• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Corolla 52 ülkeye İHRAÇ EDİLİYOR

Yeniakit Publisher
2013-09-16 21:32:32 - 2013-09-16 21:42:27
Corolla 52 ülkeye İHRAÇ EDİLİYOR

Toyota’nın Corolla üretimini 5 yıl aradan sonra tekrar Türkiye’ye kaydırmasının ülke ekonomisi ve cari denge için büyük bir fırsat olduğunu söyleyen Toyota Türkiye Pazarlama CEO’su Ali Haydar Bozkurt, yılın ilk sekiz ayına ilişkin satış rakamlarının hedeflerle uyumlu olduğunu ancak artan kurların yüzde 18’lik bir maliyet artışına neden olduğuna dikkat çekti. Kur maliyetinin bundan sonra fiyatlara aylık yüzde 1-1,5 oranında yansıyacağını belirten Bozkurt, sektörün sırtındaki vergi yükünün hafifletilmesinin daha çok vergi gelirini beraberinde getireceğini kaydetti.

İBRAHİM ACAR / İSTANBUL
Bu yılki hedefiniz nedir? Kaç araç satmayı hedefliyorsunuz?
Türkiye’de bu yıl 40 bin araç satmak istiyoruz. İlk sekiz aydaki satışlar, bu hedefi yakalayacağımızı gösteriyor. Satışımızı geçen yıla göre yüzde 12 civarında arttırdık. Yeni Corolla ile birlikte satış hedefimizi daha kolay yakalayacağız.
İç talebi mi daha canlı görüyorsunuz dış talebi mi?
Türkiye Avrupa’da çok canlı ve dinamik bir pazar konumunda bulunuyor. Türkiye pazarı ile Toyota’nın buradan satış yaptığı yazarları birebir karşılaştırmak yanlış olabilir. Çünkü Türkiye’de üretilen Corolla 52 ülkeye ihraç ediliyor. Hepsini bir potada değerlendirmek zor olur. 52 ülkeye ihraç edilen bir aracın üretiminin Türkiye’de yapılıyor olması çok önemli. Bu durum bizim cari dengemize olumlu katkı yapacak bir gelişmedir. Corolla üretimi için 150 milyon avroluk bir ilave yatırım yapıldı bu da 900 kişilik ek bir istihdamı beraberinde getirdi. Corolla projesi; Türkiye’den ihraç edilen araç sayısını da ciddi derecede arttıracak bir hamledir. Türkiye’de 1994’te kurulan ilk Toyota fabrikasında Corolla üretimiyle işi başlamış. 2008’in sonuna kadar Corolla üretimi burada devam etti ve ardından üretim Japonya’ya kaydı. Biz Türkiye’de çok rağbet gören Corolla gibi bir modelin Türkiye’de üretilmesi gerektiğini söylüyorduk. Nitekim Japonlar da buna ikna oldu ve iki ay önce Corolla üretimi yeniden Türkiye’de yapılmaya başlandı. Bu gelişmenin hem markaya hem Türkiye ekonomisine büyük katkısı var. Çünkü Corolla bütün markalar bazında dünyada en çok üretilen araç unvanına sahiptir.
YÜZDE 18’LİK KUR FARKINI
FİYATLARA HALA YANSITMADIK
İç Pazardaki dinamizmi neyle açıklıyorsunuz. Gelir seviyesi yükseldiği için mi, yoksa tüketicinin lüks ve konfor ilgisi mi?
Türkiye otomobil sektöründe iç talep genel olarak GSMH ile paraleldir. Ekonomi büyüme arttıkça satışlarımız artar. Bu sene de geçtiğimiz yıla göre daha iyi seviyede görünüyor. Ancak 4 aydır kurlar çok yükseldi. Yüzde 18’lik fark fiyatlara yansıtılamadı. Şu anda satışlar oluyor ama karlılıkların azalmasını içimizde eritiyoruz.
FİYATLAR HER AY YÜZDE 1-1.5 ARTABİLİR
Bu durum daha ne kadar devam eder?
Türkiye’de ve yurtdışında haziran ayında başlayan kur ve faiz oranlarında ki artış, içinde bulunduğumuz günlerde de devam etmektedir. Kurlardaki yüzde 18 artış, maliyetleri döviz olan otomotiv sektörü için ciddi bir maliyet yükü getirmiştir. Yüksek kurların bu seviyede kalması durumunda fiyatlar yılsonuna kadar her ay yüzde 1-1,5 olarak artacaktır. Yüzde 18 ciddi bir maliyet artışıdır. Çünkü Euro kuru 2,32 seviyesinden 2,70’in üzerine çıktı. Fiyat artışları yılbaşından sonra bile devam edebilir.
Talep canlılığının arttığı bir mevsime giriyoruz. Fiyat artışları, beklenen talebi sekteye uğratır mı?
Yılın son üç ayında mutlaka talepte artışlar olur. Geçmişe hep böyle oldu. Ancak bu yıl kur artışın fiyatlara yedirilmemiş olması nedeniyle kampanya olacağını tahmin etmiyorum. Kur ve faizlerdeki artışa rağmen bu büyümenin iki önemli nedeni var; birincisi markaların kur artışının tamamını fiyatlarına yansıtmamaları. İkincisi ise fiyatların artacağını tahmin eden müşterilerimizin öne çektikleri araç alımları.  Bu nedenle ilk 8 ay da bir önceki seneye göre hızla büyüyen otomobil pazarının, önümüzdeki dönemde yavaşlayacağını düşünüyoruz. 2013 yılsonu için ise Binek ve Hafif Ticari araç toplamında pazarın otomobil satışlarındaki büyümenin sonucu olarak geçen yıla göre daha yüksek çıkacaktır.
TOYOTA’NIN 2013 ÜRETİM HEDEFİ
10 MİLYON ADET
Toyota’nın satışları ne durumda?
Toyota olarak satışlarımız ilk sekiz ay sonunda, geçen sene aynı dönem ile kıyaslandığında yüzde 10 artış göstermiştir. Yeni Corolla satışları ile bu oran daha da artacaktır. Toyota olarak hedeflerimizi yakalayacağımızı düşünüyoruz. Toyota tüm grup şirketleriyle 2012 yılında satışlarını yüzde 22 artışla dünya genelinde 9 milyon 750 bin milyon adete ulaştırmış ve dünya lideri olarak bir rekora imza atmıştır. Toyota 2013 yılı hedefini ise 10 milyonun üzerinde üretim adedi olarak belirlemiştir.
Yaşlı araçların trafikten çekilmesi düzenlemesi sıfır araca olan ilgiyi arttırır mı?
Yaşlı araçların trafikten çekilmesinin hangi koşullarda olacağı konusu daha çalışılıyor. Sayın bakanın da bu yönde açıklamaları vardı. Hangi koşullarda bir düzenleme olacağını görmeden şöyle etkili olur böyle etkili olur demek yanlış olur. Kaç yaş üzeri araçlar için yapılacağı belli değil. Geçmişteki gibi bir hurda teşviki uygulaması beklentisi içine girmemek gerekir. Bu sefer daha kontrollü, denetimi daha kolay, belli şartları taşıyan araçlara teşvik verilecek. Karşılığında ne kadar bir tutar verileceği de belli değil. 2014’te çıkacak. Böyle bir düzenleme daha çok Anadolu’daki araç parkurunu etkiler.

COROLLA ÜRETİMİ 5 YIL SONRA YENİDEN TÜRKİYE’DE
Otomobil ve Hafif Ticari Araç potansiyeli bakımından dünyanın önemli pazarlarının başında gelen Türkiye, kendine özgü yerli bir markası olmamasına rağmen önemli bir üretim üssü olarak dikkat çekiyor. Türkiye’de üretilen dünyaca ünlü markalar hem iç pazarda büyük bir talep görüyor hem onlarca ülkeye ihraç ediliyor. Türkiye’nin cari dengesi için büyük önem taşıyan otomotiv ihracatı, aynı zamanda ekonomik büyümenin temel dinamiklerinden birini oluşturuyor. Örneğin Türkiye’yi önemli bir üretim üssü olarak gören markalardan biri olan Toyota, Sakarya’daki fabrikasında ürettiği Corolla’yı 52 ülkeye ihraç ediyor.
2012 yılında dünya genelinde 9 milyon 750 bin milyon araç üreterek dünya lideri olarak bir rekora imza atan Toyota’nın bu yıl ise 10 milyonun üzerinde üretim yapmak istiyor. Bu yıl Türkiye’de 40 bin araç satmayı hedefleyen Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt ile otomotiv sektörünü, sektörün geleceğini, araçların satış seyrini, sektörün üstlendiği vergi yükünü, çevreci yaklaşımları, müşteri memnuniyetini, kur farkının maliyetlere ve fiyatlara etkisini ve Toyota’nın hedeflerini konuştuk.

Keşke diğer
markalar da
Türkiye’den
ihracat yapsa

Toyota’nın bu yılki ihracat hedefi nedir? Tutturulabilir mi?
Ayrı şirketler olduğumuz için ben fabrika adına konuşmuş olmayayım. Ancak şunu söyleyebilirim. Dünyanın en çok satılan otomobili Türkiye’de üretiliyorsa ve buradan da 52 ülkeye ihraç ediliyorsa bu Türkiye için müthiş bir kazançtır. Toyota şapkasını kenara bırakırsak bile bir Türk vatandaşı olarak gerçekten minnet duyuyorum. Keşke başka markalar da gelseler ve Toyota gibi buradan ürettiklerini 40, 50, 100 ülkeye ihraç etseler. Bu bizim ekonomimizin en çok ihtiyaç duyduğu şey budur. Ülke olarak cari açıkla boğuşuyoruz, döviz biraz yükselince bir şey oluyoruz. İstihdama ihtiyacımız var. Bu sıkıntılarla baş etmemiz için gerçek değer oluşturan yatırımlara ihtiyacımız var. Bunu başardığımız sürece ekonomimiz daha sağlıklı ve stabil hale gelir.

Vergiler düşerse
devlet kazanır

Otomotiv’deki vergi oranları da bir başka şikayet konusu…
Türkiye’de toplanan vergilerin yüzde 25’inin otomotiv sektörünün oluşturduğu görüyoruz. Hiçbir kaçağı olmayan, her şeyin kayıt altında olduğu bir ekonomiden bahsediyoruz. Tabi ki haklı olarak devletimiz bu geliri aşağıya çekmek istemeyecektir. Avrupa ülkelerindeki seviyelerdeki vergi oranlarının uygulanması sonucunda doğacak indirimler taleplere de olumlu yansıyacaktır. Örneğin; yüzde 1’lik fiyat azalması bile talebin yüzde 1’den fazla artmasına yol açacaktır. Bu durumda, vergi oranlarındaki düşüşe rağmen, bir süre sonra vergi gelirinin artacağını da söyleyebiliriz. Ancak, bugünden yarına otomotivde vergilendirme sisteminin hemen değişmesinin söz konusu olmasını beklemiyoruz. Eğer ki kişi başına düşen milli gelirin artışı ile birlikte vergilendirme sistemi de revize edilirse Türkiye pazarının yıllık 2 milyon aracı geçmesi hayal olmaz. Bunun yanında; özellikle hibrit araçlara ilave bir teşvik indirimi sağlayarak kullanımı teşvik edilmesi gerektiğine inanıyoruz.

TOYOTA’NIN YILLIK
ARGE BÜTÇESİ 10 MİLYAR DOLAR

Bir otomobilde farkı yaratan ve alım kararında öne çıkan özellikler nedir? Ve bu kriterler orta ve uzun vadede nasıl şekillenecek?
Bugün baktığımızda; teknoloji, performans, tasarım, konfor, fonksiyonellik, yakıt ekonomisi, çevreci özellikler, sürüş keyfi ve fiyat belirleyici kriterler olarak öne çıkıyor. Otomobilin geleceği ile ilgili düşünceleri ortaya koyarken yalnızca teknoloji ve donanım olarak bakmamak gerektiğine inanıyorum. Biz Toyota olarak, kaliteli üretimi zaten olmazsa olmaz bir unsur olarak görüyoruz. Bu unsurların rekabeti körüklemesini bekliyorum. Otomotiv sektöründeki kıyasıya rekabette üretici firmaların müşterilerin istek ve beklentileri doğrultusunda pozisyon alması kaçınılmaz olacaktır. Marka olarak, yıllık 10 milyar dolarlık Ar-Ge bütçesiyle insan hayatını kolaylaştıran, üstün teknoloji ile donatılmış, çevreci otomobiller üretmek yönünde teknolojiler geliştiriyoruz.

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNDE BİR NUMARAYIZ
Toyota tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mutlak müşteri memnuniyeti anlayışını birinci sıraya yerleştirmiş bir markadır. “Müşterilerin Toyota’yı seçmelerinden ötürü mutlu olmalarını” temel felsefe olarak benimsiyoruz, bizleri tercih edenlerin beklentilerini aşacak ürün ve hizmetlerle her açıdan bir adım önde gitmek için uğraş veriyoruz.

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23