• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Japonya’da Dünyanın İlk Otonom Yolcu Feribotu Seferlere Başladı

Yeniakit Publisher
Haber Merkezi Giriş Tarihi:
Japonya’da Dünyanın İlk Otonom Yolcu Feribotu Seferlere Başladı

Japonya, 500 yolcu kapasiteli Olympia Dream Seto adlı feribotu hizmete alarak dünyada ilk kez devlet onaylı, yolcu taşıyan otonom gemi işletmeciliğine başladı. Gemi, sensörleriyle çevreyi algılayıp rotasını kendi belirleyebiliyor.

Japonya, dünyanın ilk otonom yolcu feribotunu hizmete alarak deniz taşımacılığında önemli bir dönüm noktasına ulaştı. 500 kişi taşıyabilen gemi, engelleri tespit ederek rotasını ayarlayabiliyor.

Japonya, 11 Aralık'ta dünyanın ilk otonom yolcu feribotunu hizmete alarak deniz taşımacılığında önemli bir dönüm noktasına ulaştı. Olympia Dream Seto adlı feribot, Okayama Eyaleti’ndeki Shin-Okayama Limanı ile Shodoshima Adası’ndaki Tonosho Limanı arasında seferlere başladı. Böylece sıradan yolcuları taşıyabilen ve devlet onayı almış ilk otonom yolcu gemisi oldu.

Kokusai Ryobi Ferry tarafından işletilen 66 metre uzunluğundaki gemi, 500 kişiye kadar yolcu kapasitesine sahip. Çevresel durumu algılayabilen sensörlerle donatılan feribot, engelleri tespit ederek rotasını otomatik biçimde ayarlayabiliyor ve dümen ile pervane kontrolünü kendisi gerçekleştiriyor. Gemi, 5 Aralık 2025’te yapılan denetimlerin ardından Japon hükümetinden resmi onayını aldı.

Projenin öncülerinden olan Nippon Foundation’ın İcra Direktörü Mikihiro Umino, “Bu, çok heyecan verici bir başlangıç” diyerek gerçek operasyonlardan elde edilecek tecrübeyle güvenliği artırmayı ve küresel standartların oluşmasına katkı sağlamayı hedeflediklerini belirtti. Vakıftan Mitsuyuki Unno ise teknolojinin, Japonya’daki derinleşen işgücü krizine çözüm sunabileceğini ve uzak yerleşimlerde ulaşımın sürdürülebilirliğini sağlayabileceğini vurguladı.
11 Aralık’ta hizmete giren Olympia Dream Seto, Japonya’nın deniz taşımacılığında yeni bir döneme geçtiğinin simgesi oldu. Okayama Eyaleti’ndeki Shin-Okayama Limanı ile Shodoshima Adası’ndaki Tonosho Limanı arasında sefer yapan gemi, sıradan yolcuları taşıyan ve Japon hükümetinden resmî onay alan dünyanın ilk otonom yolcu feribotu olarak kayıtlara geçti.

66 metre uzunluğundaki feribot, Kokusai Ryobi Ferry tarafından işletiliyor ve 500 kişiye kadar yolcu kapasitesiyle bölgedeki hatlarda düzenli sefer yapıyor.

SENSÖRLERLE ENGEL TESPİTİ, OTOMATİK ROTA DÜZENLEME

Olympia Dream Seto, çevresel durumu sürekli izleyen gelişmiş sensör sistemleriyle donatıldı. Bu sensörler sayesinde gemi, önüne çıkan engelleri tespit ederek rotasını otomatik olarak ayarlayabiliyor; dümen ve pervane kumandasını da kendi başına gerçekleştirebiliyor.

5 Aralık 2025’te tamamlanan teknik denetimlerin ardından Japon hükümeti tarafından onaylanan sistem, fiilî yolcu taşımacılığında kullanılmaya başladı. Şu an yarı otonom tanıtım seferleri sürerken, tam otonom ticari işletmeye 2026 Mart ayı sonunda geçilmesi planlanıyor.

“HEYECAN VERİCİ BİR BAŞLANGIÇ”

Projenin öncülerinden Nippon Foundation’ın İcra Direktörü Mikihiro Umino, gelişmeyi “çok heyecan verici bir başlangıç” sözleriyle değerlendirdi. Umino, gerçek operasyonlardan elde edilecek tecrübeyle hem güvenliğin artırılacağını hem de otonom deniz taşımacılığı için küresel standartların oluşmasına katkı sağlanacağını vurguladı.

Vakfın yöneticilerinden Mitsuyuki Unno ise bu teknolojinin Japonya’da derinleşen iş gücü krizine çare olabileceğine dikkat çekerek, özellikle uzak bölgelerde deniz ulaşımının sürdürülebilirliğini garanti altına almayı hedeflediklerini ifade etti.

DENİZCİLİKTE İŞGÜCÜ KRİZİNE TEKNOLOJİK ÇÖZÜM ARAYIŞI

Japonya’da denizcilik ve gemi inşa sektörleri son 5 yılda 10 binden fazla çalışan kaybetti; 2024 itibarıyla sektördeki iş gücü 71 bine kadar geriledi. Ülkenin toplam çalışma çağındaki nüfusu 1995–2023 arasında yüzde 15 azalırken, 2040’ta yaklaşık 11 milyon kişilik iş gücü açığı oluşacağı tahmin ediliyor.

Bu tablo, deniz taşımacılığında insan kaynağına bağımlılığı azaltan otonom sistemleri stratejik bir gereklilik hâline getiriyor. Yetkililer, otonom gemilerin hem güvenlik hem de süreklilik açısından kritik rol oynayacağını belirtiyor.

MEGURI2040 PROGRAMINDA KRİTİK AŞAMA

Olympia Dream Seto’nun hizmete alınması, Şubat 2020’de başlatılan ve 50’den fazla şirketin katıldığı MEGURI2040 programının en önemli kilometre taşlarından biri olarak görülüyor. Programın hedefi, 2040 yılına kadar Japonya’daki kıyı taşımacılığının en az yarısını otonom hâle getirmek.

Bu kapsamda, Nisan 2026’ya kadar üç geminin daha otonom operasyonlara başlaması planlanıyor. Böylece yalnızca yolcu taşımacılığında değil, yük ve kıyı lojistiğinde de otomasyonun payının artırılması hedefleniyor.

KÜRESEL DENİZCİLİK STANDARTLARI DA DEĞİŞİYOR

Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) da otonom gemiler için bağlayıcı olmayan bir kod hazırlama sürecini sürdürüyor. Bu düzenlemenin 2026’da kabul edilmesi, 2032’ye doğru ise kademeli olarak zorunlu hâle gelmesi öngörülüyor.

Japonya’nın bu alanda attığı adımlar, hem teknoloji sağlayıcıları hem de denizcilik otoriteleri açısından dünya ölçeğinde referans niteliği taşıyor. Olympia Dream Seto, hem iş gücü açığı yaşayan ülkeler hem de güvenli, düşük maliyetli ve düzenli deniz ulaşımı arayışında olan bölgeler için “geleceğin feribotu” olarak gösteriliyor.Japon denizcilik ve gemi inşa sektörleri son beş yılda 10 binden fazla çalışan kaybetti ve 2024 itibarıyla iş gücü 71 bine geriledi. Ülkenin toplam çalışma çağındaki nüfusu 1995–2023 döneminde %15 azaldı. 2040’ta yaklaşık 11 milyon kişilik açık oluşacağı tahmin ediliyor.

Bu gelişme, Şubat 2020’de başlatılan ve 50’den fazla şirketin yer aldığı MEGURI2040 programının en önemli adımlarından biri olarak görülüyor. Program, 2040 yılına kadar Japonya’daki kıyı taşımacılığının yarısını otonom hale getirmeyi hedefliyor. Feribot şu anda tanıtım niteliğindeki yarı otonom seferlerine başlamış olsa da tam otonom ticari işletmenin 2026 Mart ayı sonunda hayata geçmesi planlanıyor.

Nisan 2026’ya kadar üç geminin daha otonom operasyonlara başlaması bekleniyor. Uluslararası Denizcilik Örgütü de otonom gemiler için bağlayıcı olmayan bir kod üzerinde çalışıyor. Bu düzenlemenin 2026’da kabul edilmesi ve 2032’ye doğru zorunlu hale gelmesi öngörülüyor.

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23