Ertan Acar yönetimindeki İtibar Atölyesi, 3 yıldır sürdürdüğü Türkiye İtibar Endeksi (TİE) çalışmalarının sahasını genişletti. Bu yıldan itibaren araştırmanın kapsamına üniversiteler de alındı
İtibar Atölyesi adına XSIGHTS araştırma şirketi tarafından gerçekleştirilen ve İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin akademik denetiminde kamuoyuna açıklanan Türkiye İtibar Endeksi 2013 sonuçlarına göre; en itibarlı ilk üç üniversite Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ), Boğaziçi Üniversitesi (BÜ) ve İstanbul Üniversitesi (İÜ) olarak açıklandı. Bu üniversiteleri Ege Üniversitesi (EÜ) ve Marmara Üniversitesi (MÜ) izledi. Eğitim sektörü 2013 yılında 4,817 TİE puanı ile değerlendirmeye alınan 12 sektör arasında en son sırada yer alması dikkat çekti.
Rekabet ortamının oluşmasını tetikliyor
Üniversitelerin verdiği eğitim yelpazesi, artan genç nüfusun talebini karşılayacak şekilde gelişirken itibarlarını daha kuvvetli hale getirecek girişimlerde bulunanların sayısı da artıyor. Bu da doğal olarak rekabet ortamının oluşmasını tetikliyor. Bazı üniversitelerin mezunlarının başarısı, bazılarının ticari gücünün yüksek olması, bazılarının da hızla büyüyen, atılımlar yapan üniversite olarak algılanması itibar oluşumunda büyük rol oynuyor.
Neler isteniyor?
• Vatandaşlar, üniversitelerden öncelikle dürüst ve şeffaf olmalarını istiyor. • Akademisyen portföyüne önem veriyor. • Yeniliklere ve teknolojiye önem verilmesini istiyor. • Profesyonel ve nitelikli çalışanlarının olmasını bekliyor. • Mezunların başarısı da itibarı perçinleyen önemli bir faktör.
Özyeğin ‘Araştırma’ odaklı büyüyecek
Stratejik pazarlama ve rekabet stratejileri, dağıtım kanalları yönetimi, yabancı pazarlara giriş ve yayılma stratejileri konularındaki araştırmalarıyla dikkat çeken Özyeğin Üniversitesi (ÖzÜ) Rektörü Prof. Dr. Esra Gençtürk, resmen göreve geldiği şubat ayından bugüne üniversitenin yeni atılımlarının altyapısıyla meşgul.
3. kuşak üniversite misyonunu sahiplenerek kurulan Özyeğin Üniversitesi’nin belirlediği ve tüm birimlerinde toplum için değer oluşturucu yenilikçi ve sürdürülebilir fikirler üretmeyi hedefleyen vizyonu çerçevesinde çalışmalarını yürüten Gençtürk, ÖzÜ’nün öğrencilerine yeni ufuklar açan, sunduğu imkânlarla onların yetkinliklerini keşfetmesini sağlayan bir üniversite olması için hedeflerini bir bir gerçekleştirmek düşüncesinde. 5 fakülte ve 3 yüksekokulda toplam 23 lisans programı ile eğitim verilen üniversitede 21 programda uygulanan eğitim dili ise yüzde 100 İngilizce.
4 alanda kurulan araştırma merkezleri ile faaliyetlerini sürdüren ÖzÜ de yeni tercih dönemine sıkı bir şekilde hazırlanıyor. Hedef ise uluslararası, güçlü bir akademik kadro ile öğrenim hayatını sürdürmek, öğrencilerini girişimci bir vizyonla yetiştirmek, Türkiye’nin en yenilikçi ve araştırma odaklı üniversiteleri arasında yerini almak.
İZÜ’den yeni projeler
İZÜ ile UUM’nin imzaladığı mutabakat anlaşması kapsamında iki üniversite önümüzdeki yıllarda, ortak master ve doktora programları, sempozyumlar ve araştırma projelerine imza atacak
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi (İZÜ), Universiti Utara Malaysia (UUM) ile imzaladığı mutabakat anlaşması kapsamında, önümüzdeki akademik yılda öğrenci ve akademisyen değişim çalışmalarına başlayacak. İki üniversite önümüzdeki yıllarda, ortak master ve doktora programları, sempozyumlar ve araştırma projelerine imza atacak. Taraflar akademik çalışmaların, İşletme, Uluslararası İlişkiler, İslami İlimler, Beytu’l Makdis çalışmaları, Ekonomi ve Finans özellikle de İslam Ekonomisi ve Finansı alanlarında olacağını belirtti.
Universiti Utara Malaysia (UUM) Rektörü Prof. Dato’ Wira Dr. Muhammed Mustafa İshak ile İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi (İZÜ) Rektörü Prof. Dr. Mehmet Bulut’un katıldığı imza töreni İZÜ Halkalı Merkez Kampüsü’nde düzenlendi.
Törene “Bu bizim için tarihi bir gün” sözleriyle başlayan İZÜ Rektörü Prof. Dr. Bulut, Avrupa ve Amerika yanında üniversitenin uluslararasılaşma çalışmalarının temel yönelim alanlarından birinin Asya olduğunu belirttiği konuşmasında yaşanan gelişmeyle birlikte üniversitenin akademisyenleri ve araştırmacılarına büyük görevler düştüğünü kaydetti.
Universiti Utara Malaysia (UUM) Rektörü Prof. Dato’ Wira Dr. Muhammed Mustafa İshak ise, Malezya ve Türkiye gibi İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) üyesi ülkenin üniversiteleri arasında imzalanan anlaşmanın önemine dikkat çeken bir konuşma yaptı.
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı işbirliğiyle 16-18 Haziran 2014 tarihinde 1. Disiplinlerarası Çocuk ve Kadın Sempozyumu düzenleyecek. Sempozyum ile çocuk ve kadınların sorunlarını mercek altına alan tüm araştırmaları yapanların etkileşiminin sağlanmasına zemin oluşturulacak.
Yeni Yüzyıl’da Adli Hemşirelik Çalıştayı
Yeni Yüzyıl Üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından, Hemşirelik Bölümü katkıları ile düzenlenen Adli Hemşirelik Çalıştayı 12-13 Haziran 2014 tarihlerinde üniversitenin Azmi Ofluoğlu Konferans salonunda gerçekleşecek. Çalıştayda, şiddete uğrayan mağdurlara destek veren adli hemşirelerin verdiği hizmetlerin önemine değinilecek.
Şehir’li öğrenciler Ürdün’e gitti
ŞEHİR İslami İlimler Fakültesi Öğretim Üyeleri Sami Erdem ve Özgür Kavak, ŞEHİR İslami İlimler Fakültesi ve Kutufü’l-Marife Enstitüsü arasında yapılan işbirliği anlaşması kapsamında Ürdün’ün başkenti Amman’a gitti. İstanbul Şehir Üniversitesi Arapça Hazırlık Programını başarıyla tamamlayan ŞEHİR İslami İlimler Fakültesi öğrencileri, akademik dil becerilerini geliştirmek amacıyla yaklaşık iki ay Amman’da eğitim görecekler.
MEVLANA’DA MEZUNİYET SEVİNCİ
4 yıl önce eğitim ve öğretim hayatına başlayan Mevlana Üniversitesi ilk mezunlarını verdi. Mühendislik ve Eğitim Fakültesi’nde okuyan 251 öğrenci kep fırlattı. Üniversitenin spor salonunda yapılan törene Mütevelli Heyeti Başkanı M. Yaşar Gül, Rektör Prof. Dr. Bahattin Adam, akademisyenler, öğrenciler, öğrencilerin aileleri ve arkadaşları katıldı.
DAÜ MEZUNU MOUSA, BAKAN OLDU
Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin (DAÜ) mezunları dünyanın farklı ülkelerinde başarılı kariyerleri ile dikkat çekiyor. 1990 yılında DAÜ Mühendislik Fakültesi, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü’nü birincilikle tamamlayan Allam Mousa, yeni kurulan Filistin Hükümeti’nin İletişim ve Ulaştırma Bakanlığı görevine getirildi. Allam Mousa, geçen hafta yeni görevine başladı.
Beşiktaş’Tan üniversite atağı
Yıllık Olağan Mali ve İdari Genel Kurul’dan yetki alan Beşiktaş yönetimi, üniversitenin kurulması için kolları sıvadı. Oluşturulan komite, kongre üyelerinin bu konudaki fikirlerini almak amacıyla ‘[email protected]’ mail adresi oluşturdu. Kulüp Başkanı Fikret Orman, üniversitenin kurulacağı alanla ilgili ön çalışmaları yakından takip ederken; ilk adımda Spor Akademisi, Hukuk, İşletme ve İktisat Fakültesi açılması planlanıyor.
e-Öğrenme ve yeni teknolojiler konuşuldu
Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ve Plato Meslek Yüksekokulu işbirliğiyle “Hayat Boyu Öğrenmede Fırsatlar: E-Öğrenme ve Yeni Teknolojiler” Sempozyumu düzenlendi. Plato Meslek Yüksekokulu Mütevelli Heyet Başkanı Dr. Tolga Yazıcı, yüksekokul olarak e-öğrenmeyi önemsedikleri ve meslek öğretiminde kullanımının artması gerektiği üzerine bir konuşma yaptı.
Sempozyumda konuşan Plato Meslek Yüksekokulu Mütevelli Heyet Başkan Vekili Dr. Mustafa Melek, Plato Meslek Yüksekokulu ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü arasındaki işbirliği ile 3 öğretim yılı boyunca Olgunlaşma Enstitüleri’nde uygulamalar gerçekleştirdiklerinin altını çizdi.
Mehmet Ufuk Bu yıl neleri tartışmadık ki!
Zaman su gibi geçti. Bir eğitim-öğretim yılının daha sonuna geldik. ilk ve orta öğretimde 6 Eylül 2013’te başlayan takvim 13 Haziran Cuma günü karnelerin dağıtılmasıyla sona erecek. Üniversitelerde ise, final telaşı ile mezuniyet günleri ard arda gelecek. Haftasonundan itibaren iki aşamalı gerçekleştirilecek üniversiteye giriş sınavını da unutmamak gerek. Velhasıl bugünlerde eğitim dünyasıyla ilgili haberler revaçta olacak.
Yıl boyunca eğitim dünyasında neler olmadı ki? Hangisini sıralarsak sıralayalım mutlaka müspet ve menfi yönleri vardır. Ancak düzenlemeler ve değişiklikler ile çözüm bekleyen sorunlar için acaba kurgular doğru yapılıyor mu? Kadro ve müfredatıyla en sık değişime tabi tutulan Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu yaz tatili, Ramazan demeden yeni döneme hazırlanması gerekiyor. Aynı şeyleri YÖK için de söyleyebiliriz. Sistem sürekli değişiyor. Muhataplar ise, sık sık yapılan değişikliklerden son dakikada haberdar olmanın sıkıntısını yaşıyor. Oysa herşey anında ilgili kurumların web sayfalarında yayınlanmakta.
En çok neleri tartıştık?
*En hararetli tartışmalar dershanelerin dönüşümünü de öngören yasa için olmuştu. Yasanın yürütmesinin durdurulması için Anayasa Mahkemesi’nin kapısının çalınması ile tansiyon daha da çıktı. 4 yılını dolduran okul idarecilerinin görevlerine son verilmesi, özel okullara teşvik, aday öğretmenlerin adaylık sürecinin sonunda tekrar yazılı ve sözlü sınavlara girme şartı tartışmaları alevlendiren diğer faktörler oldu.
Açıklanan son bilgi ise dershanelerden özel okula dönüşecek liselerin adının “temel lise” olması kararıydı. Temel liseler, haftada 20 saat yüz yüze, kalan saatlerde de sınav yapmak üzere sabahçı-öğlenci olmak üzere ikili öğretim yapabilecek. Özel okula dönüşen liselerde okul bahçesi ya da müstakil bina şartı aranmayacak. Dershanelerden dönüşecek özel okullar, cumartesi günleri, kendi öğrencilerine takviye kursları düzenleyebilecek. Türkiye’de kamuoyuna yön veren eğitim yazarlarının bu konuda da insaflı yazılar yazması gerekiyor. ‘Temel lise dönüşüm mü yoksa kandırmaca mı ‘diyerek kamuoyunda tartışma oluşturmaya çalışmak işin en kolay yolu olsa gerek.
*Bu süreçten TEOG sınavları da nasibini aldı. Yılda iki dönemde olmak üzere 6 dersten merkezi sınavlara girmek yoluyla ortaöğretime geçiş sürecini belirleyen sınavların güvenilirliği acaba neden çok tartışılıyor.
Ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin sınav zorunluluğu içine alınması da eleştirildi.
*Fatih projesinde hızlı ilerlenmediği iddiaları da günlerce kamuoyunu meşgul etti. Bu arada tablet bilgisayarların dağıtımının hedeflenen oranda gerçekleşmemesinin nedenlerinin açıklanmasında yarar görüyoruz.
*ÖSYM’nin sınav sistemi dahil mevzuatta yapmayı düşündüğü köklü değişiklikleri kamuoyunda tartışmaya açmasını ise olumlu görüyoruz. Bu değişikliklerin kapsamı ve işlerliği konusunu önümüzdeki günlerde değerlendireceğiz. Sırası gelmişken LYS’den de söz edelim. Son aşama 5 oturumda yapılacak. ÖSYM, sınavlara 946.244 adayın başvurduğunu açıklamıştı. Başvuruda bulunan adayların 744.562’si Matematik Sınavı (LYS-1), 388.361’i Fen Bilimleri Sınavı (LYS-2), 751.454’ü Edebiyat-Coğrafya Sınavı (LYS-3), 432.97’si Sosyal Bilimler Sınavı (LYS-4) ve 70.767’si Yabancı Dil Sınavı’na (LYS-5) katılacak. LYS-4, 14 Haziran Cumartesi, LYS-1 ve LYS-5, 15 Haziran Pazar; LYS-2, 21 Haziran Cumartesi ve LYS-3, 22 Haziran Pazar günü düzenlenecek. LYS’ler 81 il merkezi ve Lefkoşa’da yapılacak. Sınavlarda, 5 milyondan fazla soru kitapçığı kullanılacak. LYS giriş merkezleri ise geçtiğimiz günlerde ÖSYM’nin internet sitesinde duyuruldu. Artık yarından sonra ne konu tekrarı yapılmalı, ne deneme sınavı çözülmeli, ne de farklı muhasebelere girişilmeli. Sınav öncesi birkaç gününü gerginlikten uzak, beslenme ve uyku düzenine dikkat edecek şekilde geçirenler en azından diğer adaylara göre psikolojik yönlü avantaj sağlayacaktır. Tüm adaylara iyi bir hazırlık süreci geçirdiği düşüncesiyle başarılar diliyoruz. Tavsiye üzerine tavsiye sıralamak yerine en önemli mesajımızı verelim: Sınavlar hiçbir şekilde amaç değil, adayları yeni bir eğitim ortamı ile hayata hazırlayan araçlardan biridir. Bu araç tek başına bir şey ifade etmiyor. Umarız, herşey gönlünüzce olur...