Türk savunma sanayinin gözbebeği Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Anonim Şirketi TUSAŞ’a gerçekleştirilen terör saldırısında Türkiye bir kez daha şehitler verdi. PKK’lı teröristlerin gerçekleştirdiği saldırının aslında ABD ve İsrail’in yaptırdığı bilinen bir gerçek. Peki ABD ve İsrail Türkiye’nin hangi projelerini hedef aldı?
SERDAR KILIÇ / İSTANBUL
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Anonim Şirketi'ne (TUSAŞ) düzenlenen terör saldırısına ilişkin ayrıntılar netleşti. Saldırıyı düzenleyen iki teröristin de kimliği belli oldu. Teröristlerin PKK üyesi olduğu tespit edildi.
Ortadoğu’da gelişen son süreçte gerçekleşen saldırının arkasında ABD ve İsrail istihbaratının olduğu kesin. Peki ABD ve İsrail Türkiye’nin hangi projelerini hedef aldı?
MİLLİ MUHARİP UÇAK: KAAN
KAAN’ın ilk uçuşunda 13 dakika havada kaldı, 8.000 feet irtifada 230 knot hıza ulaştı. İlk uçuşun ardından konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, KAAN'ı Amerikan savaş uçağı F-16'ya benzeterek "Türkiye, kendi beşinci nesil savaş uçağını üretme yolunda çok kritik bir eşiği daha geride bıraktı" ifadelerini kullandı.
TUSAŞ'ın yayımladığı tanıtım metninde KAAN'ın, 2030'lu yıllardan itibaren F-16'ların yerini alabileceği düşünülüyor.
Buna göre KAAN hem hava-hava, hem de hava-yer muharebelerinin gereksinimlerini sağlıyor.
Kokpit tasarımı, beşinci nesil savaş uçaklarının sahip olması gereken kabiliyet ve donanımlar gözetilerek pilotun iş yükünü en aza indirgemeye yönelik olarak yapılmış.
Diğer unsurlarla (insansız hava araçları, F-16'lar, TSK'nın hava, kara ve deniz araçları) müşterek çalışılabiliyor.
Sensör ve veri füzyonu destekli atış kontrol sistemi ile hassas vuruş yapabiliyor.
On dört metre kanat açıklığına sahip KAAN, 21 metre uzunluğunda ve altı metre yüksekliğinde.
T129 ATAK HELİKOPTERİ
Türk Silahlı Kuvvetleri için Türkiye’nin coğrafi ve iklim koşullarına göre tasarlanan, TUSAŞ ve AgustaWestland ortak üretimi taarruz ve taktik keşif helikopteri olarak biliniyor.
T-129, AgustaWestland üretimi Agusta A129 Mangusta helikopterinin gövdesinin çeşitli aksamlarının değiştirilmesi ve özgün silah ve yazılım sistemlerinin entegre edilmesiyle ortaya çıktı.
Atak pilotlarının kaskları normal kasklardan tamamen farklıdır. Kasklar, helikopterin kamerasıyla ve silah sistemleri ile entegre edilmiştir. Yani pilot nereye bakıyorsa kameranın ve silah sistemlerinin yönüde o yöne bakar. Atak T129, 12.50 m uzunluğunda, 3.40 m yüksekliğinde, 11.90 m rotor çapına sahip.
T70 HELİKOPTERİ
TUSAŞ tarafından üretilen T-70 Genel Maksat Helikopteri, gerçekleştirilen törenle birlikte Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edildi.
Sikorsky, ASELSAN, TEI, Alp Havacılık firmalarının alt yükleniciliğinde, Sikorsky Aircraft firmasının S70i Helikopteri’nden yola çıkılarak geliştirilen T70 Genel Maksat Helikopterinin, Türkiye’de lisans altında üretim modeliyle Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Özel Kuvvetler Komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Orman Genel Müdürlüğü’ne teslim edilmesi bekleniyor.
ANKA
ANKA, görev planına sadık kalarak bir uçuşu başından sonuna kadar kendi zekâsıyla gerçekleştiren; bir kalkışta 24 saat gibi insanlı bir uçakta pilotun canını sıkacak kadar uzun bir süre havada kalan bir İnsansız Hava Aracı sistemi olarak biliniyor.
Türkiye'nin ilk Millî Turbofan Motoru TF6000 millî motor test sisteminde Anka ilk kez çalıştırılmıştı.
HÜRKUŞ
TUSAŞ Hürkuş ya da kısa adıyla Hürkuş ismini ünlü Türk pilotu Vecihi Hürkuş’tan alıyor. 2006 yılında Mart ayında SSB ile TUSAŞ kapsamında imzalanmış olan anlaşma neticesinde faaliyete geçirilmiştir. Eğitim uçağı projesi çerçevesinde özgün bir eğitim uçağı olması için geliştirilmiştir. Proje aşamasında temel hedefler arasında test ve doğrulama sisteminin yapılması, üretimi ve belgelendirilmesinin gerçekleştirilmesi gibi özellikler ön planda tutuldu.
Gündüz ya da gece eğitim özelliğine sahip olan uçakta öğretmen ve öğrenci pilotun sıralı halde oturdukları kabin sistemi bulunmaktadır. Tek turboprop motor ile çalışan model, aynı zamanda genel kullanım için de uygundur. Bunun yanında aletli uçuş, kabin basıncı yapma, koltuk fırlatma sistemi ve uçak üzeri oksijen sistemine de sahip bulunmakta.
HÜRJET
Turbofan motorlu, ileri seviye jet eğitimi ve yakın hava desteği uçağı olarak biliniyor. Hürjet’in, Türk Hava Kuvvetlerinin jet eğitim uçağı olarak kullandığı T-38 uçaklarının yerine hizmete girmesi ve savaş pilotlarının yetiştirilmesi hedefleniyor.
GÖKBEY
Ana rotor çapı 13.20 metre olan Gökbey'in uzunluğu 15.87 metre ve 1020 kiloluk standart yakıt tankının yanı sıra 280 kg'lık harici yakıt tankı da bulunuyor. Helikopterin azami seyir hızı 165 knots yani 305 km. Havada 3.6 saat kalabilen Gökbey 403 deniz mili menzile sahip ve 20 bin fit irtifaya dek yükselebiliyor.
İlk uçuşunu 06 Eylül 2018 yılında gerçekleştiren GÖKBEY Helikopteri bu kez maksimum servis irtifası olan 20 bin feet irtifaya ilk kez ulaşarak başarılı bir testi daha geride bıraktı. 1 saat süren testlerde GÖKBEY Helikopteri bu irtifada hem çift motor hemde tek motorla uçuş gerçekleştirdi.
GÖKBEY Helikopteri ile güvenlik güçleri başta olmak üzere birçok kullanıcının, hafif genel maksat helikopteri ihtiyacı karşılanmış olacak. Özellikle Türk Silahlı Kuvvetleri ve Jandarma Genel Komutanlığı envanterinde çok sayıda bulunan ABD üretimi UH-1 Helikopterleri, son yıllarda hizmetten çekilmeye başlanmıştı. GÖKBEY Helikopteri, emekli edilen UH-1 helikopterlerinin yerini alacak.
AKSUNGUR
TUSAŞ ilk Silahlı İnsansız Hava Aracı AKSUNGUR’u Deniz Kuvvetleri Komutanlığına teslim etmeyi başardı.
Yapılan tüm testleri başarıyla tamamlayan AKSUNGUR, 750 kilogram faydalı yük kapasitesine ve en az 50 saat maksimum uçuş süresine sahip. AKSUNGUR, kesintisiz çok rollü istihbarat, gözetleme, keşif ve taarruz görevlerini EO/IR, SAR ve SIGINT faydalı yükleri ve çeşitli havadan yere silahlarla icra ediyor. İki adet çift turboşarjlı dizel PD-170 motoru sayesinde 40.000 feet’e kadar uzun süreli operasyonlarda görev alabiliyor.
Gündüz/gece istihbarat, gözetleme, keşif ve taarruz görevlerini EO/IR, SAR ve SIGINT faydalı yükleri ve çeşitli havadan yere faydalı yükler ile icra eden AKSUNGUR daha önce de 12 MAM-L ile 28 saat ve mühimmatsız olarak 49 saat havada kalmış ve büyük bir umut ve heyecan oluşturmuştu.