• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Tüketici hakkını arıyor bankalar direniyor

Bireysel kredilerle ilgili tüketici şikâyetlerinin ardı arkası kesilmiyor. Bankaların yeniden yapılandırma (refinansman) müracaatlarını geri çevirmeleri, kredilerini erken kapatmak için başvuranlara da yüksek faturalar çıkarmaları eleştirilerin odağında.

Yeniakit Publisher
2020-07-04 09:52:00 -
Tüketici hakkını arıyor bankalar direniyor

 Buğra Kardan 

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) ulaşan şikâyetler, 2019 yılında yüzde 33 artarak 134 bin 631 oldu. Şikâyet başvurularının yüzde 25.30’u bireysel kredilere yönelik oldu. Erken ödeme ve yeniden yapılandırma (refinansman) da geçen sene en çok yakınılan konulardı. Şu anda da durum aynı. Gelinen aşamada özel bankaların kredileri yapılandırmamakta direnmeleri, müşterilerine ilave masraflar çıkarmaları tepkiyle karşılanıyor.

Yatırımcılar rahatsız

Kredilerini bir an evvel kapatmak için müracaat edenlerden borcun yüzde 2’si kadar komisyon talep edilmesi ise rahatsızlık uyandırıyor. Hem kurumsal hem de bireysel yatırımcılar, yüksek refinansman giderlerinden ve erken ödeme tazminatlarından muzdaripler. Yatırımcılar, her platformda ilgili kamu otoritesine ek tedbirler alınması ve yüklerinin hafifletilmesi çağrısında bulunuyorlar.

Kurallara riayet edilmeli

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Koçal, Yeni Akit’e yaptığı açıklamada bankaların refinansman kurallarına riayet etmeleri gerektiğini belirtti. Koçal, “Standartlar belli. Yeniden yapılandırmada erken ödeme tazminatı oranlarının 36 ayı aşan kredi borçlarında yüzde 2’yi, 36 aydan az olanlarda ise yüzde 1’i geçemeyeceği net bir dille ifade edilmiş. Bu hakikat bilinmeli, BDDK tarafından da denetimler arttırılmalı ve suiistimallerin önüne geçilmeli” dedi.

Tüketicilerin faiz oranlarının düşüşünün akabinde kredilerini yapılandırma çabası içerisine girdiklerine dikkati çeken Koçal, şunları söyledi: “Ne var ki bankalar 1-2 yıllık müşterilerinin refinansman müracaatlarına olur vermiyorlar. Daha çok miktarı ve vadesi azalan borçları yapılandırmayı tercih ediyorlar. Ayrıca dosya masrafları, komisyonlar devreye giriyor ki bu da sıkıntılara sebebiyet veriyor. Diğer yandan bankalar kredileri yapılandırıyorlar ancak ilk taksidin büyük bölümü faize, küçük kısmı ise ana paraya gidiyor. Bu da sorunlara yol açıyor.” Borç yapılandırmalarının önünün açılması gerektiğini de vurgulayan Koçal, “İlaveten bireylerin eski kredilerini kapatıp yeni kredi almalarına imkân tanınmalı” diye konuştu.

Yaptırım uygulandı

Bu arada banka ve kredi kartlarının ücret, masraf, komisyon tutarlarıyla ilgili şikâyetler de artıyor. Şikâyetlerin ardından atılacak adımlar merak ediliyor. 2019 yılında bireysel nitelikte ürün ve hizmetlerle ilgili ihbarlar, başvurular, adli makamlarca BDDK’ya ulaştırılan inceleme talepleri Finansal Tüketici İlişkileri Daire Başkanlığı tarafından denetime konu edildi. Denetim faaliyetleri kapsamında 2019 yılında 384 adet rapor ve 11 adet mütalaa hazırlandı. Yapılan denetimler neticesinde 160 adet kurul kararı alındı. Bu kurul kararlarının 155 adediyle bankalara idari yaptırım uygulandı. Ayrıca 7 adet adli nitelikte kurul kararı alındı. Söz konusu kurul kararları ile 176 adet idari para cezası uygulandı, 6 adet suç duyurusunda bulunuldu, 6 kişinin imza yetkisi kaldırıldı, 2 kişinin imza yetkisi iade edildi ve tutar olarak toplamda bankalara 5 milyon 425 bin lira idari para cezası uygulandı.

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı