Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 1002 Programı kapsamında desteklenen ve 223K291 numaralı proje ile yürütülen çalışmada, 7. sınıf düzeyindeki Türkçe ders planları “Anlama Odaklı Öğretim Yaklaşımı” (Teaching for Understanding-TfU) çerçevesinde yeniden tasarlandı. Proje, bu yaklaşımla hazırlanan ders planlarının eğitim üzerindeki etkilerini incelemeyi hedefliyor.
Karma yönteme göre tasarlanan proje kapsamında uygulayıcı öğretmenlere, TfU yaklaşımına yönelik yüz yüze ve online eğitimler verildi. Bu eğitimler, öğretmenlerin sınıflarında TfU yaklaşımını etkili bir şekilde uygulayabilmelerini ve öğrenciler için derinlemesine anlamaya dayalı öğrenme ortamları oluşturabilmelerini sağladı. Eğitim sürecinin ardından hazırlanan ders planları, uygulayıcı öğretmenler tarafından Erzurum’daki çeşitli ortaokullarda hayata geçirildi.
Öğrencilerin Aktif Katılımı ve Derin Anlayış
Proje, öğrencilerin öğrenme sürecine daha aktif katılımını teşvik ederek anlamaya dayalı ve kalıcı öğrenme sağlamayı hedefliyor. TfU yaklaşımı sayesinde öğrencilerin sadece bilgiyi ezberlemek yerine onu içselleştirmesi ve gerçek yaşamla ilişkilendirebilmesi amaçlanıyor. Uygulama sonuçlarına göre, bu yaklaşımın eğitimde olumlu etkiler yarattığı ve öğrencilerin derin anlayış geliştirdiği gözlemlendi.
Eğitimde Dönüşüm İçin Önemli Bir Adım
Proje, Prof. Dr. Abdulhak Halim Ulaş’ın danışmanlığında ve Ulaş’ın doktora öğrencilerinden Elif Akan’ın yürütücülüğünde yürütülüyor. Eğitimde derin anlamaya odaklanan bu yaklaşımın yaygınlaşması, Türkçe derslerinde öğrenme verimliliğinin artmasına katkıda bulunacak önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Ayrıca, projenin Türkçe eğitiminde anlama odaklı öğretimin önemini vurguladığı ve bu konuda daha geniş kapsamlı çalışmaların önünü açabileceği belirtiliyor.
Bu yenilikçi çalışmanın, öğretim yöntemlerinin dönüşümüne ve eğitim sisteminde kalıcı etkiler yaratılmasına katkıda bulunması bekleniyor.