Bilim insanlarından 'yasaklayın' çağrısı

Bilim insanları ve ahlak bilimcilerden oluşan bir grup, genleriyle oynanmış bebeklerle ilgili araştırmaların bir süreliğine dünya genelinde yasaklanması çağrısında bulundu.

14 Mart 2019 Perşembe 06:15
Bilim insanlarından 'yasaklayın' çağrısı

"Nature" dergisinde yayımlanan yedi ülkeden 18 araştırmacının desteklediği öneride genetiği değiştirilmiş bebeklerin dünyaya getirilmesinin bilimsel ve etik olarak tartışılması gerektiğine işaret edilerek, bu tip çalışmaların dünya genelinde 5 yıl gibi bir süre için yasaklanması istendi.

Öneride bu tip çalışmalarla ilgili tartışmaların yapılmasının ardından, her ülkenin genetiği değiştirilmiş bebeklerle ilgili çalışmalara izin verip vermeyeceğine karar verebileceği belirtildi.

Yaklaşık 30 ülkede, genleriyle oynanmış bebeklerle ilgili araştırmalara izin verilmiyor.

İddiaları ortalığı karıştırdı

Çin'in Guangdong eyaletinin Şıncın kentindeki üniversitede görevli bilim insanı Hı Cienkui, 26 Kasım'da gerçekleştirilen zirvede, tüp bebek tedavisi gören 7 çifte ait embriyoların DNA'larında gen düzenleme yöntemiyle değişiklik yaptığını ve genleriyle oynanmış ilk ikiz kız bebeklerin kasım ayında dünyaya geldiğini iddia etmişti.

Hı, bastırılmış düşük seviyede HIV enfeksiyonu taşıyan babalardan alınan spermlerin HIV olasılığından temizlendiğini ve bu spermlerin laboratuvar ortamında yumurtayla bir araya getirilerek embriyo oluşturulduğunu savunmuş ve bundan sonraki aşamada da gen düzenleme yönteminin devreye sokulduğunu ileri sürmüştü.

İnsan genetiği üzerinde deney yapmanın yasak olduğunu bilmesine rağmen böyle bir çalışma yürüttüğünü dile getiren Hı Cienkui, deneklerin çalışmaya gönüllü katıldığını belirtmişti.

Çinli bilim insanı, çalışması öncülüğünde birçok kişinin hastalıklardan kurtulabileceğini, AIDS hastalığına neden olan HIV virüsünün çok sayıda kişiye bulaşmasının engellenebileceğini savunarak, çalışmasından "gurur duyduğunu" söylemişti.

Çin Bilim ve Teknoloji Bakanı Şü Nanping, 29 Kasım'da devlet televizyonu CCTV'ye yaptığı açıklamada, "bu ay başında doğan ikiz kız bebeklerin genetiğinin değiştirilmesine yardımcı olduğu iddia edilen araştırma laboratuvarının faaliyetlerinin askıya alındığını" bildirmişti.

Bakanlığın insan genetiğinde değişiklik yapılmasına kesinlikle karşı olduğunu belirten Şü, ekibin eylemlerinin "yasa dışı ve kabul edilmez" olduğunu, bu konuda soruşturma başlatılması talimatı verdiğini ifade etmişti.

Genetiği değiştirilen bebeklerin nerede ve ailelerinin kimler olduğu belirsizliğini koruyor.

Bilim dünyasından tepki

Genetik değişiklik iddiası, bilim dünyasında tepkilere yol açmıştı. Hı'nın görev yaptığı SUST'tan yapılan açıklamada, söz konusu çalışmanın şoke edici olduğu, akademik etik ve normları ciddi şekilde ihlal ettiği belirtilmişti.

Çin Ulusal Sağlık Komisyonu iddialarla ilgili olarak 27 Kasım'da soruşturma başlatmıştı. Komisyondan yapılan açıklamada, "Guangdong Eyalet Sağlık Komisyonu yetkililerinin bir an önce soruşturma başlatmasını talep ediyoruz." ifadesi kullanılmıştı.

Dünya Sağlık Örgütünden (DSÖ) yapılan açıklamada da gen düzenlemelerini araştırmak amacıyla bir heyet oluşturulacağı bildirilmişti. DSÖ Genel Direktörü Tedros Adhanom, "açık kılavuz ilkeler" olmadan gen düzenlemesi yapılamayacağına dikkati çekerek, etik ve sosyal güvenlik konularını kapsayan "standart ve kılavuzların" belirlenmesi için DSÖ'nün uzmanlarının yer aldığı bir heyet oluşturmaya karar verildiğini kaydetmişti.

Çin hükümetinin 2003'te çıkardığı düzenlemeye göre insan embriyosu üzerinde sadece araştırma amaçlı deney yapılabiliyor ve bu embriyoların büyüme süresi 14 günü geçemiyor.

Haftanın Özeti

www.yeniakit.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber, röportaj, fotoğraf, resim, sesli veya görüntülü sair içeriklerle ilgili telif hakları Uğurlu Gazetecilik Basın Yayın Matbaacılık Reklamcılık Limited Şirketi’ne aittir. Bu içeriklerin iktibas hakkı saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeksizin iktibas olunamaz; hiçbir surette kopyalanamaz, yeniden yayıma konulamaz.
Haber Tarihi: 14 Mart 2019 Perşembe 06:02

YORUM YAZ

• mustafamustafa6 gün önce
    turkey denen genetiği deiştirilmiş çocuk hastalıksız çocuk demek biraz eksik değilmi şunun içeriğini açalım istersen. gece gören, retinası gece görecek şekilde ayarlanıyor. her türlü sesi işiten kulak mekanizması her sesi alacak şekilde yeniden tasarlanıyor. derisi renk değiştire bilecek şekilde bukelemunderisi gibi tasarlanıyor. ya şu işe bak genetik asker, nerden nereye değilmi. olayı basitleştirmek sizin gibi çakalların enbüyük silahı. sizin gibilere ŞÜPE TÜCCARI deniyor bu alemde. zaten bu gıdalardaki GDO da masumca bir istek üzerine başlamıştı bizim tek amacımız insanlığı doyurmaktı değilmi sizin gibi çakallarda o zaman çıkıp ne varyahu adamlar insanlar doysun diye çalışıyor demiştiler. ama bak insanlar doymuyor aksine kanser oluyor o GDO lu gıdalardan. yarın öbürgün götü başı ayrı insanlar oluştuğunda bu millet nedemek istediğimi anlayacak.
  • Turkey Turkey 6 gün önce
    Yav öyle bir haber başlığı atmışsınız ki görende bebekleri öldürüyor sanacaklar. Arkadaşlar genetiği oynanmış bebeklerin amacı bebek doğduktan sonra hiçbir genetik hastalığı olmayan bebekler oluşturmak. Buna karşıysanız o zaman ilaç antibiyotik kullanmayın. Aşıda kullanmayın.
  • meyyidmeyyid6 gün önce
    ne demiş yaradan rabbim "ilmi isteyene,parayı istediğime veririm..."çalışan başarır...
  • receprecep6 gün önce
    abdulah denen  senin genlerinle zaten oynanmış onun için ne kadar düzgün iş varsa karşısın ne kadarda yanlış iş varsa yanındasın millet senin gibi totoşları tanıyor
  • ihsanihsan6 gün önce
    bebklerin genleri ile oynuyan canidir allahın emrine muhalefet edendir
  • AbdullahAbdullah6 gün önce
    Yine matbaa yasaklansın olayına döndük. Ya siz ne kadar kara cahil bir insanlarsınız. Artık bu teknoloji de bir fetva verilip 100 yıl sonra bize gelir ama iş işten geçmiş olur.
  • YAKAR TOPYAKAR TOP6 gün önce
    imansız ilmin sonu felakettir.çünki öncüsü şeytan aleyhillane dir.

Günün Özeti