bir kişinin kullandığı arabaya binmez...

Esnafın işi rekabetten şikayet etmek değil, rekabeti kazanmaktır...

 

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23