• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

En sıcak yıl oldu! Avrupa alarm veriyor

Yeniakit Publisher
AA Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
En sıcak yıl oldu! Avrupa alarm veriyor

Avrupa, 2024 yılında iklim krizinin etkilerini sert biçimde yaşadı. Copernicus ve Dünya Meteoroloji Örgütü’ne göre, kıta tarihin en sıcak yılını yaşarken sel, yangın ve kuraklık felaketleri milyonları etkiledi.

Avrupa Birliği'nin Copernicus uydu izleme sistemi ile Dünya Meteoroloji Örgütü’nün (WMO) ortak yayımladığı 2024 Avrupa İklim Durumu raporu, kıtanın iklim felaketiyle karşı karşıya olduğunu gözler önüne serdi.

Avrupa Birliği'nin (AB) uydu izleme sistemi Copernicus, 2024'ün Avrupa için kayıtlardaki en sıcak yıl olduğunu duyurdu. Copernicus İklim Değişikliği Servisi ve Dünya Meteoroloji Örgütü (WMO) tarafından hazırlanan 2024 Avrupa İklim Durumu (ESOTC 2024) raporu kamuoyuyla paylaşıldı.Buna göre Avrupa, "en hızlı ısınan kıta" olma özelliğini korudu. 2024, Avrupa için kayıtlardaki en sıcak yıl oldu. Kıtanın merkez, doğu ve güneydoğu bölgelerinde rekor sıcaklıklar yaşandı.

Yılın tamamı için, Avrupa bölgesinde deniz sıcaklığı, ortalamanın 0,7 derece üzerinde ölçüldü. Söz konusu sıcaklık Akdeniz için ise ortalamanın 1,2 derece üzerinde ölçülürken, bu kayıtlardaki en yüksek değere karşılık geldi.

Doğu Avrupa'da yaygın sel, aşırı sıcaklık ve kuraklık

Yıl boyunca, iklim koşullarında doğu ve batı bölgelerde karşıtlıklar görüldü. Doğuda aşırı kuru ve genellikle rekor sıcaklıklar, batıda ise sıcak ancak yağışlı koşullarla karşılaşıldı.

Doğu-batı karşıtlığı; sıcaklık, yağış, toprak nemi, bulutlar, güneşlenme süresi, güneş radyasyonu ve güneş enerjisi üretim potansiyeli gibi birçok iklim değişkeninde dikkati çekti.

Batı Avrupa, 1950'den bu yana analiz edilen dönemde en yağışlı on yıldan birini gördü.

Kıta genelinde fırtınalar ve sel felaketleri Avrupa'da tahmini 413 bin kişiyi etkiledi ve en az 335 can kaybı yaşandı.

Eylül ayında, Portekiz'deki yangınlar bir haftada yaklaşık 1100 kilometrekarelik alanı tahrip etti ve bu, Avrupa'nın toplam yıllık yanmış alanının yaklaşık dörtte birine denk geldi.

Avrupa'daki orman yangınlarından yaklaşık 42 bin kişinin etkilendiği tahmin ediliyor.

Raporda Copernicus İklim Değişikliği Servisi Direktörü Carlo Buontempo'nun şu değerlendirmesine yer verildi:

"2024 Avrupa için kayıtlara geçen en sıcak yıldı. Güneydoğu Avrupa'da en uzun sıcak hava dalgasını, İskandinavya ve Svalbard'da rekor buzul kütlesi kaybını gözlemledik. Ancak 2024 aynı zamanda doğu ve batı Avrupa arasında belirgin iklim zıtlıklarının yaşandığı bir yıldı. İklim verilerini ve bilgilerini kararlarımızı bilinçlendirmek için nasıl kullanacağımızı öğrenmek hepimiz için bir öncelik haline gelmelidir."

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Abdullah

Avrupa 30 yıldır bugüne hazırlanıyor. Tarlada serbest sulama yasak, damla sulama zorunlu. Bizim suyumuzun yüzde 70'i tarla sulamasına harcanıyor. AKP 20 yıldır susuzluk için önlem almadı. Avrupa su içinde yüzerken bile tasarrufu zorunlu kıldı. Yakında Avrupa'dan su dilenmeye başlayacağız, petrolden bile pahalı satacaklar bize.

qwerty

2025 yılı çok daha kurak geçiyor. Ren nehri su seviyeleri görülmemiş derecede düşük seyrediyor. Şimdilerde Alp dağlarındaki karların erimesi ve bahar yağmurları ile gürül gürül akması gerekn Ren nehri suları çekilmiş durumda. Almanya'daki su taşımacılığı sıkıntıya girmiş durumda. Nehirlerde ve kanallarda yük taşıan gemiler ancak %30 kapasite ile yüklenebiliyor. Yani normal zamanda 1 geminin taşıdığı yükü 3 gemi taşıyor. Bu da nakliye masraflarını çok artırmış durumda. Böyle giderse yaz ve sonbaharda su yolu taşımacılığı tamamen biter. Birçok fabrika kepenk kapatır. 2018 yılındaki durumdan çok daha vahim durum var. 2018 yılında üretim düşmüş, birçok akaryakıt istasyonunda benzin, mazot kurumuştu. Alman hükümeti stratejik devlet rezervlerini sivil kullanıma açmak zorunda kalmıştı. Su yollarındaki nakliyeyi kara ve demiryollarına almaları da mümkün değil. Çünkü Almanya'da hem altyapı çok eski birçok köprüden kamyonların tam yüklü geçmesine izin verilmiyor, hem de Almanya'da kamyon şoförü kıtlığı var. 2018 yılında Tuna nehri de kurumuştu. Bu sene kuraklık çok daha büyük. Önümüzdeki aylarda yeterli yağışlar gelmezse bu durum gündemin ilk maddeleri arasında yer alır. Almanya'da turizm de bitiyor. Nehirlerde tur gemileri seyahat edemiyor. Bu durmdan İsviçre de ağır şekilde etkileniyor. 2018'de İsviçre'de akaryakıt kıtlığı oluşmuştu.
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23