• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

Kıbrıs’ta dini eğitim ve ölüm sonrası hayat

16 Şubat 2025
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Kıbrıs’ta dini eğitim ve ölüm sonrası hayat

Ali Erkan Kavaklı

Kıbrıs Türk Eğitimciler Sendikası, adayı ziyareti sırasında Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’a adadaki din eğitimi konusundaki görüşlerini arz etmiş. 

Sendikanın talepleri şunlar:

1. Din dersi eğitimi ilkokul 4.ve 5. sınıflarda başlıyor fakat dersi, din dersi öğretmeni değil, sınıf öğretmeni veriyor. Öğretmen istekli ve yeterli değilse dini anlatmıyor. 

Din dersi branş öğretmeni tarafından verilmeli.

2. Orta okullarda din dersi bir saat, en az iki saat olmalı ki çocuk dinini öğrenebilsin.

3. Liselerde ise din dersi seçmeli. Birçok okulda ders seçtirilmiyor. Din dersi mecburi ders olmalı.

4. Türkiye’deki imam hatip ortaokulu ve liseleri gibi okul türü yok, açılmalı.

5. Ana okulundan itibaren din eğitimi verilmeli.

Sendikanın cumhurbaşkanı yardımcısına ilettiği talep raporu, adada tartışma ve polemik konusu olmaya devam ediyor.

Kıbrıs, birçok yönden Türkiye ile iletişim hâlinde. Nedense Türkiye’de hayata geçirilmiş olan yukarıdaki haklardan adadaki insanımız mahrum. 

Kıbrıs hem Avrupa Birliğini hem de Türkiye’yi yakından takip ediyor. Sendikanın talepleri Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanıyor. 

Eğitim Bakanı Nazım Çavuşoğlu; “Dört yaşındaki çocuğa din eğitimi verilemez” demiş. 

Pedagojik araştırmalar Sayın Çavuşoğlu’nun dikkatinden kaçmış olmalı.

İnsan kimliğini belirleyen en önemli unsur din ve dildir.

Kimliksiz insan olamaz, dini inançlar dünya görüşünü belirler. 

Çocuklar çok erken yaşta metafizik konulara ilgi duyar; Allah, ahiret, ölüm sonrası ile ilgili sıkça sorular sorarlar. 

İnsan sadece madde değildir, insanı insan yapan manadır.

Pir Sultan Abdal der ki:

“Şu insan dedikleri 

El, ayakla baş değil.

İnsan manaya derler,

Suret ile kaş değil.”

Belçika’da 2.5 yaşına, Almanya’da üç yaşına gelen çocuk ana okuluna (Kindergarten) gönderilir.

Almanya’da her kilisenin yanında Kindergarten vardır. Ülkenin en gelişmiş eyaletlerinden olan Bayern’de çocuk yuvalarının % 90’ı kiliselere ait. Öteki eyaletlerde en az % 50’si kiliseye ait. 

Kindergartende Hıristiyan inançlarına uygun eğitim yapılır. 

Kıbrıs’ı fetheden ve Müslümanların yaşamasına imkân hazırlayan atalarımız çocuklarını 4 yaş 4 ay 4 günlük oldu mu sıbyan mektebine gönderirlerdi. Bu okullarda eğitim “Bedi Besmele” (Besmele Çekmek) ile başlardı. 

Eğitimi ve hele dini eğitimi geç yaşlara bırakmak pedagojik bakımından yanlıştır. Çocukken zihin gelişimi çok hızlıdır. 

Beyin bilgiyi nöronlar arasına sinaptik bağlantılar şeklinde kaydeder, en çok ağı 0-2 yaşları arasında örer. 

2-6 yaş beyin gelişimi açısından altın çağdır. Beyin çok hızlı gelişir. 

Beyin beş duyu ile alınan bilgileri nöronlar arasına kaydeder ve bu sayede beyin hızlı bir şekilde gelişir. 

Din, kendisi ilimdir. İslamiyet ilim dinidir. Peygamberimiz (sav) kitapla gelmiş ve küçük yaştaki çocukların eğitimi ile ilgilenmiş. Sadece teorik eğitim vermemiş, uygulamalı eğitim yapmış. 

3-4 yaşlarındaki torunlarını omuzuna alıp camiye götürmüş ve orada uygulamalı eğitimi göstermiş ve anlatmış. 

Çocukları omuzuna alıp gezdirmiş, atına bindirmiş. Onlarla oynamış, oynarken anlatmış. Gezdirirken zihinlerini bilgilerle beslemiş.

Almanya’da iken oğlumu Almanca öğrensin diye kilisenin çocuk yuvasına gönderdim. Öğleyin yemek arası verdiklerini, yemeğe başlamadan yuvada dua etmeyi öğrettiklerini öğrendim. 

Dini bayramlar ve kutsal günlerde kilise papazı çocukları ziyaret ediyor, onları kiliseye götürüyor ve orada dua ve ibadet etmeyi öğretiyordu. 

Hiç unutmam, Kasımpaşa’da otururken evimiz yol üstündeydi. Bir gün Kulaksız Mezarlığına el üstünde bir cenaze götürülüyordu, evin önüne gelince cenaze alayı durdu, hoca Fatiha çekti ve millet okumaya başladı. 

ÇOCUK VE CENNET

3-4 yaşlarındaki kızım, cenaze alayını görünce tabutta ne olduğunu, nereye götürüldüğünü, kalabalığın ne yaptığını sordu.

Çocuğuma birinin öldüğünü ve mezarlığa götürüldüğünü söyledim. 

Çocuk ölümün ne olduğunu, ölenin nereye gittiğini de sordu.

Hayatın imtihan olduğunu, ölümden sonra cennete gideceğimizi, Allah’a ibadet ve dua eder, iyilik yaparsak cenneti hak edeceğimizi anlattım. Allah’ın neleri sevdiğini, neleri yaparsak cenneti kazanacağımızı açıkladım.

Çocuk ferahladı. 

Hayat sokağı ölüme çıkar. Ölüm sonrası hayat büyükler kadar çocukları da ilgilendirir.

Ebedi bir saadeti kazanmak ve ebedi kalınacak cehennemden kurtulmak her insanın en önemli meselesidir. 

Din eğitimi önemli ve hayatidir. Ana okulundan itibaren dört başı mamur bir şekilde öğretilmelidir. 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

İnsan kimliğini

Belirleyen en önemli unsur evrensel insan haklarına olan mesafesidir. Ayrıca biraz Kur'an okuyun, herkesin dini kendinedir.

Ali Karakeseli

Dinle zorlama yoktur sözünden, din dersi zorunlu olsun anlamını nasıl çıkartıyorsun çok merak ediyorum
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23