Okuma yarışı ve kalkınma hamlesi
İlim insanı yükseltir, bilgi beyni besler, kitap bilgi hazinesidir. Okumak beyni beslemek ve zekâyı bilemektir. Bilgili insan bilgece düşünür, daha akıllı hareket eder ve başarılı olur.
2021 yılı istatistiklerine göre; Türkiye okumaya en fazla zaman ayıran dünyadaki 18. ülke olmuş; İspanya, Kanada, Almanya, Amerika’yı geçmiş.
Bu çok ama çok önemli bir gelişme. Demek ki istersek dünya ile yarışabiliyoruz. İHA, SİHA, TEKNOFEST, Altay tankı, Atak helikopteri, Milli Muharip Uçak, Togg yerli araba derken okuma yarışında da gelişmiş ülkeleri geçebiliyoruz.
En çok kitap okuyan ülkeler sıralamasındaki ilk on ülke şöyle:
1. Hindistan (10 saat 42 dakika)
2. Tayland (9 saat 42 dakika)
3. Çin (8 saat)
4. Filipinler (7 saat 36 dakika)
5. Mısır (7 saat 30 dakika)
6. Çekya (7 saat 24 dakika)
7. İsveç (7 saat 6 dakika)
8. Fransa (6 saat 54 dakika)
9. Macaristan (6 saat 48 dakika)
10. Suudi Arabistan (6 saat 48 dakika)
Türkiye 5 saat 54 dakika ile 18. sırada.
Dünyanın en kalkınmış ülkesi sayılan ABD’yi geçmiş olmak çok önemli. Almanlar çok okuyan bir millet olarak bilinir. Türkiye onları da sollamış.
Okullarda okuma grupları, proje çalışmaları, öğretmenlerin gayretiyle okuma gruplarına katılan öğrenci sayısının artması ülkemizi okuma konusunda başarılı hâle getirdi, sanırım.
Prof. Sami Güçlü’nün yürüttüğü Anadolu Mektebi okumaları ve çeşitli okuma kampanyaları okuma karnemizi hayli iyileştirdi.
Gençlik ve Spor Bakanlığı da okullarda okuma halkaları oluşturdu. Gruplar kuruyor, öğrencileri organize ediyor ve kitap okumalarını teşvik ediyor. Derneklerin yerel okuma halkaları var.
İhtiyaç sıralamasında kitap Almanya’da 8, Avrupa’da 18, ülkemizde 122. ihtiyaç maddesi diye yıllarca yazıp çizdik. Türkiye’nin Almanya’yı geçmiş olması harika bir gelişme. Son yıllarda önemli kalkınma hamleleri gerçekleştirdik. Eğitime daha çok önem veriyoruz. Eğitim, bütçeden aslan payı alıyor. Eskiden savunma harcamaları bütçeden aslan payı alırdı.
İhracatta bütün zamanların rekoru kırıldı, 225 milyar dolar aşıldı. Özellikle İHA, SİHA, silah sanayii, tank, helikopter ve savaş uçağı yapımında önemli hamleler geliştirdik, yerli araba TOGG 2025’te yollarda olacak.
Yine 2021’de 10 Türkiye üniversitesi dünyadaki ilk 550’e girdi. Türkiye kendi aşısını üretti. Suriye’de ABD ve Rusya’nın planlarını alt üst etti.
Eğitim ile kalkınma arasında çok sıkı bir bağlantı var. İyi eğitim almış insanlar hem kendi işlerinde başarılı olur hem de ülkelerini kalkındırırlar.
Kalkınma hızı bakımından Çin’in ABD’yi geçmesi tesadüfi değil. Teknoloji yarışında Çin, Güney Kore, Japonya, Tayland dünyanın öncü ülkeleri, bu ülkeler ihracatta oldukça başarılılar.
Eğitimde verimliliği ölçen PISA sınavlarında özellikle matematik ve fen bilimlerinde bu ülkelerin öğrencileri ilk sıralardalar. 2018 PISA sınavlarında öğrencilerimiz 2015’e göre daha iyi sonuçlar aldılar. 2015’te 70 ülke arasında 50. sıradayken 2018’de 78 ülke arasında 40. oldular. Okuma anlamada 40, matematikte 42, fen bilimlerinde 39. olduk.
Ekonomi, eğitim, proje ve bilimde dünya ile yarışmak önemli. Bunun için daha çok çalışmalıyız. Öğrencilere bilgi öğretmenin yanı sıra bilgiyi kullanmayı ve yetenek geliştirmeyi öğretmeliyiz. Onları dünya ile yarışacak şekilde donanımlı yetiştirmeli, hayatın problemlerini çözmeyi öğretmeliyiz.
Okumak; saz çalmak, ney üflemek, minare yapmak gibi bir sanattır. Bu sanatı öğrenmeyen okuyamaz. Son senelerde okumaya ilgi arttı. Yayınevleri çocuk kitapları yayınlamaya hız verdi. Anne ve babalar çocuklarına kitap alıyor.
Eğitimle gençlerimizi daha iyi eğitirsek başarılarını artırırız, onlar da ülkemizi kalkındırırlar. Milli Eğitim Bakanlığı, eğitim sendikaları, sivil toplum örgütleri eğitimin kalitesini yükseltmek için daha çok gayret etmeli. Büyükler daha çok okuyarak yavrularımıza örnek olmalı. İyi eğitilmiş insan yetiştirmeden kalkınamayız. Ancak eğitimli insanlar ülkesini yükseltir. Bilgi insanı yüceltir. Çok okuyan ülkelerin kalkınma hamlesinde öne geçmiş olması tesadüfi değil.
Eğitimli insanlar daha kolay iş buluyor, daha yüksek ücretle çalışıyor, kriz anında daha az işsiz kalıyor. Okumak bizi ilim, irfan, kültür ve kemal sahibi yapar. Erdemli insanlara ihtiyacımız var.
Yaratıcımız, ilim öğrenmeyi emrediyor; “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” buyurur.
Allah, bize çalışmayı emrediyor; “İnsan için sadece çalıştığının karşılığı vardır” buyurur.
Kalkınmış ülke insanları çok okuyor, okuyanlar zihinlerini eğitiyor, bilgilerini artırıyor. Geri kalmış ülke insanları az okuyor, cahil kalıyor, cehaletle ülke kalkınmaz, cahillik insanı erdemsizleştirir.
İslam ilim dinidir. Peygamberimiz (sav), kitapla ve ilimle yola çıktı. Kur’an okudu, zihinleri aydınlattı, ruhları eğitti, insanların ahlakını düzeltti. Cahil bir toplumu kısa sürede bilgiyle donattı, deve çobanları 23 senelik eğitim sonunda dünyanın en büyük devletlerini yenebilen güçlü bir devlet ve asırlarca süren İslam medeniyetini kurdular.