D-8 Ekonomik işbirlği Örgütü Genel Sekreteri Seyyid Ali Muhammed Musavi, Türkiye, İran, Endonezya ve Malezya’nın ciddi altyapıları olan ülkeler olarak “D-8 markası” ile otomobil, uçak hatta uydu projelerine imza atabileceğini söyledi.
İSTANBUL - D-8 Ekonomik İşbirliği Örgütü’nün yeni genel sekreteri Seyyid Ali Muhammed Musavi, bir örgüt olarak D-8’in de hayalleri olduğunu belirterek, “Bir D-8 markası oluşturmak istiyoruz. Gerek otomobilde, gerek uçakta, hatta bir uydu bile olabilir. Niye olmasın ki? Türkiye, İran , Endonezya ve Malezya’nın bu alanlarda ciddi altyapıları var” dedi.
Musavi, D-8’in geçtiğimiz haziran ayında 15. yılını doldurduğunu hatırlatarak, 15 yılın bir örgütün sesini duyurabilmesi için çok uzun bir süre olmadığını söyledi. İslamabad Zirvesi’nde bu konu ile ilgili çok önemli adımlar atıldığını aktaran Musavi, “Buna yönelik D-8 Şartı, Küresel Vizyon Belgesi, idari düzenlemeler ve personel yönetimine ilişkin yeni belgeler onaylandı. Özellikle D-8’e uluslararası alanda resmi tanınırlık kazandıran D-8 Şartı’nın kabulü bir dönüm noktasıdır. Şimdiye kadar siyaset, planlama üzerinde çalıştık, fakat artık proje üzerinde çalışacağız. İsmimizi daha çok göreceksiniz” diye konuştu.
D-8 kurulurken 20 farklı konuda işbirliği alanının belirlendiğini hatırlatan Musavi, daha sonra ticaret, enerji, ulaştırma, tarım ve sanayi olmak üzere “5 öncelikli alan” belirlendiği ve 2008’de Kuala Lumpur Zirvesi’nde 10 yıllık hedeflerin öngörüldüğü bir yol haritası ile bu 5 alanda çalışmaların yapılmasının kabul edildiği bilgisini verdi.
ULAŞTIRMA VE SİVİL HAVACILIK
İŞBİRLİĞİNDE ADIMLAR ATILDI
Söz konusu bu 5 alanda çalışma grubu ve bakan düzeyinde toplantılar düzenlendiğini aktaran Musavi, şunları kaydetti: “Sanayi alanında ekonominin bel kemiği KOBİ’ler, teknoloji değişimi, standardizasyon gibi 12 farklı konuda ortak çalışmalar başlatıldı. Bu alanlarda atılacak başarılı adımlar; hem üye ülkeler arasındaki ticareti hem de nitelikli üretimi arttıracak. Ayrıca ulaştırma ve sivil havacılıktaki işbirliklerinde de önemli adımlar atıldı. Hem özel sektör hem de kamu sektörünün yoğun ilgi gösterdiği bu alanda başkentler arası doğrudan uçuşlar, teknik konularda bilgi ve tecrübe paylaşımı gibi somut başarılar da söz konusu.
Sivil havacılık, D-8 en etkin ve başarılı çalışma alanlarından. Bu başarı, özel sektör ve kamunun yoğun ilgisinden kaynaklanıyor. Bunun dışında ticaretin artırılmasına yönelik 3 tane ana anlaşma imzalandı. Vize, tercihli ticaret ve gümrük, özellikle 2011 yılında yürürlüğe giren Tercihli Ticaret Anlaşması çok önemli. Tercihli Ticaret Anlaşması’nın uygulamaya konulması için detayları konuşmak üzere 29 Mart’ta Ankara’da 2. Gözlemci Komite Toplantımız düzenlenecek.”
OTOMOBİL, UÇAK VE UYDUDA
D-8 MARKASI OLUŞTURMALIYIZ
Musavi, D-8’in birçok çalışma alanı olduğunu ancak somut projelerinin çok az olduğunu belirterek, bunun en önemli nedeninin D-8 çerçevesinde finansal bir mekanizmanın olmaması olduğunu söyledi. Ekonomik İşbirliği Örgütü, Karadeniz İşbirliği Örgütü ve İslam İşbirliği Örgütü gibi örgütlerin bünyelerinde ticareti ve projeleri finanse eden bankalar bulunduğuna dikkati çeken Musavi, kendilerinin hiçbir finansal mekanizmasının olmadığını, bir finansal mekanizma kurulabilmesi için 2 hafta önce ortak yatırım finansmanı oluşturulmasına yönelik bir toplantı düzenlendiklerini ifade etti.
Projeleri gerçekleştirmek için mali kaynağın gerekli olduğunu vurgulayan Musavi, “Bizim de örgüt olarak hayallerimiz var. Dışişleri bakanları tarafından zirvelerde dile getirilen bir D-8 markası oluşturmak istiyoruz. Gerek otomobilde gerek uçakta, hatta bir uydu bile olabilir. Niye olmasın ki? Türkiye, İran , Endonezya ve Malezya’nın bu alanlarda ciddi altyapıları var. Ancak bu potansiyelin kullanılabilmesi ve harekete geçirilebilmesi için finansman alt yapısı lazım. Eğer biz bu fonu oluşturabilirsek, projelerimiz de devamında gelecektir” şeklinde konuştu.
“ÜYE ÜLKELER ARASINDA
VİZEYİ KALDIRMAK İSTİYORUZ”
Vize, gümrük ve ticaret anlaşmalarının uygulamaya konmasıyla birlikte üye ülkeler arasında ticaretin daha fazla artmasını beklediklerini aktaran Musavi, halihazırda D-8’e üye bazı ülkelerin birbirine vize uygulamadığını hatırlattı.
Musavi, “Mesela İran ile Türkiye arasında, Malezya ile Türkiye, Pakistan ile İran, Endonezya ile Malezya arasında vize uygulanmıyor” dedi. Amaçlarının bu uygulamaları daha sistemli bir hale getirerek, üye ülkeler arasında vizelerin tamamen kaldırılması olduğunu belirten Musavi, “Umudumuz ileride vizelerin tamamen kalkması” ifadelerini kullandı.