Alkol firmaları, toplumsal bir yara olan ve dinimizce de haram kılınan içki ile ilgili konulan reklam ve tanıtım yasağını delmek, satışlarını artırmak için sosyal medya fenomenlerini kullanıyor. Youtuber ve influencerlar çektikleri videolarla alkol reklamı yaparak yasağı deliyorlar.
Sebahattin Ayan İstanbul
Son dönemde içki ve uyuşturucu odaklı cinayetler artış yaşanırken gençleri zehirleyerek ceplerini doldurmayı amaçlayan alkol firmaları satışlarını artırmak için benzeri görülmemiş bir şark kurnazlığına imza attı. Toplumsal bir yara olan ve dinimizce de haram kılınan içki ile ilgili konulan reklam ve tanıtım yasağının, sosyal medya ve internet mecraları aracılığıyla delindiği ortaya çıktı. 2013 yılında yapılan 4250 sayılı kanun ile alkollü içkilerin reklamı ve tüketicilere yönelik tanıtımı yapılması yasakken sosyal medya ve internet platformları üzerinden bir pazarlama stratejisini devreye sokan içki simsarları influencer ve Youtuber’ları kendi firmalarına alet ederek reklam yasağını deldikleri öğrenildi.
Yasağı delenler
İşte alkol reklamı yasağını görmezden gelenler:
CHP’li Ekrem İmamoğlu’nu ağırlayarak İstanbul’un sorunlarını konuşmak yerine çocuk yıllarındaki oyunları anlattıran Ömer Şanlı adlı Youtuber, ev turu adı altında çektiği videolarda alkol reklamı yapmıştı.
Sık sık ABD’ye gitmeye teşvik eden ve talk show programı çeken Hayrettin isimli YouTuber’a Efes Pilsen’in +1 adıyla sponsor olduğu görüldü.
Youtube’da kendilerini komedyen olarak tanımlayan bir grubun çektiği Nemlizade adlı dizide sık sık alkol tüketilerek firmalarının reklamı yapılıyor.
Yaptırımlar gelmeli
Gazetemize konuşan Maviay Derneği Kurucu Başkanı Hasan Bayraktar, şunları dile getirdi: “Bu konuda devlet çok pasif kalıyor. RTÜK gerekli kontrolleri yeterince yapmıyor. Dizilerde, filmlerde alkol reklamı yapılıyor. Televizyonlar yerlerini internet mecralarına ve internet platformlarına yöneldi. O yüzden bu tür işler için revizyon yapılması gerekiyor. Yasa ve kanunlarımız var ama uygularken birtakım sorunlar yaşanıyor. Bu tür sosyal mecralarda verilen alkol reklamları, sponsorlukları öncelikle gençlerimizi zehirliyor. ‘Gençleri koruma’ ile başlayan yasa maddesine göre alkol üretici firmalarının ağır ceza alması gerekiyor. Bunu artık üstü kapalı sübliminal olarak yapıyorlar. Alkol kullanımın sonu kötü gidiyor. Böyle giderse âtıl bir toplum olacağız. Kısaca reklam durdurma, ceza ertelemesinden ziyade ağır yatırımların yapılması gerekiyor.”