THY - İmaj

Beyni sağlıklı ve genç tutmak için bunları yapın

Daha dinç ve sağlıklı bir beyine sahip olmanız için hareket edin, zihin egzersizleri yapın, sağlıklı beslenin.

14 Haziran 2018 Perşembe 16:23
Beyni sağlıklı ve genç tutmak için bunları yapın

Medical Park Göztepe Hastane Kompleksi Nöroloji Uzmanı ve BAU Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nihal Işık, beyni sağlıklı ve genç tutmanın yollarını anlattı.

SPOR YAPIN

Beyin sağlığı beden sağlığıyla eşdeğerdir. Hayatları boyunca düzenli spor yapan insanların 70-80’li yaşlarda daha berrak bir beyne sahip oldukları bilinir. Bu olumlu etki nasıl gelişir peki? Kişinin akciğerleri daha sağlıklıdır. Diyabet, yüksek tansiyon ve kolesterol, felç gibi beyni olumsuz etkileyen hastalıklar daha az görülür. Spor, uyku düzenini sağlar, kendine güveni artırır. Ayrıca beyin hücrelerinin korunmasında etkili olan ‘nörotrofin’ adlı madde, spor yapanlarda daha çok salgılanır.

ZİHİN EGZERSİZLERİ YAPIN

Yaşlı kişilerde sağlıklı bir beynin en önemli destekleyicilerinden birinin eğitim düzeyi olduğu kanıtlandı. Yaşam boyu beyni aktif tutmak zihinsel gerilemeyi azaltır. Sürekli yeni bilgiler öğrenmek, fikir yürütmek, bellek oyunları oynamak ve bulmaca çözmek örnek aktiviteler arasında. Bir dil veya müzik aleti çalmayı öğrenmek, hobiler edinmek, değişik gruplara katılarak gezmek ve sohbet etmek de önerilir.

SAĞLIKLI BESLENİN

Meyve ve sebze, sağlıklı yağlar (balık, zeytinyağı, ceviz, badem gibi) ve tahıl bakımından zengin diyet; damar yapısını sağlıklı ve temiz tutarak beyni hasarlardan korur. Bir araştırmada Akdeniz usulü beslenmeye ağırlık verenlerin MR’larında beyin dokusunun daha iyi korunduğu gösterildi.

UYKU KALİTESİNE DİKKAT!

Belleğe atılan bilgilerin yerleşmesi ve bütünleşmesi için iyi bir gece uykusu şart. Çalışmalar, 6-8 saat arası gece uykusunun ideal olduğunu gösterdi. Ama uyku kalitesi de en az süre kadar önemli.  

SİGARADAN UZAK DURUN

Araştırmalar, sigara içenlerin yüzleri ve isimleri içmeyenler kadar iyi hatırlayamadığını gösterdi. Ancak sigaranın doğrudan belleği etkileyip etkilemediği henüz bilinmiyor. Bu durumun beyin sağlığını olumsuz etkileyen (akciğer hastalıkları, yüksek tansiyon, felç gibi) hastalıklar nedeniyle de gelişebileceği düşünülüyor.

VİTAMİN TAKVİYESİ ALIN

Uzun yıllar, C ve E vitaminleri, betakaroten gibi antioksidanların beynin sağlıklı kalmasına yardımcı oldukları ve belleği güçlendirdikleri düşünüldü. Son bulgularsa çelişkili. Antioksidanların yaşa bağlı unutkanlığa olumlu etkisinin olabileceği, ancak Alzheimer üzerine etkisinin bulunmadığı düşünülüyor. Bu nedenle eğer altta yatan başka bir hastalık ve ilaç kullanımı yoksa bu vitaminlerin kullanımı düşünülebilir.

STRESTEN UZAK DURUN

Bilim insanları, uzun süreli stresin beyin üzerinde kalıcı etkisinin olduğunu ve fonksiyon kaybına yol açtığını buldular. İnsan beyninde vücudun strese nasıl yanıt vereceğini belirleyen bir bölüm var. Bu bölüm vücut için stresli bir durum saptarsa, kortisol salgılayarak ‘savaş ya da kaç’ mesajı verir.

Uzun süreli stres ve kortizol salınımı, korku merkezi (amygdala) ile öğrenme-bellek merkezi (hipokampus) arasındaki bağlantıyı artırarak, bellek ve öğrenmeyi olumsuz etkiler. Ayrıca beynin ön bölümünde (Prefrontal korteks: Konsantrasyon, karar verme, yargılama, neden-sonuç ilişkisini kurabilme, sosyal davranışlardan sorumlu bölüm) küçülmeye neden olur.

Haber Tarihi: 14 Haziran 2018 Perşembe 16:23

YORUM YAZ

    Günün Karikatürü

    Yeni Akit Gazetesi - Günün Karikatürü