• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Sefa Saygılı
Sefa Saygılı
TÜM YAZILARI

Depresyondan nasıl korunalım?

21 Mayıs 2022
A


Sefa Saygılı İletişim: [email protected]

Son yıllarda depresyon rahatsızlığına yakalananların sayısında artış görüyoruz. Bunu hem hekime müracaat edenlerin sayısında yükselişte olduğu gibi depresyonu gidermek için kullanılan ilaçların (antidepresan) tüketimindeki rakamlardan anlıyoruz.

Buna göre 2017 yılında ülkede 48 milyon 226 bin 812 kutu antidepresan satılırken, 2018’de bu sayı 49 milyon 43 bin 763 kutuya, 2019’da ise 49 milyon 857 bin 89 kutuya yükselmiş.

Antidepresan satışındaki artışın özellikle son 2 yılda katlanması dikkat çekiyor. Öyle ki 2020’de 54 milyon 625 bin 964 kutu olan antidepresan satışı, 2021 yılında yaklaşık 5 milyon kutu artışla 59 milyon 641 bin 14’e yükselmiş. Veriler, Türkiye’de toplumun ruh sağlığının kötüye gittiği şeklinde yorumlanıyor.

 Özellikle pandemi sürecinde depresyon ve anksiyetenin 3-4 kat arttığını rakamlar göstermekte. 2022’de ise antidepresan kullanımının 70 milyon kutuyu aşabileceği tahmin ediliyor. 

Depresyonun belirtileri nelerdir?

*Depresif (çökkün) mizaç. Moral bozukluğu. Sıkıntı.

*İlgisizlik, hayattan zevk alamama. İsteksizlik, mutlu olamama.

*Kilo kaybı veya bazen de alımı.

*Uykusuzluk veya bazen aşırı uyku.

*Huzursuz ruh hali. Davranışlarda ve düşüncede yavaşlama. Kararsızlık.

*Yorgunluk, bitkinlik veya enerji kaybı.

*Değersizlik, suçluluk duyguları, karamsarlık.

*Konsantrasyonda zayıflama.

*Tekrarlayan ölüm düşünceleri (ölüm korkusu veya ölme isteği).

Depresyona yakalanmaktan nasıl korunmalı?

*Aileye önem vermek: Ailemiz dış dünyanın streslerine ve tehlikelerine karşı sığınağımızdır. Bu yüzden sevgi ve şefkat dolu bir aile depresyona karşı koruyucu rol oynayacaktır. Yine hayatın zorluklarıyla mücadele azmimizi, kendimize güveni artıran da ailenin huzurlu ve sağlıklı ortamıdır.

*İyimser olmak: Hayata olumlu bakmak, kötümser olmamak bize güç katar.

*Bağışlayıcı olmak, kin tutmamak: Bağışlamak rahatlatır, bu yüzden ahirete inanmak ve kötülük yapanları Rabbimize havale etmek iyidir.

*Kendimizi kedere, elem ve üzüntüye kaptırmamak: Bunun için moralimizi yüksek tutalım.

*Stresi denetim altına almak: Bizi üzen ve sıkan ortamlardan, kişilerden uzak durmalıyız.

*Hayatımızı monotonluktan kurtarmak: Değişiklikler yapmalı, hobiler edinmelidir.

*Dostlarımıza ve arkadaşlarımıza vakit ayırmak: Sohbet ve muhabbet etmek yararlıdır. Sağlam dostlar en değerli varlıklarımızdır.

*Sıla-ı rahim yapmak: Akrabalarımızı, anne ve babamızı ziyaret etmek bizi ruhen ve moral olarak güçlendirir.

*Seyahat etmek: Değişik yerler, mekânlar, insanlar görmeli ve başka lezzetler tatmalıdır. Peygamberimiz, “Seyahat eden şifa bulur” buyurmuştur.

*İşimizi sevmek: Vaktimizin çoğunun geçtiği işimizi severek yapmak bize mutluluk verecektir.

*Uykumuzun düzenli ve yeterli olması gerekir. Erken yatıp erken kalkmakta yarar vardır.

*Maneviyata, ibadete ve duaya önem vermelidir. Rabbimize sığınmak bizi her zaman rahatlatır ve huzur verir.

*Düzenli ve yeterli beslenmek, aşırıya kaçmamak: Obez olmaktan korunmalıdır. Bunun için de şekerli, unlu ve işlenmiş gıdalardan uzak durmalıdır.

*Alkole yanaşmamalıdır.

*Öğrenmeye ve okumaya önem vermek yine zihnimize işlerlik kazandırır.

*Egzersiz yapmak ve hareketli, aktif bir hayatı tercih etmek.

*Gün ışığından yararlanmak: Sabahın ilk ışıklarını yatağında, uyuyarak karşılayan kişi o günden oldukça büyük şeyler kaçırmış, günün en önemli bölümüne gözlerini kapatmış demektir. Özellikle gündüz yürüyüş yapmak faydalıdır.

*Gülümsemek ve hayata mizah katmak bizi aşırıya kaçan üzüntü ve kederlerden koruyacaktır.

*TV’yi kapatmak: Bunun yerine okumak tercih edilmelidir.

*Yapacak bir şeylerin varlığı: Meşguliyetlerin olması iyidir.

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Allah

Razı olsun.!

bir

Çok güzel yazı Sağ olun.
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23