• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Egemenlik kurumların değil milletin olacak

Yeniakit Publisher
2016-03-29 05:57:00 -
Egemenlik kurumların değil milletin olacak

Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ürdün dönüşü aralarında Haber Müdürümüz Kenan Kıran’ın da bulunduğu gazetecilerin sorularını cevaplandırdı. Davutoğlu, “Millet, egemenliğini kendisi kullanır. Anayasal kurumlar aracılığıyla kullanılan egemenliğe millet egemenliği denmez. 27 Mayıs anlayışının getirip dayattığı ve birçok darbeye sebebiyet veren de bu anlayıştır” dedi.

KENAN KIRAN / İSTANBUL - Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ürdün dönüşü aralarında Haber Müdürümüz Kenan Kıran’ın da bulunduğu gazetecilerin sorularını cevaplandırdı. Davutoğlu, “12 Eylül anayasası hep bir generalin cumhurbaşkanı olacağı varsayımıyla bir yapıyı kurduğu için bunun dışına çıkan durumlarda Özal’dan başlayarak milletin adamı olan kişilerin cumhurbaşkanı olmasını engellemeye çalıştılar. En büyük devrim de buna izin veren anayasayı yazmak olacaktır” dedi. Davutoğlu, Haziran ayı sonuna kadar en iyi Anayasayı sunacaklarını açıkladı. Davutoğlu’nun sorulara verdiği cevaplar şöyle:

EN BÜYÜK VAAD EĞER ANAYASA İSE ONUN İÇİN DE GEREKEN YAPILIR

¥Anayasa konusunda çalışmalar nasıl sürüyor?

- Anayasa vaatlerimizden biridir. Anayasa’nın tek zorluğu elimizdeki siyasi güç ile tek başına Anayasa yapamayacak olmamız. Yani 316 yetmiyor. Ama bu bizim sözümüzü yerine getirmememiz anlamına gelmiyor. En büyük vaad eğer Anayasa ise onun için de gereken yapılır.

Peki gereken ne? Biz Anayasayı 1 yıllık reform paketine koymuştuk.
ÖNE ÇIKAN VİDEO

CHP hangi gerekçe ile bilmiyorum ama ileride bakıldığında siyasi bir hata olduğunu farkedecekler, komisyonun dağılmasına sebebiyet verdi. Önümüzde iki yol var. Ya CHP komisyonu dağıttı deyip bunu zamana yaymak ki, benim siyasi ahlakım buna izin vermez. “316 rakamımız yok. Parti ve Meclis gündemini anayasa ile meşgul etmeyelim. 316 olmadığına göre bu işi başarmanın zorluğu var. Zamana yayalım” diyebilirdik.

Benim siyasi anlayışım da ahlakım da buna sığmaz. Ya söz vermeyeceksiniz ya sözünüzün gereğini yapacaksınız. Anayasa bizim vaadimizse, başkaları görevini yapmadı diye biz bunu zamana bırakamayız.”

ANAYASA KONJONKTÜREL OLMAYACAK

¥ Referandum olasılığı nedir, ne kadar süre içinde bir referandum beklemeliyiz?

Bununla ilgili benim bir şey söylemem hukuki açıdan doğru olmaz. Çünkü Anayasa oylamaları gizlidir. Siyasi anlamda da 316 milletvekili ile referandum şu zaman yapılacak desem, geri kalan 14 milletvekili nereden tamamlanacak diye bir tartışma açılır. Bunu da etik bulmam. Anayasa zinhar konjonktürel olmayacak. Yani bugünkü siyasi realite üzerinden  Anayasa yapmaya başlarsak, 14 oyu şuradan alabilirim, dolayısıyla orayı tatmin edeyim ya da şu partiye hitap edeyim dediğinizde Anayasa fikriniz sapmaya başlar. Pazarlıkçı bir Anayasayı doğru görmüyorum. Revizyonist bir Anayasayı da doğru görmüyorum.  Yazım, kültür, dil itibariyle sıfırdan bir Anayasa, felsefesiyle farklı bir Anayasa hedefliyoruz. Özgürlükçü niteliği ve insan onuru öne çıkacak bir Anayasa yazmamız lazım. 

ANAYASA’NIN DA MECLİS’TEN ONAY ALACAĞINA İNANIYORUM

Böyle bir Anayasa’nın da Meclis’ten onay alacağına, kolaylıkla 330 ve üzeri bir destek bulacağına inanıyorum. Bizim görevimiz, milletimizin ihtiyaçlarına cevap veren demokratik ve özgürlükçü bir Anayasa’yı hazırlayıp Meclis’e sunmaktır.

Parlamenter mi, değil mi ne olduğu belli olmayan bir yönetim sistemi yerine açık, net bir sisteme ihtiyaç var. Bu da son geldiğimiz nokta itibariyle bizim için Başkanlık sistemi. (…) Ama bu başkanlık sisteminin de güçler ayrılığı sistemi ve karşılıklı denge-denetlemenin o kadar iyi tanımlanmış olması gerekir ki kimsenin zihninde şüphe kalmamalı. İnşallah Haziran sonuna kadar görevimiz zihnimizdeki en iyi Anayasayı sunmak.

“PARTİSİZ BAŞKANLIK OLMAZ”

¥ Başkanlık sistemiyle ilgili en çok merak edilen konu partiyle ile ilgili boyutu. Sizin anayasa teklifindeki öneri partili başkanlık sistemi mi olacak?

- Başkanlık zaten partili başkanlıktır, partisiz başkanlık olmaz.

¥ Demokratik başkanlık mı olacak?

- Demokratik olmayan hiçbir sistem başkanlık ya da parlamenter sistem önerisini kabul etmem. Özünü söyledim: İnsan hakları ve özgürlüklerine dayanan, özgürlükçü vatandaşı esas alan devletin değil, vatandaşın haklarını öne çıkaran güçler ayrılığı prensibine dayanan ve checks and balance yerli yerine oturmuş bir anayasa. Ama bu parlamenter sistemde de olabilir başkanlık sistemde de olabilir. Parlamenter sistemde de demokratik yapılar olur başkanlık sisteminde de olur. Parlamenter sistemden de otoriterizm çıkmıştır, başkanlık sisteminden de çıkabilir. Biz üç tane askeri müdahaleyi görünüşte parlamenter olan bir sistemde yaşadık. Ama dünyanın birçok otoriter ülkesinde de başkanlık sistemi var. Amerika’da da başkanlık var ama o demokratik. Yani sistemler o şartlara en uygun yanıt veren koşullar olduğu zaman başarılı olur. 12 Eylül anayasası hep bir generalin cumhurbaşkanı olacağı varsayımıyla bir yapıyı kurduğu için bunun dışına çıkan durumlarda Özal’dan başlayarak milletin adamı olan kişilerin cumhurbaşkanı olmasını engellemeye çalıştılar. En büyük devrim  de buna izin veren anayasayı yazmak olacaktır.

MİLLET, EGEMENLİĞİNİ KENDİSİ KULLANIR

¥ Yeni anayasada 27 Mayıs dönemiyle gelen kurum ve kuruluşların yetki ve sorumlulukları neler olacaktır?

- Millet, egemenliğini kendisi kullanır. Anayasal kurumlar aracılığıyla kullanılan egemenliğe millet egemenliği denmez. 27 Mayıs anlayışının getirip dayattığı ve birçok darbeye sebebiyet veren de bu anlayıştır. Millet, egemenliğini seçtiği vekiller üzerinden değil de birden anayasal kurumlar üzerinden kullanır dediğinizde işte o zaman 28 Şubatın MGK’sını esas alırsınız.

¥ O zaman yeni anayasa ile birlikte Anayasa Mahkemesi yetki ve sorumlulukları da tartışılacak değil mi?

- Tabii yani bunların hepsi yeniden tanımlanacak. Yargı tümüyle yeniden tanımlanacak, yasamanın şimdiki anlayış içerisinde olması söz konusu değil. Bir kere AYM’nin yaptığı millet egemenliğini kullanmak değildir, olmamalıdır. Mahkemelerin yaptığı işlevsel olarak adaleti ihdas etmektir. Egemenliği ise, millet kendi seçtiği temsilciler üzerinden kullanır. Başka kimse de milli iradeden bağımsız bir egemenlik tasavvur edemez.
Yeni Akit Gazetesi

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23