Savunma sanayinde tarihi bir iş birliği şekilleniyor.
Savunma sanayinde tarihi bir iş birliği şekilleniyor. İspanya, Türkiye’den yalnızca HÜRJET almakla kalmayabilir; sıradaki adım KAAN savaş uçağı ve insansız hava araçları olabilir. Türkiye, Avrupa’nın yeni askeri teknoloji ortağı olmaya hazırlanıyor.
Geçtiğimiz günlerde Türkiye’nin yerli jet eğitim uçağı HÜRJET’in İspanya’ya ihracatının önünü açan anlaşma, çok daha büyük bir stratejik ortaklığın ilk adımı olabilir. TUSAŞ ile AIRBUS ve İspanya Savunma Bakanlığı arasında imzalanan bu mutabakat, aslında perde arkasında çok daha kapsamlı bir askeri vizyonu barındırıyor.
Avrupa Türkiye’ye dönüyor
İspanyol savunma ve havacılık uzmanı Jaime Perez Guerra’ya göre bu anlaşma, HÜRJET ile sınırlı kalmayacak. Avrupa’nın, özellikle de İspanya’nın, Türkiye’nin milli savaş uçağı KAAN ve insansız hava aracı teknolojilerine yönelmesi bekleniyor. Guerra, “Türkiye, artık sadece bölgesel bir oyuncu değil, Avrupa için vazgeçilmez bir savunma partneri. Yeni bir dönemin eşiğindeyiz,” sözleriyle dikkat çekti.
NATO vitrini: HÜRJET tüm dünyanın gözü önünde uçacak
HÜRJET yalnızca İspanya’ya değil, dünya pazarına da açılıyor. Badajoz’da kurulacak NATO eğitim üssünde HÜRJET’in kullanılması planlanıyor. Bu üs, uçağın küresel vitrine çıkış noktası olacak. Çok sayıda NATO pilotunun eğitim alacağı merkezde HÜRJET, adeta dünya pazarına “uçan katalog” olarak hizmet verecek.
KAAN ve SİHA’lar yolda mı?
Türkiye’nin beşinci nesil savaş uçağı KAAN ve savaş sahasında oyunun kurallarını değiştiren SİHA’ları, İspanya’nın yeni ilgi alanları arasında. Guerra’ya göre “HÜRJET sadece ilk adım. Bu anlaşma, ileride çok daha kapsamlı savunma projelerinin yolunu açacak.”
Savunma sanayinde Türkiye imzası büyüyor
Son yıllarda TUSAŞ’ın geliştirdiği teknolojiler, sadece Türkiye’nin değil, NATO ülkelerinin de dikkatini çekiyor. HÜRJET’in süpersonik uçuş kabiliyeti, modern kokpit sistemleri ve çok rollü görev yapısı, onu F-5’lerin yerini dolduracak yegâne alternatif haline getiriyor.
Artık sahnede yeni bir aktör var: Yerli ve milli teknolojisiyle Türkiye, Avrupa göklerinde daha çok söz sahibi olacak.
HÜRJET’in Teknik Özellikleri: Avrupa’nın Gözü Bu Uçakta
TUSAŞ tarafından geliştirilen HÜRJET, Türkiye’nin ilk jet motorlu eğitim uçağı olarak öne çıkıyor. Modern eğitim, hafif taarruz ve akrobasi görevlerini aynı platformda sunabilen HÜRJET, süpersonik uçuş kabiliyetiyle benzerlerinden ayrışıyor.
Temel Teknik Veriler:
•Uzunluk: 13,7 metre
•Kanat Açıklığı: 9,5 metre
•Yükseklik: 4,1 metre
•Kanat Alanı: 25 m²
•İtki: 17.700 lbf
•Azami Hız: 1,4 Mach
•Tırmanma Oranı: 48.500 feet/dk
•Servis Tavanı: 45.000 feet
•Menzil: 1.060 deniz mili
•G Limitleri: +8g / -3g
•Yük Kapasitesi: 7.500 lbs
Görev ve Yetkinlikler:
•Gelişmiş jet eğitimi
•Hafif taarruz (yakın hava desteği)
•Hava devriyesi (silahlı ve silahsız)
•“Red Aircraft” eğitim görevi
•Akrobatik gösteriler
•Gece görüşüne uyumlu kokpit
•Kaska monteli gösterge opsiyonu
•Dijital uçuş kontrol sistemi
•Havada yakıt ikmali (gelecek sürümler için)
Motor:
General Electric F404 motoru (F-18 Hornet ve T-50 Golden Eagle gibi uçaklarda da kullanılıyor). Yerli motor için TEI’nin geliştirme çalışmaları devam ediyor.
Gelecek Planları:
•HÜRJET’in gemiden iniş/kalkış yapabilen özel bir versiyonu geliştiriliyor.
•Bu deniz varyantının test uçuşlarının 2028’de başlaması planlanıyor.