MEB neden 4 sene meslek öğretemez?

07 Mart 2019 Perşembe

Milli Eğitim Bakanlığı neden meslek liselerinde bir meslek öğretemez? Hayatının en verimli dört yılını meslek öğrenmeye adayan gençlere karşı ayıp olmuyor mu? 

Sağlık meslek lisesi öğrencisi tam dört sene okuyor, hemşire olamıyor.

Dört sene az mı?

Meslek lisesi öğrencileri, klasik liseliler gibi matematik, fizik, biyoloji, kimya okuyor. Bunun yerine işletmelere gitseler, staj yapıp mesleklerini öğrenseler çok daha verimli olur. Hem bir mesleği adam akıllı öğrenir hem de mezun olunca işsiz kalmazlar.

MEB son zamanlarda meslek kazandırma konusunda iyi adımlar attı. Organize Sanayi Bölgelerinde meslek lisesi açtı, sanayi odaları ve meslek kuruluşları ile sözleşmeler imzalıyor, öğrencilerin iş bulabilecekleri alanlarda bölüm açıyor.

Yine de hâlâ meslek lisesi öğrencisi 9. sınıfta klasik liselerdeki derslerin tamamını görüyor.

Staj; 12. sınıfta haftada üç gün ile sınırlı.

Meslek liselerinin büyük kısmında teorik dersler bir senede verilip geriye kalan 3 senede uygulamalı eğitim yapılsa çok daha faydalı olur.

Uygulama eğitiminin okuldaki atölyelerle sınırlı olmamalı, birçok okulun atölyeleri buna müsait değil. Uygulama, piyasadaki iş yerlerinde olabilir.

Uygulamalı eğitimi, meslek dersleri öğretmenlerinin vermesi de şart değil. Alanın ustaları, (sertifikalı veya belli bir süre o işi yapmış olmalı) öğretici olarak ders verebilmeli.

EĞİTİM BİR-SEN’in yayınladığı Eğitime Bakış 2018’de yer alan istatistikler meslek eğitiminde yapılan yanlışı ilan ediyor:

“2018 yılında 2.381.412 kişi üniversite sınavlarına başvurmuş. Adayların % 36’sı bir programa yerleşmiştir.”

Lise mezunlarının % 64’ü dışarıda kalmış. 

Üniversitelerin kapasitesi belli iken milyonlarca genci üniversite kapısına yığmak ve sınav sonunda “kazanamadın” demek ve gençleri hayal kırıklığına uğratmak pedagojik mi?

Gençlere başarısızsın diyerek psikolojilerini bozmak doğru mu?

Üniversite kapısına işsizler ordusu yığmak istihdam politikalarına uyuyor mu?

Hâlbuki meslek lisesi mezunları toplumda daha kolay iş buluyor. Eğitime Bakış 2018 bu konuda şu verileri sunuyor:

“2008-2017 yılları arasında lise mezunlarının istihdam oranı % 42.9’dan % 47.6’ya; lise dengi meslek okul mezunlarının istihdam oranı % 57.4’ten % 58.2’ye yükselmiştir. 

İşsizlik oranlarına bakıldığında 2008-2017 yılları arasında genel lise mezunlarının işsizlik oranı % 12.6’dan % 13.3’e yükselmiş; lise ve dengi mesleki okul mezunlarının işsizlik oranı % 11.7’de % 11.9’a yükselmiştir.

Mesleki okul mezunları, genel lise mezunlarına göre istihdam olma açısından daha avantajlı.

OECD ülkelerinde ortaöğretim mezunlarının istihdam oranı ortalaması % 75, Türkiye’de % 63. Türkiye ve Yunanistan ortaöğretim mezunlarının istihdam oranı en düşük ülkelerdir.

OECD ülkeleri 25-34 yaş arası istihdam oranı % 77 ve işsizlik oranı % 7.8. Türkiye’de 25-34 yaş arası ortaöğretim mezunlarının istihdam oranı % 65, işsizlik oranı % 11.3. Türkiye OECD ülkeleri arasında 25-34 yaş arası ortaöğretim mezunları işgücüne dâhil olmayan en yüksek ülkedir.”

12 yıl zorunlu eğitim kaldırılmalı. Öğrenme güçlüğü olan veya zor öğrenen öğrencilerin 12 sene okula mahkûm edilmesi doğru değil, hem eğitimde verimsizliği yol açıyor hem de o çocuklara yazık oluyor.

Meslek liselerinde eğitimin süresi meslek öğrenmeye bağlı olmalı. Önemli olan o mesleği ne kadar sürede öğrenildiği. Yazılım, kodlama, elektrik, elektronik gibi mesleklerde süre daha uzun olabilir. Çiftçilik, besicilik, kuaförlük, terzilik gibi mesleklerde süre kısalabilir. Eğitimin süresini mesleğin özelliği belirlemeli.

Ortaokulun 8. sınıfları LGS’ye hazırlanmakla liselerin 12. sınıfları üniversiteye hazırlanmakla geçiyor. Ortaokul ve lise 3 yıla indirilebilir. 

Merkezi sınavların etkisi azaltılmalı.

Anadolu, fen, sosyal bilimler ve proje liselerine girişte eskiden ortaöğretim başarı notunun % 30 etkisi vardı, kaldırıldı. 

Eskiden meslek lisesi öğrencisi alanında yüksek öğretime devam edecekse ek puan alıyordu. 

Meslek eğitimi cazip hâle getirilmeli. İş hayatının ihtiyaçlarına göre okullarda bölümler açılmalı, açılan bölümler gözden geçirilmeli, uygulamaya ağırlık verilmeli. 

Staj sırasında iş yerlerinden ücret istenmemeli. Ücret ödeme mecburiyeti, işletmeye külfet getiriyor; hem özel sektör hem kamu kurumları staj yaptırmak istemiyor.  

Gençlerin en verimli 4 yılı iyi kullanılmalı ve bir meslek mutlaka öğretilmeli. 

4 yıl lise, üniversiteye hazırlık, 2 yıl meslek yüksekokulu, üniversite eğitimi derken gençler hayata geç başlıyor, ortalama evlilik yaşı yükseliyor, toplumda ahlak erezyonu yaşanıyor.

Gençliğin en verimli yıllarının okul yoluyla israfı mutlaka önlenmeli.

 

Günün Özeti

YORUM YAZ

  • Kemal ŞahinKemal Şahin3 ay önce
    Temelindeki harcında küfür ve şirk olan bir sistemin,müslüman bir toplumda başarıya ulaşmasını beklemek, muhali talep etmektir.Çare özümüzde. Milli Eğitim tam manasıyla milli olmak zorundadır.Mimar Sinan,İbni Sina şimdiki sistemdemi yetiştiler?
  • gggggg3 ay önce
    Staj yapan ogrenciye para vermemen demek asgari ucretliyi kovman demektir is yerleri ogrenciyi kole gibi kullanir not tehditi ile zamaninda yasandiBenim zamanimda 2 yil haftanin 3 gunu asgari ucretin 1 bolu 3 u ile calisiyorlardi devlette hastalik ve kaza sigortasi yapiyorduSonucta bu cocuklar kole gibi kullanildi notla tehdit edildi bu yuzden kaldirildi cunku isini ayarlayabilen staja gitmedi gitmis gibi tanidiklarinin is yerlerinden not aldiStaj yapacaksa 2 yil teori 2 yilda asgari ucretten calistirirsin pratik egitim notu verirsin o kadarUniye gelincw kendi bolumunden meslek yuksek okullarina gecis saglarsinBu okullarda oturup ta fizik kimya yaptirmazsin cunku olmaz eskiden bu dersler yoktu Ayrica defalarca dedik imam hatip meslek okuludur bu okula ortaokuldan aliyorsan meslek okullarina da ortaokuldan alacaksin lise 2 ye kadar teori 3 ve 4 te tum gun asgari ucretten calistiracaksin staj adi altinda. Dinleyen kim ben yillardir istanbul mebe bile yazdimAlmanya da macaristanda yeteneklerine gore ogrenci meslege yonlendirilir ustunu okursa alaninda akademisyen olur okumazsa tekniker bu boyledirBakin saglik meslek liselerinin en ustu tiptir isterse bir saglik meslek lisesi mezunu doktor olabilir
  • MustafaMustafa3 ay önce
    İmkan imkan imkan. Buluş yapana imkan
  • MustafaMustafa3 ay önce
    Buluş yapana ödül verilmeli ve teşfik edilmeli çalışacağı ortam kurulmalı. Patent almak isteyene ispiyoncu olmayan noter (Tübitak) tarafından belgelenmeli. Ödül verilmeli.
  • Ercan DAĞLI Ercan DAĞLI 3 ay önce
    Meslek liselerinin gelişmesini sağlamak için mühendislik bölümlerine sadece meslek liselileri almalıyız çünkü daha sonraları elektrik kablosuyla 20 yaşında tanısan elektrik ,torna tezgahını tanımayan makina ,betonu,Demir’i,tuğlayışantiyede 25 yaşında gören insaat mühendisleri yetişiyor.Buda ülkemiz gelişmesine büyük bir gecikmeye sebep oluyor.
  • MustafaMustafa3 ay önce
    İran'da liseyi bitiren bir çocuk derdini anlatacak kadar İngilizce bilir ve kendini gecindirecek meslek .
  • MustafaMustafa3 ay önce
    ABD deprofher yıl bir makalesisaygın bilim dergisinde yayınlanmaz ise ne olur.
  • bozerenbozeren3 ay önce
    edebiyat dersinde, matematikte, fen derslerinde,.. hatta yabancı dilde de durum aynı. ha var yu ne var yu'dan öteye gidemeyen bir sistem bu.valla ben yetkili olsam öyle bir düzeltirim ki durumu.. ama hiç kimse karışmayacak.
  • AhmetAhmet3 ay önce
    İlkokul 5,ortaokul 3,lise 3 yıl yeterli(liselerde ders kitapları sil baştan yeniden düzenlenip bazı dersler tamamen kaldırılmalı, bazı dersler de bazı sınıflarda yer değiştirmeli ve 12. sınıf acilen kaldırılmalı)...Okulların %75-80 staj ağırlıklı Meslek ve teknik Lise (lise sonrası hemen iş hayatına atılacaklar için), %20-25'i normal lise olmalı (Üniversiteye devam edecekler için)...Lise yönlendirmesi ise; beş yıl ilkokul (anasınıfı dahil) ve üç yıl orta okul süresince her öğrenci için öğretmeni Rehberlik servisi gözetiminde öğrencinin kabiliyetli ve kabiliyetsiz yönlerini kaydettiği bir defter tutar, hangi liseye gideceği bu kayda göre yapılır, ailenin kafasına göre öğrenciyi yönlendirilmesine izin verilmez. Bu sisteme iş dünyası ile beraber çalışılması ve ciddi bir altyapı gereklidir.
  • Hayrettin HatunoğluHayrettin Hatunoğlu3 ay önce
    Hayret hocam, bunu sizin ağzınızdan duymak beni çok şaşırttı. Demek eğitimdeki yanlışları görmeye başladınız. Şişire şişire adamları o hale getirdiniz ki adamlar işledikleri suçları bile erdem gibi görmeye başlamışlardı. İyi yoldasınız. Devam.
  • Kocasolak Kocasolak 3 ay önce
    Hocam niyet güzel, olması gereken budur. Ancak işyeri, her öğrenci aldığında BEDAVA bir işçi gözüyle bakıyor bu durumda. İcabında kendi işçisini dahi kovuyor, bedavaya işçi geldi diye. Bu durumun ÖNÜNE geçilecek bir formül bulmalıyız. Mesela öğrenci günde beş saat SADECE usta yardımcılığı yapsa, getir götür, işleri KESİNLİKLE yasaklansa gibi. Kural ve kaideleri tam olarak belli bir sistem kurulmalı ki, kimse İSTİSMAR edemesin.
  • ZeynepZeynep3 ay önce
    12 yıldır meslek lisesinde matematik öğretmenliği yapıyorum. Baska okula gecmek nasip olmadi. 6 saat ders anlatıcaz diye cebelleşiyoruz. Yemediğimiz küfür saygısız davranış kalmadı. Niye ders anlatiyosunuz diye kavga gürültümüz bitmiyo. Bu arada mebin disiplin kurali olmadığından yani o kurallarla disipline edilemediğinden öğrenci kültür derslerini öğrenmiyor ve branşınıda yeterli öğrenmediği için bomboş hayırsız vefasız insanlar çıkıyor. Biz meslek liselerinde çalışan öğretmenler çok yıpranıyoruz. Ayni zamanda gençlerin iyi yetişmesinide sağlayamıyoruz. Demekki bu sistem ahlaklı akıllı ve kolunda bir bileziği olan evlatlar yetiştirmiyor.
  • Kemal ŞahinKemal Şahin3 ay önce
    Esselamü Aleyküm ve Rahmetullahi ve Berekâtühü Ebeden Daima;Muhterem hocam, hürmetlerimi sunarım.Regaip kandiliniz mübarek olsun.Bursa Osmangazi Yeniceabat Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde Sağlık Hizmetleri öğretmeni olarak görev yapmaktayım.Eğitimle alâjadarlığınızdan dolayı size müteşekkirim.Sıkıntılarımızı dile getiriyorsunuz.Çok teşekkür ederim.Cumhuriyet Türkiye'sindeki eğitimin resmini kendime göre çizmek isterim müsaadenizle.Cumhuriyet'in kuruluş yıllarında ebeyenler çocuklarının dinsiz olmasından korktukları için okutmak istemiyorlardı.Bu endişelerinin yersiz olup olmadığını siz benden iyi bilirsiniz.Ben bir baba olarak,hemde eğitimci olarak evlatlarımın şimdiki okullardan serseri ve sarhoş bir şekle bürünmesinden endişe etmekteyim.
  • Hüseyin B.Hüseyin B.3 ay önce
    Hocam aksine iş yerlerinden cüzi de olsa ücret istenmeli. Zira; ücret istendiği zaman, öğrenci daha verimli çalıştırılabiliyor. İş yeri de, para verdiği için karşılığını almak istiyor. Öğrenci de, harçlık miktarı da olsa para aldığı için bir şekilde, karşılığını vermek zorunda kalıyor. Bu şekilde iş deneyimi kazanıyor. Hiç ödeme yapılmazsa, ne iş yeri ne de öğrenci stajı dikkate almaz.
  • karışıkkarışık3 ay önce
    meslek öğrenme yaşı 10 yaşından başlar 15 yaşından sonra meslek öğrenilmez. çıraklık yapılmaz. haliyle meslek liseleri bu işe uygun değil. 10 yaşında okyacak olan kendini gösterir okumayack olan seviyesi düşük olanı bu yaştan sonra okula zorlamanın mantığı memlekte bela üretmek olur. liseden sonra meslek yapılımıyor kimse babsının yanında bile çalışmak istemiyor. Zorunlu eğitim memletin geri kalması insanlarımızın işsiz kalması için kurgulanmış bir proje. yoksa vatandaş kendi geleceğini kendi planlasa çocuğunun durumuna göre geleceğini planlar işsizlikde kalmaz. ne çırak ne çoban kaldı.
  • Ayşe Ayşe 3 ay önce
    Düşünce bize katılıyorum zorunlu eğitim ne demek nasıl oniki yıl olur aklım almıyorokumayı öğrenen insan artık kendi isterse okur istemezse meslek edinir bu milli olmayan eğitim artık bitmeli
  • Nasır Nasır 3 ay önce
    Hocam Allah razı olsun. Çok yerinde tespit. Yanlız siz bu kadar yazıp çiziyorsunuz. Bu yazıları akademisyenler okumuyor mu.. Elbette Meslek liseli meslege yönelsin. Fizik kimya ile zaman kaybetmesin. Fizik kimyası matematik çok iyi olan dalında ilerlesin. Malesef bu dönemde Eğitim e iyi bir ayar verilemedi. Gencecik beyinler heba olup gitti...
  • HAKİKATHAKİKAT3 ay önce
    TEBRİK EDERİM HOCAM. AKLIN VE HAKİKATIN YOLU BİR OLDUĞU İÇİN AYNI ŞEYLERİ BİR ÖĞRETMEN OLARAK YILLARDIR DİLE GETİRİYORUM.ÖMÜRLER OKUL YOLUNDA HEBA EDİLİYOR.
  • karamanlıkaramanlı3 ay önce
    orta lise üniversite en az 12 senede yabancı dil öğretemeyenler, 4 senede meslek mi öğretir hocam.
  • meleknurmeleknur3 ay önce
    EVET!
  • doğrusudoğrusu3 ay önce
    Bence, İmam hatip liseleri ve meslek liseleri için katsayının kaldırılması hiç iyi olmadı. Çünkü, imam hatipli ve meslek lisesine giden gençlermatematik, fizik, kimya, biyoloji vs. derslerini çok az görüyorlar. Gördükleri bu derslerde mesleklerini yapmaları için bir anlam katmıyor. Dolayısıyla, üniversite sınavına girdiklerinde Fen liseleri ve Anadolu liseleri ile yarışıyorlar.İyi üniversiteleri kazanma şansları çok az oluyor. Ve sonuç maalesef hüsran. Oysa ki almış oldukları eğitim üzerinden yapılan bir sınava girseler başarı oranları yüksek olur. Kaç tane imam hatip lisesi veya meslek lisesi mezunu Doktor, Mühendis veya avukat var? İnanın bir elin parmaklarını geçmez. Dediğiniz gibi eskiden almış oldukları eğitimi devam ettirdikleri takdirde ayrıcaek puan alıyorlardı. Şimdi ise doğru düzgün bir yere giremedikleri gibi mesleklerini de yapamıyorlar. Almanya da üniversite okuma oranı %30 . Diğer insanlar meslek okullarına gidiyorlar. Meslek okullarından mezun insanlar 3000-4000 euro maaş alıyorlar. Yani üniversite mezunu ile meslek okulları mezunları arasında bizim ülkemizde olduğu gibi ciddi bir maaş farkı olmuyor. O yüzden de dünyanın en gelişmiş ülkesi konumunda oluyorlar.
  • Ramazan ÇelikRamazan Çelik3 ay önce
    Doğru söylüyorsunuz da bunları kim yapacak. Adama sormuşlar yariyin adı ne diye, adam bilmiyorum demiş, soruyu soran, insan nasıl olur yavuklusunun adını bilmez mi diye serzenişte bulununca , adam hevesim yokki demiş. Mesele herkesin kendi ikbal ve cebiyse gerisi ........ ALLAH yardımcımız olsun. MEVLA nefsimizi ve neslimizi ıslah eylesin.

Günün Özeti