TANAP Genel Müdürü Saltuk Düzyol, TANAP’ın en çok Türk şirketlerine yaradığını belirterek, “Şu ana kadar imzalanan 4.5 milyar dolarlık anlaşmalara bakıldığında, TANAP’ta aslan payını yüzde 80 iş hacmiyle Türk üretici ve müteahhitler sahip” dedi
Azeybaycan’dan Avrupa’ya doğalgaz taşıyacak Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi (TANAP) Genel Müdürü Saltuk Düzyol, kaybedeni olmayan projede en büyük payı yüzde 80’e yakın iş hacmiyle Türk müteahhitlik sektörünün aldığını söyledi. Türkiye’nin arz güvenliği açısından kritik öneme sahip olan TANAP’ta gelinen son durumu anlatan Düzyol, hattın inşaatında kullanılan boruların yüzde 80’inin Türkiye’de üretildiğini belirterek, bugüne kadar 900 kilometre boru sevkiyatının tamamlandığını vurguladı.
TÜRKLERE YARADI
TANAP Genel Müdürü Düzyol, proje kapsamında şu ana kadar 4.5 milyar dolar değerinde ihalenin tamamlanıp kontratların imzalandığına işaret ederek, “Boru hattının Türkiye-Gürcistan sınırından başlayarak BOTAŞ’a gaz teslimatının yapılacağı Eskişehir çıkış noktasına kadar uzanan 56 inç çapındaki ve bin 334 kilometre uzunluğundaki ilk kısmında 480 kilometrelik boru kaynağı tamamlandı. Proje en çok Türk müteahhitlere ve boru üreticisi firmalara yaradı. Şu ana kadar imzalanan 4,5 milyar dolarlık anlaşmalara bakıldığında, TANAP’ta aslan payını yüzde 80 iş hacmiyle Türk üretici ve müteahhitlerinin aldığını görebilirsiniz” ifadelerini kullandı.
PETROL OLUMLU ETKİLİYOR
Petrol fiyatlarındaki düşüşün proje üzerindeki etkilerine de değinen Düzyol, “Dünya genelinde yaşanan ekonomik durgunluk ve petrol ve emtia fiyatlarındaki gerileme nedeniyle pek çok ülkede petrol-gaz sektöründe yatırımların durma noktasına gelmiş olması projemiz açısından ciddi fırsatlar sunuyor. Biz yatırım kararı aldığımızda 11.7 milyar dolarlık tahmini yatırım bedeliyle yola çıkmıştık. Küresel ekonomideki durgunluk ile petrol ve emtia fiyatlarındaki düşüş projemize ciddi maliyet avantajları sağlıyor. Projede nihai yatırım kararının alındığı tarihteki yatırım bedeli şu ana kadar 2.5 milyar doların üzerinde tasarrufla 9.2 milyar dolara geriledi” değerlendirmesinde bulundu.
GELİR İKİ KATINA ÇIKACAK
Petrol fiyatlarının oldukça yüksek seyrettiği ve 137 dolarlara kadar çıktığı 2004-2009 yıllarında, dünyanın dört bir yanında hız kazanan yatırımlar nedeniyle petrol-gaz sektöründe nitelikli işgücü ve malzeme tedariğinde büyük güçlükler yaşandığını anlatan Düzyol, şöyle konuştu:
“Halen inşaat maliyetlerimiz içerisinde en önemli girdileri teşkil eden motorin ve çelik fiyatları düşmüş durumda, boru hattı inşaatında kullanılan diğer malzeme ve ekipman fiyatlarında da büyük gerileme var. Malzeme ve ekipman temininde süre ve fiyat açısından eskisi kadar zorlanmıyoruz.”
TANAP’ın 31 milyar metreküp taşıma kapasitesine sahip olacak şekilde dizayn edildiğini, ancak başlangıç taşıma kapasitesinin 16 milyar metreküp olacağını dile getiren Düzyol, “Azerbaycan’daki üretim arttığında taşıma kapasitesi 31 milyar metreküpe çıktığında, taşıma gelirimiz de iki katına çıkacak ve bunun yüzde 30’u doğrudan Türkiye’nin kâr hanesine yazılacak” şeklinde konuştu.
DEV PROJEDE TEK İHTİYAÇ FİNANSMAN
TANAP Saltuk Düzyol, projede en çok finansmana 2016-2017 yıllarında ihtiyaç duyulacağını belirterek, sadece bu yıl içerisinde yaklaşık 2.6 milyar dolarlık kaynak ihtiyacı olacağını söyledi. TANAP için Dünya Bankası 7 Temmuz’da 1 milyar dolarlık kredi görüşmesi yapacak. Avrupa Yatırım Bankası’nın 1 milyar dolar, Uluslararası Yeniden Yapılanma Bankası’nın ise 1.2 milyar dolarlık kredileri bu yıl içinde karara bağlaması bekleniyor.
