YES Oto Kiralama Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Özarslan Tangün , “ İç dinamikler açısında sektör yüzde 15’lik büyüme sağlayacak. Merdiven altı problemi rahatsız edici. Bakkalların önüne konulan araçlarla bile kiralama yapanlar var. Yasal düzenleme olursa sektör uçar” dedi
RÖPORTAJ: Cevat KIŞLALI - YES Oto Kiralama Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Özarslan Tangün, 1990 yılından beri kiralama yapan bir şirket olduklarını söylerken Haziran’ın son haftasında Enterprise ile yaptıkları anlaşmayla sektöre ivme kazandırdıklarını kaydetti.
60 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
1997’de NATIONAL, 2004 yılında ALAMO’yu Türkiye’ye getirdiklerini hatırlatan Tangün, global oyuncu olarak Enterprise’nin Amerika’daki pazarın yarısına sahip , sektördeki üç büyük oyuncudan 2.5 kat daha büyük olduğunu söyledi. 60 milyar dolara ulaşan günlük araç kiralama pazarının yüzde 45’inin Kuzey Amerika’da, yüzde 25 ‘inin Avrupa’da yoğunlaştığını belirten Tangün, 2010’da şirketin İngiltere, İrlanda ve Almanya’da operasyonel merkez kurduğuna vurgu yaptı.
3 SENE SONRA 80 OFİS
Tangün, Enterprise’nin Avrupa’nın geri kalan bölümünde bayilik verdiğini, 2014 sonunda bölgenin yüzde 95’lik bölümünün ülke bazında kapsama alanına alınacağını söyledi. Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da büyüme planları olduğunu belirten Tangün, Türkiye’nin kendileri için stratejik bir bölge konumunda olduğunun altını çizdi ve “ Türkiye’de 200 milyon dolarlık bir pazar mevcut. 26 ilde 46 ofisimiz bulunuyor. 2 sene içerisinde iki katına çıkarmak, 3 sene sonra 80 ofise ulaşmak niyetindeyiz” yorumunu yaptı.
5 YILDA 1 MİLYARLIK YATIRIM
“Filomuzda 2500 araç var. 5 senelik planlamayla 10 bin aracın üstüne çıkmak istiyoruz” diyen Özarslan Tangün şöyle devam etti: “ Birkaç sene içerisinde 150 milyon liralık yatırımdan bahsettik, 5 senede 1 milyar liraya yaklaşacak bir yatırımın söz konusu olacak. Bu planlama araç alımının da dahil olduğu harcama kalemlerini de kapsıyor. Araç filomuzu yükseltiyoruz. Anadolu Jet ve Onur Air ile araç kiralamada tek işortağı biziz. Türk Hava Yolları’nın programlarına da dahiliz. Yeni işbirlikleri için de müzakerelerimiz sürüyor”
IRAK’TAN TALEPLER GELİYOR
Enterprise’nin yurtdışındaki anlaşmalarının Türkiye’ye yansımaları olacağını, global firmalarla işbirliğinin uzantısı olarak kendilerinin karşılayacağını kaydeden Tangün “ Bu atılımlar Türkiye’ye girişte önayak olacak. Geçen yıl 1 milyon 100 bin araç satın alındı. Bizdeki 750 binlik satış pazarı düşünüldüğünde bu önemli bir rakam. 2015-2016’da Irak ve Türki Cumhuriyetlere odaklanıldı. Bize Irak ile ilgili talepler gelmeye başladı. Lisans adaylarına göre değerlendirme yapacağız” dedi
MERDİVENALTI TEMİZLENMELİ
“500 kişilik bir çalışana sahibiz. 1000 kişiye çıkarmak istiyoruz” diyen Tangün istihdamın önemine dikkat çekti ve otomotivdeki daralmanın kirala talebini artırdığını belirtti. “ Bayram ve okul dönemleri mevsimsel etki oluşturuyor.” diyen Tangün şunların altını çizdi: “ Havayolları ağının gelişmesi, gelir durumunun yükselmesi orta ve uzun vadede etkili. Kendi iç dinamikleri açısında sektör yüzde 15’lik büyüme sağlayacak. Merdiven altı problemi ise rahatsız edici. Bakkalların önüne konulan araçlarla bile kiralama yapanlar var. Bu şekilde 600’den fazla firma olduğu söyleniyor. Kasko yok sigorta yok, güvence yok. Haksız rekabet var. Yasal altyapının boşluğu da bunu tetikliyor. ”
LÜKS ARAÇ TERCİHİ ARTIYOR
Tangün, “Araç sahipliği bakımından Türkiye çok pahalı. Müşteri alışkanlıkları değişiyor . Tatil anlayışı da bize yöneltiyor. Araçlarımızın tümü 6 ayın altında. 2 yıl boyunca sektörün iki katı büyümeyi planlıyoruz. ABD’de 90, Avrupa’da 30 dolar olan kişi başı yıllık araç kiralama Türkiye’de 2.5 dolar seviyesinde. Kiralamada orta segmentte yoğunlaşılırken, lüks tercihinde de yükseliş var” dedi.
ELEKTRİKLİ VE HİBRİT ARACA YÖNELMELİYİZ
Özarslan Tangün sözlerini şöyle tamamladı: “ Enterprise global eksende 50 milyon ağaç dikme kampanyasını sürdürüyor. Yıllık 1 milyon araç dikiyorlar. Bunu Türkiye’ye taşıyacağız. Fizibıl olduğu sürece filonun daha etkin olmasını sağlamak adına elektrikli araçlara da yer vermek uygun. Hibrit ve elektrikli araçların filoda yer alması önemli. Bu konuda öncü olmak da isteriz. Türkiye elektrikli için adım atarak geçmişteki boşluğu doldurabilir. Petrol üretimi zayıf olan, cari açığı kapatmak isteyen Türkiye için bu konuda Ar-ge çalışmalarının yapılması da rasyonel bir karar olacaktır”