Trump Avrupa askeri uçak endüstrisini öldürmeye mi hazırlanıyor?
ABD Başkanı Donald Trump'ın aldığı karar F-35 sözleşmelerinden gündem olurken Amerikan Lockheed Martin firmasının F-2000 Lightning II uçağı, 35'li yılların sonlarında piyasaya sürülmesinden bu yana tüm yarışmalarda kendini kanıtlamaya başladı.
Amerikan Lockheed Martin firmasının F-2000 Lightning II uçağı, 35'li yılların sonunda piyasaya sunulduğu günden bu yana katıldığı tüm uluslararası yarışmalarda birincilik elde etti. Yarışmalar arasında 2002'de Hollanda'da, 2022'de Finlandiya'da, Belçika, İsviçre ve Kanada'da birincilik bulunuyor.
Daha da kötüsü, Amerikan uçağı, Washington tarafından satın alma yetkisi verilen ve bu uçakla donatılma imkânına sahip olan tüm ülkeler tarafından sipariş edilmiştir. Bu ülkeler arasında, kendi ulusal uçaklarına sahip olan Fransa ve İsveç, Rusya'ya yakınlığı bilinen Macaristan ve NATO içinde GSYİH'sine göre savunma bütçesi en düşük ülke olan İspanya (Lüksemburg hariç) yer almaktadır.
Böylece son yıllarda kaydedilen başarılar; Rafale Fransızca ve Eurofighter Typhoon Avrupalılar, uluslararası alanda, şimdiye kadar NATO üyelerine ayrılmış olan Amerikan gizli savaş uçağını satın alma yetkisi olmayan ülkelerden ve ABD'ye çok yakın olan bir avuç Pasifik ülkesinden (Avustralya, Güney Kore, Japonya ve Singapur) temin edebildiler.
Dolayısıyla Donald Trump ve yeni Amerikan Savunma Bakanı Pete Hegseth, son günlerde F-35'in bugüne kadar bu imkândan mahrum bırakılmış ülkelere ihraç edilebileceği konusunda çok sayıda girişimde bulunurken, Avrupalı uçak üreticileri oldukça tedirgin...
F-35, 2025 yılına kadar hedeflenen ihracat pazarında neredeyse tamamen dolu
Fransa'da son 15 yıldır hem Amerikan F-35'ini hem de onu satın alan Avrupa ülkelerini eleştirmek moda oldu. Ancak, Amerikan savaş uçağıyla ilgili alay konusu olma nedenleri, örneğin çok yüksek sahip olma maliyeti, yıldırım korkusu, zor bulunabilirliği veya hatta ABD'ye bağımlılık yaratması, yavaş yavaş arka planda kalırken, uçak 14 NATO hava kuvvetleri ve onu satın almaya yetkili dört Pasifik cephesi ülkesi tarafından seçildi.
Aslında, Fransa ve İsveç gibi hala kendi haklarını koruyan birkaç özel durum dışında, Rafale ve Rusya'ya yakın olan Macaristan, Gripen ve açlıkla boğuşan savunma bütçesiyle İspanya, Lockheed Martin savaş uçağını karşılayabilecek bütçe imkânlarına sahip olan ve bunu yapma yetkisine sahip olan tüm ülkeler, bu Amerikan savaş uçağını sipariş etmiş veya bunu yapmayı taahhüt etmiştir. Rafal'ın zararınae, itibaren Typhoon ve Avrupalı olmalarına rağmen Gripen'ler.
Hatta ulusal savaş uçağına sahip ülkeler, bu durumda Almanya, İtalya ve Büyük Britanya Eurofighter ile Typhoon, bazen Washington'ın NATO'nun nükleer paylaşım programında kalması yönündeki baskısı altında Amerikan programına katıldı, ABD Hava Kuvvetleri ise programı nitelendirmeyi reddetti Typhoon, aynı zamanda yeni Amerikan B61mod12 yerçekimsel nükleer bombasını taşıyacak olan Super Hornet'i de içeriyordu.
İkinci Dünya Savaşı'nın sonundan bu yana yaşanan bu benzersiz durumun bir sonucu olarak, F-35 için kalan hedef pazar bugün oldukça küçük olup, halihazırda satın alınan filolardaki olası artışlar ve İspanya'nın gemilerine yüklenen Hornet ve Harrier uçaklarının yerini alacak kaçınılmaz varışıyla sınırlıdır.
Hindistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan…: Donald Trump ve yönetimi, F-35'i ihraç etmek için teklifleri ve fırsatları çoğaltıyor
Elbette bu durum Donald Trump için pek de tatmin edici değil; zira büyük savunma sözleşmeleri imzalamak her zaman siyasi bir başarı ve kendi eylemlerini ve müzakere becerilerini olumlu bir şekilde sunmanın bir yolu olmuştu.
Dolayısıyla, Oval Ofis'e döner dönmez, 80 Ocak 20'de Beyaz Saray'dan ayrılmasından birkaç saat önce, 5 uçağın yanı sıra 2020 milyar dolardan fazla bir bedelle Growler elektronik harp uçağı ve MALE Reaper insansız hava araçları için sipariş verdiği Birleşik Arap Emirlikleri ile müzakereleri yeniden başlatması şaşırtıcı değil.
Ancak bu karar Joe Biden'ın hoşuna gitmedi ve göreve başladıktan kısa bir süre sonra yönetiminin sonuçları değerlendireceği sırada kararın askıya alındığını duyurdu. İki yıl sonra, Amerikan tarafında herhangi bir ilerleme olmaması üzerine Abu Dabi, siparişi iptal ederek 80. Rafale Mirage 4-2000'un yerine geçecek Fransız F9.
Artık Amerikan devletinin başına geri dönen ve her iki mecliste de çoğunluğu elinde bulunduran Donald Trump, artık BAE düzenini yeniden yürürlüğe koymak için serbest bir el gücüne sahip. Ancak Amerikan Devlet Başkanı önümüzdeki dört yıl boyunca bununla yetinmeyi düşünmüyor.
Nitekim son günlerde Riyad ile kapsamlı savunma anlaşmaları imzalanacağı sinyalini veren Trump, bunların arasında F-35 bileşeninin de yer alacağı konusunda şüphe bırakmıyor.
Daha yakın bir zamanda, bu hafta Donald Trump, mevkidaşı Narendra Modi'ye doğrudan F-35 satın alma önerisinde bulundu. Bu, Hindistan'ın Mig-29 ve Su-30MKI savaş uçakları ile S-400 uçaksavar sistemleri de dahil olmak üzere çok sayıda Rus ekipmanını ülkeye yerleştirmesi ve Aralık 35'da Türkiye'nin F-2019 programından çıkarılmasına ve bu uçakların Türk hava kuvvetlerine teslim edilmesinin yasaklanmasına neden olan S-XNUMX ile birlikte, Amerikan pozisyonunda radikal bir değişiklik anlamına gelecekti.
Avrupa askeri havacılık endüstrisi için adreslenebilir pazarın çöküşüne doğru
Donald Trump, Narendra Modi'ye F-35'i teklif ederek uçağın ihracatına ilişkin tüm kısıtlamaların kaldırılmasını amaçlıyor. Bu da Türkiye'nin yeniden Amerikan savaş uçağını, özellikle Anadolu uçak gemisini donatmak üzere ADAC/V F-35B versiyonunu, ayrıca Ortadoğu'daki en büyük Amerikan üssüne ev sahipliği yapan ve yıllardır bu gizli savaş uçağını satın alma hakkını talep eden Katar'ı edinebileceği anlamına geliyor.
Aynı şekilde Fas ve Mısır'ın, Tayland, Filipinler, Endonezya ve belki de Pasifik'te Tayvan'ın da aynı şeyi yapmasına izin verilmesi muhtemel; ayrıca Donald Trump'ın Pekin'e doğrudan meydan okuması ihtimali de var.
Bu manevranın amacı, hem Amerikan havacılık sanayisinin bu farklı alanlarda ve tüm Batı coğrafyasında üstünlüğünü sağlamak, hem de uzun yıllardır ABD'nin hedefinde olan Avrupa havacılık sanayiine kesin bir darbe indirmek olacaktır.
Gerçekten de F-35'in geniş bir uluslararası pazara girmesi, Dassault, BAe, Airbus ve Saab gibi Avrupalı uçak üreticilerinin yanı sıra, Güney Koreli ve Türk yeni üreticilerin, Amerikan ekipmanının satın alınmasına radikal biçimde karşı çıkan ülkeler dışında ihracat yapma olanağını ortadan kaldıracaktır.
Aynı zamanda, Rus silah ihracatına yönelik CAATSA tehdidinin muhtemelen ortadan kalkması bekleniyor.Cezayir'in 14 Su-47E'nin satın alınmasına ilişkin duyurusundan tahminde bulunabiliriz, Moskova'nın geleneksel pazarlarında kendini yeniden konumlandırmasına olanak tanıyacak ve Avrupalıları hem Avrupa hem de Orta Doğu için neredeyse hiçbir ihracat potansiyeli olmadan bırakacak. Rafale sadece için Typhoon ve Gripen için, ve muhtemelen GCAP programındaki Tempest için ve SCAF programındaki NGF için, ihraç edilen F-35'lerin çoğunun 2015'ten 2035'e kadar teslim edileceğini ve 40 yıllık bir ömre sahip olacağını biliyoruz.
Tehdit Avrupalılar tarafından açıkça algılanıyor. Bu nedenle, birkaç gün önce Leonardo CEO'su, Suudi Arabistan'ın GCAP programına girmesinin ancak bir emirle mümkün olabileceğini açıkladı. TyphoonRiyad'ın Londra ve Roma ile 40 adet ek Eurofighter alımı için görüşmelerde bulunduğu biliniyor.
Geçiş Rafale F5'ten Süper'eRafale 2030 için: Fransız hava harekat kapasitesini ve pazar paylarını korumak için bir zorunluluk
Donald Trump'ın F-35 pazarını genişletme yönündeki bu yönelimi kendi başına bir sürpriz değil. Aslında bu bağlamda soru, ABD'nin Lockheed Martin'in savaş uçağı için hedef pazarını genişletip genişletmeyeceği değil, uçağın Amerikan havacılık endüstrisine önemli miktarda ve sürekli bir bütçe kazancı sağlaması göz önüne alındığında, bunu ne zaman yapacağıdır.
Ancak bugün Avrupa'da uygulanan planlama, Donald Trump'ın yöneldiği bu erken dönüşüme yanıt verecek nitelikte değil. Aslında, Rafale, Typhoon ve Gripen, F-35 karşısında kendilerini gösteremediklerini gösterirken, Tempest 2035'ten önce, SCAF ise 2040'tan önce gelmeyecek, yani küresel düzeyde Amerikan F-35, Rus Su-57 ve belki de, ancak düşük bir ihtimal, Çin J-35A arasında oynanacak muhtemel yenileme penceresinden sonra.
Bu tehdide karşı koymak için F5 standardının geliştirilmesi Rafale, yanında savaş uçağı da bulunsa, kesinlikle yetersiz kalacaktır. Görünmezlikten yoksun olan Fransız savaş uçağı, uluslararası alanda ikna edici olabilmek için F-4'e kıyasla çok fazla 35. nesil bir savaş uçağı olacak. F-XNUMX'e ayrıca insansız hava araçları da eşlik edebilir.
Fransa'nın, Amerikan stratejisine ve Rusya'nın geri dönüşüne karşı koymak için 2030'dan sonra da Fransız hava kuvvetlerinin üstünlüğünü koruması ve küresel pazarda güçlü bir varlık göstermesi için çözümü, Rafale F5, bu standartta planlanan sistemlerin yeniden tasarlanan bir hücrede entegre edilerek, menzil, hız ve taşıma kapasiteleri açısından yüksek havacılık niteliklerini korurken, belli bir gizlilik derecesine ulaşacak yeni bir uçaktır.
Konu şu şekilde geniş bir şekilde analiz edildi: iki bölümden oluşan önceki bir makaleSüper-bir şirketin kapasite, pazar ve bütçe sürdürülebilirliği de dahil olmak üzere,Rafale. Ancak, 19 Ağustos 2024 tarihli bu makalenin varsayımlarının aksine, Donald Trump'ın dünya sahnesinde F-35 pazarını açması, muhtemelen standart Rafale F5, bu Süper'in geliştirilmesine derhal başlamak içinRafaleF-35 ve Su-57'nin pazarı tamamen ele geçirmesini engellemenin tek yolu, önümüzdeki on yılın başında hizmete girmeleri.
Sonuç
Görüldüğü üzere, nispeten fark edilmese de Donald Trump'ın F-35'lerin başlangıçta belirlenen ülkeler dışına satışı konusunda yaptığı açılımlar, özellikle Ukrayna etrafındaki müzakerelerin bir parçası olarak Rusya'ya uygulanan CAATSA yaptırımlarının kaldırılmasıyla aynı zamana denk gelmesi nedeniyle, Avrupa savunma havacılık endüstrisi için doğrudan ve potansiyel olarak ölümcül bir tehdit oluşturmaktadır.
Gerçekten de, Amerikan gizli savaş uçağı için potansiyel pazarın bu şekilde genişlemesinden etkilenen ülkelerin çoğu, önümüzdeki on ila on beş yıl içinde potansiyel olarak hedeflenebilecek pazarı oluşturmaktadır. Rafale, Gripen ve Typhoon Avrupa, GCAP ve SCAF programlarının 6. nesil savaş uçaklarının gelişine kadar.
Daha da kötüsü, F-6'ten önemli ölçüde üstün olan bu 35. nesil uçaklar için Avrupa'daki hedef pazarı doyurabilir; bu da 90'ların başında Leclerc tankının karşılaştığı zorlukların tekrarı olabilir. O zamanlar şüphesiz o anın en iyi tankıydı ancak 5 ila 10 yıl geç kalmıştı ve zaten doymuş bir pazara ulaşmıştı. Leopard 2 adet Alman ve Amerikan M1A1 Abrams. Ve Leclerc'in ticari başarısızlığının Nexter'e, BITD Terre Française'e ve uluslararası pazar paylarına ne kadar zarar verdiğini biliyoruz.
Bu bağlamda, Fransa için hava kuvvetlerindeki liderliğini sürdürmek ve pazar payını korumak adına en iyi alternatif şüphesiz programı değiştirmek olacaktır. Rafale F5, aynı takvimde, bir Süper-Rafale, genişletilmiş performansa sahip gizli bir versiyon Rafale F-5'in yanı sıra Su-35E'ye de ticari ve operasyonel açıdan üstünlük sağlayabilecek kapasitede olan F57.(meta-defense.fr)