Adalet Bakanı Bekir Bozdağ, Anayasa Mahkemesi’nin, seçim barajıyla ilgili bireysel başvuruları gündemine almasıyla ilişkin tartışmaları değerlendirirken, “Acaba 2015 seçimlerine dönük bir mühendislik var mı? Mahkemeler seçimlere dönük mühendislik yapamaz, siyasete ayar veremez, vermemesi lazım” dedi.
ANKARA - Bozdağ, Kanal 24 televizyonu canlı yayınında soruları cevapladı. Anayasa Mahkemesi’nin, seçim barajıyla ilgili bireysel başvuruları gündemine almasına ilişkin tartışmaların hatırlatılması üzerine Bozdağ, seçim barajının kaldırılması konusunun hukuki değil, siyasi olduğunu söyledi. Bu konuda Parlamento’nun karar verebileceğini belirten Bozdağ, Anayasa Mahkemesi ve diğer mahkemelerin kendilerine yapılan başvurularla ilgili ve sınırlı olmak üzere, hukuki konularda karar verebileceğini kaydetti.
Bozdağ, Anayasa, Anayasa Mahkemesi’nin Kuruluş ve Yargılama Usulleri Hakkındaki Kanun ve diğer düzenlemeler gereği, Anayasa Mahkemesi’nin bu işin esası hakkında bir karar verme hak ve yetkisine sahip olmadığını belirtti.
Anayasa’da, “yasal işlemlerle idarenin düzenleyici işlemleri aleyhinde doğrudan bireysel başvuru yapılamaz” hükmünün yer aldığına işaret eden Bozdağ, “Baraj bir yasal düzenlemedir. Yasal düzenleme olduğu için herhangi bir kişi doğrudan barajı düzenleyen kanun normunun iptali için Anayasa Mahkemesi’ne dava açma hak ve yetkisine haiz değildir” diye konuştu.
“SEÇİME KALMIŞ 6 AY”
Seçim sürecine girildiğini, 7 Haziran 2015’te seçim yapılacağını söyleyen Bozdağ, konuyla ilgili davanın 2014 Haziran ayında açıldığını, kasım sonunda da konunun Türkiye gündemine getirildiğini söyledi. Bozdağ, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Bütün bunları yan yana koyunca seçime de kalmış 6 ay. 6 ay içerisinde seçimleri tartıştırmanın kime ne faydası var? Ben kendi adıma düşünüyorum, acaba 2015 seçimlerine dönük bir mühendislik var mı? Mahkemeler seçimlere dönük mühendislik yapamaz, siyasete ayar veremez, vermemesi lazım. Geçmişte Anayasa Mahkemesi 367 kararını verdi, itibarını yükseltti mi? İmza atanlar hâlâ milletin yüzüne bakamıyorlar. Şimdi 2015 seçimlerine giderken Anayasa Mahkemesi, Türkiye’de Parlamento’nun oluşumunu, insanların tercihini etkileyecek bir adım attığında bu siyasi bir mühendisliğin mahkeme eliyle devreye konulması anlamına gelir.”
İHLALİ GİDEREBİLİR...
Anayasa Mahkemesi’nin yapılan bireysel başvuruda bir hak ihlali varsa bunun ihlaline ve giderilmesine karar verebileceğini kaydeden Bozdağ, ihlalin giderilmesine ilişkin tedbirleri alma görevinin Parlamento’ya ya da niteliğine göre yürütmeye ait olduğunu belirtti. Mahkeme’nin ne karar vereceğini bilmediğini, tartışmalar üzerinden konuştuğunu söyleyen Bozdağ, Mahkeme’nin anayasa ve yasalarla uyumlu karar vereceğini umduğunu dile getirdi. Bekir Bozdağ, “Anayasa Mahkemesi ne karar verir bilemem ama Anayasa ve hukuku çiğnerse bir karar verebilir. Verdiği zaman açık bir şekilde 2015 seçimlerine Anayasa Mahkemesi’nin müdahalesi olur. Açık bir şekilde ‘Türkiye’nin siyasetine ben balans ayarı verme yetkisini kendimde görüyorum’ demektir. Kanunu iptal etmediği takdirde bu konuda düzenleme yapma yetkisi Parlamento’ya ait. Kanunu iptal ederse benim şahsi görüşüm, bu kanun uygulanmaz” şeklinde konuştu.
SEÇİME 1 YIL KALA DÜZENLEME YAPILAMAZ
Anayasa’nın, seçimi etkileyecek düzenlemelerin 1 yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmayacağını hüküm altına aldığını hatırlatan Bozdağ, şunları kaydetti:
“Mahkeme kararıyla da siz seçimleri etkileyecek bir şey ortaya çıkarırsanız bunun uygulanmaması lazım. Ama bunun kararını Yüksek Seçim Kurulu verecek. Yüksek Seçim Kurulu bunu uygulama kararı verirse o zaman uygular. ‘Hayır ben bunu uygulamam, seçim takvimi işlerken seçimi etkileyecek böylesi büyük bir netice doğuracak adımın atılmış olması Anayasa ile uyumlu görmüyorum der’ ve uygulamayabilir. Kurul kararları kesin kararlar. O yüzden seçim süreci pek çok belirsizliklerin içine girer.”