Bilim insanları umut aşıladı! Genetik hastalıklara karşı çığır açacak buluş

İnsanlarda genetik hastalıklara karşı yeni moleküler araç icat eden bilim insanları, 75 bin kadar zararlı gen değişiminin düzeltilebileceğini belirledi.

2019-10-27 16:09:00 -
Bilim insanları umut aşıladı! Genetik hastalıklara karşı çığır açacak buluş

İnsanlarda genetik hastalıklara neden olan mutasyonların büyük çoğunluğunu düzelten güçlü bir yeni moleküler araç icat eden bilim insanları, genetik bozuklukların tedavisi konusunda umut sağladılar.

Zararlı genlerin yüzde 89'u düzeltilebiliyor

Yeni prosedür kistik fibroz, orak hücreli anemi ile sinirleri tahrip eden Tay-Sachs gibi pek çok hastalığa yol açan 75 bin kadar zararlı gen mutasyonunun yaklaşık yüzde 89’unu düzeltme yeteneğine sahip.

Dönüm noktası olarak nitelendirilen çalışma, yeni bir genom düzenleme çağının kapısını aralıyor. Ancak araştırmacılar prosedürün insanlarda güvenle kullanılmaya başlanabilmesi için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulduğuna dikkat çekiyor.

Bir diğer engel ise, moleküler aracın bir bozukluğu tedavi etmek için ilgili hücrelere yeterli miktarda gönderilebilmesinin sağlanması.

Gen düzenlemesi nasıl yapılıyor

Bilim insanlarının geliştirdiği yeni yöntemde ana düzenleyici, onu hedefine yönlendirmesi için tasarlanmış bir protein içeriyor. Düzenleyici, hedefe ulaştığında ilgili DNA zincirini açmak için cas9 adlı enzimi kullanıyor ve ikinci adımda bölgeye eklenecek yeni DNA’yı üretiyor.

Bir başka rehber protein, ana düzenleyiciyi DNA zincirinin henüz düzenlenmemiş karşı tarafına gönderiyor. Hücre açılan zinciri, düzenlenen DNA’yı kopyalayıp yerleştirdikten sonra yeniden onarıyor.

İnsan hücresinde 175 başarılı değişiklik

Genetik kodu yeniden yazma yeteneği, son yılların en çarpıcı bilimsel gelişmelerinden biri. Prosedür, DNA zincirini ikiye bölen yöntem yerine, zinciri “çentik oluşturup” açarak ilgili sekansa yeni bir DNA yazıyor.

Bilim insanları Nature dergisinde yayımlanan makalede, yeni yöntemi kullanarak insan hücrelerinde 175 etkili gen değişikliğini nasıl yaptıklarına dair ayrıntılara yer verdiler.

Yeni yöntem geliştirilmeden önce, düzenlenmiş hücrenin çalışmasına müdahale edebilecek ekleme silme ya da diğer genetik artıkları bırakmadan farklı hücre türlerinde bu kadar çeşitli DNA değişikliği yapmak mümkün değildi.

TÜH

sevindim bizim hasan karaalioğlu ile ibrahim karagül bu buluşu yapmışlar diye ama sevincim kursağımda kaldı !
  • Yanıtla

Selma aydın

Bence düzeltebilen aynı zamanda da degistirebilir bozabilir, korkunç, bırak gelişme, tabii eğer kötü ellere geçerse, düşünsenize bir enjeksiyon la karakteriniz değişiyor, alışkanlıklarını değişiyor çünkü huyunuz değişiyor modern tıp ne kadar yapıyorsa maalesef pek te hayrimiza olmuyor.
  • Yanıtla