Yaz mevsimi ve Ramazan Bayramı ile gelen tatili nasıl geçirmeliyiz? Tatil anlayışı toplumumuzda boş vakit geçirmek, zaman öldürmek, bol bol uyumak olarak algılanıyor. Peki, İslam bu konuda ne öneriyor? Dinimize göre tatil, ibret almak üzere yeni yerler görme ve sılayı rahim olarak değerlendiriliyor. Tatilin sahil kenarlarında ailelerden uzak bir şekilde geçirilmesi doğru bulunmazken, ‘tatille birlikte kulluğunuzu da tatile çıkarmayın!’ uyarısında bulunuluyor.
Yaz mevsimi ve Ramazan Bayramı ile gelen tatili nasıl geçirmeliyiz? Tatil anlayışı toplumumuzda boş vakit geçirmek, zaman öldürmek, bol bol uyumak olarak algılanıyor. Peki, İslam bu konuda ne öneriyor? Dinimize göre tatil, ibret almak üzere yeni yerler görme ve sılayı rahim olarak değerlendiriliyor. Tatilin sahil kenarlarında ailelerden uzak bir şekilde geçirilmesi doğru bulunmazken, ‘tatille birlikte kulluğunuzu da tatile çıkarmayın!’ uyarısında bulunuluyor.
DİNİMİZE GÖRE
TATİL NASIL OLMALI?
İslam’da tatil ve dinlence olayı, seyahat, gezme-görme ve ancak ibret alarak Yaratıcımızı hatırlama şeklinde çerçevelenmiş durumda. Dinimizce, tatil dönemlerinin verimli bir şekilde kullanılması, boş iş ve eğlencelerle heba edilmemesi tavsiyesi yapılıyor. Kur’an-ı Kerim’de iki Ayet-i Kerime’de tatil-seyahat anlayışı şu şekilde yer alıyor: “De ki: Yeryüzünde gezin de Allah’ın mahlûkatı ilk önce nasıl yarattığını görün. Sonra Allah onları ikinci bir inşa ile tekrar yaratır. Çünkü Allah’ın gücü her şeye yeter” (Ankebût, 20. Ayet).
“De ki: Yeryüzünde dolaşın da önceki milletlerin sonlarının nasıl olduğuna bakın. Onların çoğu Allah’a ortak koşan kimselerdi” (Rum Suresi, 42. Ayet).
İSLÂM’DA ÇALIŞMA VE
DİNLENME İÇ İÇE
İslam dini boş durmayı, hiçbir iş yapmamayı emretmezken, tatillerin saatlerce yatarak geçirilmesini de yasaklıyor. Dinimize göre bir iş bitirildikten sonra diğer bir işe başlanması emrediliyor. İslam, çalışmayı ve dinlenmeyi iç içe tam bir bütün olarak değerlendirmekte. İnşirah Suresi’nde buna ilişkin şöyle denilmekte: “(Ey Muhammed!) Senin göğsünü açıp genişletmedik mi? Belini büken yükünü üzerinden kaldırmadık mı? Senin şânını yükseltmedik mi? Şüphesiz güçlükle beraber bir kolaylık vardır. Gerçekten, güçlükle beraber bir kolaylık vardır. Öyleyse, bir işi bitirince diğerine koyul. Ancak Rabbine yönel ve yalvar.”
İslam âlimleri tatillerin sılayı rahim olarak değerlendirilmesi gerektiğini ifade ediyorlar. Bayramlardaki tatil sürelerinin sahil kenarlarında geçirmenin dinimizce uygun olmadığı belirtilirken, bu zaman dilimlerinin aile ziyaretleriyle eş-dostla geçirilmesinin daha doğru olduğu dile getiriliyor. İslam alimleri tatillerin dini yaşantımıza da zarar vermemesi gerektiği üzerinde ısrarla durarak, “Kulluğunuzu da tatile çıkarmayın!” uyarısında bulunuyorlar. Ramazan Ayı’nın sona ermesiyle birlikte günah ortamlarının biraz daha artabileceğine dikkat çeken âlimler, Ramazan sonrası da Müslümanların yine Ramazan ayındaymış gibi yaşamaları tavsiyesinde bulunuyorlar.
ÂLİMLERİN TATİL ANLAYIŞI
Dinimizde birçok âlimin tatil anlayışını seyahat ve yeni yerler görme, öğrenme olarak değerlendirdiği görülüyor. Sahabenin tatil anlayışlarına şahit olan Basra’nın büyük velisi Hasan Basri Hazretleri şöyle diyor: “Ben öyle zatlara eriştim ki, onlar sizin paranızı boşa harcamaktan çekindiğinizden fazla vakitlerini boşa harcamaktan çekiniyorlar, dakikalarının dahi değerini düşünüyorlardı!”