• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

İlber Ortaylı’nın ‘Çünkü adamlar asker’ çıkışına bomba cevap: Sadece cahiller saçmalamaz

Siyaset felsefecisi Lütfü Özşahin, Harf İnkılabı'nı 'asker meselesi' üzerinden ilginç şekilde savunan İlber Ortaylı'ya tepki gösterdi.

35 Yorum
Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

GÜRBÜZ

Cumhuriet te 1980 de ancak % 80 e ulaştık. Osmanlıda çocuklar bir yılda elif ba yı öğreniyor ,bir kaç yılda da Kur'an ı Kerimi hatmedebiliyordu. Ayrıca Osmanlı da harakesiz olarak okuma ve yazma oranları ayrı ayrı tespit ediliyordu, okumuşluk oranı çok yüksekken okuma yazma( katiplik) o oranın yarısı kadardı. Birde ozamanki şartlara göre değerlendirmek lâzım, kalem yok ,defter yok, elif ba yok, üstüne üstelik 93 harbi, balkan, cihan harbi ,kurtuluş savaşı derken en az yirmi yıl okullar kapalı kaldı, bu gün bile korona pandemisi oldu okullar yıllarca kapalı kaldı, kaç kişi çocuğuna okuma yazma öğretti veya kendi ders verebildi? Hemen hemen kimse, birde o yılları düşünerek mukayese edersek daha objektif yaklaşmış oluruz. Şunuda söyleyeyim 1800 lü yıllarda anadoludaki okumuşluk oranı her hâlüķârda amerika kıtasından çok çok yüksekti.
  • 3 Yıl Önce

Recep

Ne kadar arap sevici varmış arkadaş Osmanlı da benim öz dilimi yok saydı hadi bakalım? Latin alfabesine geçerek ülke cahillikten kurtuldu ve ne acı ki cumhuriyetin verdiği haklarla adam olanlar cumhuriyeti eleştiriyor.. Bu ülkenin başına gelmiş en büyük felaket ümmetçilik
  • 7 Yıl Önce

Ahyan

Türkçesi ben kâfirin de de tam olsun.

mustafa

İLBER ORTAYLI DENEN ZAT BİR ZAMANLAR FETÖ'NÜN ASYA KITASININ,DİNLER ARASI DİYALOG KONSEYİNİN,MÜDÜRYARDIMCISI'İDİ YANİ 2. ADAMDI. NE ÇABUK UNUTULDU ANLAMADIM GİTTİ. AYRICA BİR NOT; TARİHİ SEVENLER İÇİN. TÜRKLERİN DİLİ ASYADAN ANADOLUYA GELENE KADAR EN AZ 8 DEFA DEĞİŞTİ NEDENİ SEBEBİ HİÇ SORULMADI. SORANLARINDA SESİ KISILDI YADA UYDURMA BİLGİLERLE UYUTULDULAR. ÖYLE OLMASI GEREKİYORDU DENDİ. ÇÜNKÜ HEP ONLARIN SÖZLERİNE İNANMAMIZI İSTEDİLER. BU TARİHÇİ MÜSFETTELERİ AYNI İSLAMI KENDİ KAFALARINA GÖRE YAŞAYAN TARİKATÇILAR GİBİ ZATEN BİR KOLDANDA ONLARA BAĞLILAR.
  • 7 Yıl Önce

Cemil Aydınet

İlber Ortaylı ve Lütfi Özşahin in adlsrını geçtiği " Harf İnkılabı" ile ilgili yazınızda Osmanlıcayı yanlış tarif etmişsiniz. Osmanlıca ; Farsça+Arapça+Türkçe den oluşan Saray dilidir. Arap harfleri ile yazılmış Türkçe, bildiğiniz Türkçedir. Osmanlıca değildir yani. Yanlış yönlendirmeyelim.
  • 7 Yıl Önce

Adem

Be embesiller. Adini yolda sorsaniz kimsenin bilmedigini heriflerle ilber ortayliyi kiyasliyorsunuz. Bu kadarda komiksiniz
  • 7 Yıl Önce

Acı gerçek

Şükür DOĞRULARI konuşabilen birileri var artık. En acı ve gerçek tarafı da ‘celladına aşık edildi’ kısmı.
  • 7 Yıl Önce

SERDENGEÇTİ

Cumhuriyetten sonra hiç.bir inkilabın iyi niyetle yapıldığına inanmıyorum, kimsede beni inandıramaz ilber hoca önünü boş bulmuş sallıyor, sallasın bakalım nrreye kadar
  • 7 Yıl Önce

Yasin

İlber hoca bunu ne diye söylüyor yazalım cahil cühela öğrensin Osmanlı da teknolojik açıdan yatırım yapılan tek yer askeriyedir askerlerse pragmatik ve realisttir. Osmanlı zamanında zaten alfabe değişimi konuşulan birseydir gökten inmedi merak etmeyin alfabe olarak Türkçe'ye uymadığı için alfabe değişti bilimsel anlamda matematik fizik kimya içinde şart olan bir şeydir Osmanlı zamanında ne üretilmiştir bilim adına biri cihan imparatorluğu diyor ne üretildi ne bulundu ne geliştirildi halka ne verdi Amerika orda Fransa ilgiltere orada hala güçlüler cihani yöneten her yönüyle gelişmiş bir medeniyet olmalıdır nerde bizde bu doğu kafasidir kaldiki Roma imparatorluğunun varisi olan bizler roma alfabesini almissak ne olmuş başka ülkeden ithal mı etmişiz Osmanlı harflerini her yüzyılda anlayamazsınız her yüzyılda okuma yazma değişmiştir cümle kurumu mana bile değişmiştir salak salak konusmaktansa olan olmuş es geçin yolunuza devam edin şuan surda yorum yazan dangalak takımı Nece yazıyor Nece anlıyor mesele tamamen bu tarihçiler gerekli Osmanlı çevirilerini yaparken okuyormusunuz peki ? Eski yazıyı savunmak sanki şuan dil devrimi yapılıyormuş gibi konuşmak mallık değilde nedir? Mesela sizin dedeniz ölmüş diyelim siz hala niye öldü ölmeseydi iyiydi kalbimizde yaşıyor demeniz den başka birşey değil ölen öldü biz yolumuza mı bakalım dersiniz yoksa illede dedem mı ?
  • 7 Yıl Önce

Namyelüs

Milletin kullandığı alfabeyi millete sormadan değiştirmek kimlerin işidir.İlber Ortaylı işin bu yönünü göremeyecek kadar taraftır.Ben bir durum tesbiti yapıyorum.Kimse bu tesbitten yeni alfabeye karşı olduğum gibi abuk sabuk anlamlar çıkarmasın.
  • 7 Yıl Önce

Muzaffer

İlber hoca gibi koca koca adamlar bir de savunuyo ya bu yobazlığı, komik duruma düşüyorlar. Bazı aklı evveller de sanıyor ki latin alfabesi=türk alfabesi. Devletinin kuruluş vesikasını dahi okuyamayan bir milletiz, bunun neyini savunuyorsunuz. Bu saatten sonra nasıl aradaki 91 yıllık farkı kapatıp 1000 yıllık tarihimizle kimliğimizle bütünleşeceğiz o da ayrı bir sorun.
  • 7 Yıl Önce

TURK

Bu gazeteyi okuyup bu yorumları yapmak normal. Eleştirdiğin insanın seviyesinde olmak nasıl bişey desem. Neyse siz devam edin.
  • 7 Yıl Önce

pasa

Hâlâ harf devrimini savunan zavallılar var Aklınıza şaşarım. Söyleyecek çok şey var de burası yeri değil.
  • 7 Yıl Önce

DENGESİZLER OKUSUN

Şu an kullandığın SAYILAR bile arapçadan avrupaya geçmiştir, arap tüccarların kullandığı sayıları ,almış Avrupalı......Arapçadaki kolaylığı kullanmasınlar.! ROMA HARFLERİYLE çarpım yapsınlarda görelim boylarını....bilen bilmeyen herkes konuşuyor....zormuşda bilmem ne...bunlara bakarsan zannedersin OSMANLI taş devrinde yaşıyordu....Kenan Evren bile notlarını ARAPÇA TUTARDI..İNANMAYAN NETTE ARAŞTIRSIN....harfler niye değişti herkes biliyor merak etmeyin,.JAPONLAR daha iyi japoncaya geçelim!
  • 7 Yıl Önce

celil yağmuroğlu

ilber Bey Saçmalıyor bunu bazen yapar Türkiye'de milli tarihçi İKİ VEYA üç tane var Türkiye'de Çoğu Pof olmuş ama nasıl Avupaya gider Oradaki Avrupa menşeli yani Avrupalı gelmiş Türkiye'ye BEŞ SENE KALMIŞ Osmanlıcayı öğrenmiş Osmanlıcadan bütün kaynakları tercüme yapmış Prof olmuş bizimkiler işte bu tercümeden TEZ hazırlıyor Türkiye'yedir pof oluyorlar oh ne güzel..devletler dil değiştirmekle medeni olmaz ..ÇİN VE JAPONYA .Dil değiştirdiler adam oldular ..Biz değiştirdik 1000 YILLIK Türk ve İslam medeniyetimizi kaybettik Gece yat Sabah kalk dilin tütülmuş..yazacak çok şey var ama ,,İLBER ORTAYLI TA KENDİSİ CAHİL VE ZIR CAHİL,,
  • 7 Yıl Önce

davinci

bu çok büyük bir fitnedir bölücülüktür.türkiye halklarının türk ulusunun tarihi arapça ve farça değildir.binlerce yıllık tarihi sadece arkeologlar okuyup anlayabilir.karadenizliyim.atatürkçüyüm.bu iftiracılar yargılansın.bizim ortak alfebemizdir.sadece saçmamalamışlar bölücülük yapıyor bu adamlar.kızdıröasınlar bizi.türküz türkçe konuşup okuyoruz.karadenizde arapların tarihi yoktur.
  • 7 Yıl Önce

kibarcik

berat beratını alamıyasın emiii harf devrımı bırgecede gıttı gelen ıse hala ortada senıngıbı nankörler osmanlı yazısıyla yazılan onbınlerce kıtap rısale vb lerı beyazıt kutuphanesı ve dıgerlerı degerlerını ınkar edıyorsun besmlesı zıhnıyetın tezahürleri veselam
  • 7 Yıl Önce

Eray ZN

Bu konuyu ikigündür izah eymeye calisiyorum. okadar ciddi bir konu ki bir ümmetin manevi ve kültürel olarak parcalanmasindan tutun, maddi olarak sömürülmesine kadar gidiyor. 
  • 7 Yıl Önce

Yobaznursuz

Adamin surata bak
  • 7 Yıl Önce

turgut

Bu adam da prof. olmuş yazık mesele 15 günde öğrenilip öğrenilmeyeceği değil Türk devleti tarihte 3 defa Alfabe değiştirip birbirinden kopmuştur.Bugün ne islam öncesi türk insanın dediğini anlıyoruz ne de çok değil 1900 lü yılların başında doğmuş olan dedelerimizin bile ne söylediğini anlamıyoruz. Oysa bir japon 2000 yıl önce atalarının ne dediğini anlıyor çünkü değil alfabeyi kelime bile değişmiyor, işte ondan sonra da dünyanın en gelişmiş ülkesi oluyorlar.
  • 7 Yıl Önce

Ömer

Harf devrimi Türkiye'nin kurtuluş savaşını kaybettiğinin belgesidir.
  • 7 Yıl Önce

ERKEK

be adam yıllarca doğru idi de cumhuriyet zamanında mı yanlış yazılmaya başlandı ? kıvırmayın adam gibi doğru söyleyin
  • 7 Yıl Önce

Selma sarıtaş

Bencede ilber ortaylı hem 15 günde öğrenilir diyo hem doğru yazamassınız diyor yani bin sene yazmışlar yanlışmı yazmışlar yazılanları anlamamışlarmı ben 50 yaşındayım bize harf inkılabın mantığını arap alfabesinin çok zor öğrenildiğini söylediker yani kandırıldık şimdide hocam gençliği kandırıyormu benmi yanlış anladım
  • 7 Yıl Önce

Öztürk ÖZİSLAM

Latin alfabesi geldide 5 senede okuma yazma oranı % 80 lere mi çıktı? Otomatikman 100 sene kaybettik. Çünkü 80 senede % 80 okuma oranına çok zor ulaşıldı. Halbuki Osmanlı'da okuma oranı çok yüksekti. Zaten mecburen herkes kuran okamak zorunda idi. Kuran okuyan Osmanlıcayı zaten okur. Çünkü ikiside arap alfabesi. Hangi öğrenci Latin alfabesini 15 günde çözmüş? En baba öğrenci okulda 2.5 ayda çözüyor okumayı. Bu nasıl tarihçi ki ilkokuldaki okuma yazmanın kaç ayda öğrenildiğinden haberi yok. Sorun kendisine bakalım ilkokulda okuma yazmayı kaç ayda çözmüş? Bakın 15 günde bir öğrenci Kuran okumaya başlar. 1 aydada Osmanlıcayı söker. Ama latin alfabesini ancak iki buçuk ayda söker. Hocam halen baskı ve zorla insanları inandırmak istediğiniz gibi inandırmaya çalışıyorsunuz. Dün burada bazı aklı evveller yazmışlar Osmanlı'da okuma oranı % 2-3 müş. Bir akılsızda BİNDE ÜÇ yazmış. Resmen aptallık. Hem derlerki Osmanlı'da çocukları zorla camiye gönderiyorlar ondan sonrada okuma % 2 diye iftira ediyorlar. Tabii bunların kaynakları batı kaynağı olunca kendi geçmişine iftira edecek kadar emperyalist uşağı olmayı yeğlerler. Bir kere siz ülkenizi işgal eden EMPERYALİSTLERİN ALFABESİNİ KABUL ETMEKLE YENİLGİYİ, AŞAĞILANMAYI KABUL ETMİŞLER. SİZ DAHA HANGİ KURTULUŞTAN, EMPERYALİSTLERİ KOVMAKTAN bahsediyorsunuz? Kovanlar osmanlı ordusunun halkı askerleri ve yapılan CİHAD çağrısına uyan Osmanlı TEBASIDIR. O CİHAD RUHU OLMASAYDI HAÇLI İŞGALİNE KARŞI BU MİLLETİ SAVAŞA KURTULUŞA ÇAĞIRAMAZDINIZ. Şimdi bir hoca çıkmış 1000 yıllık tarihimizi her vatandaş nasıl okur ona cevap vereceğine halen vesayetçi kafa ile doğruyu söylersem KEMALİST SOLCU ZORBALAR ne der diye tarihi ve bilimsel gerçekleri saptırıyorsunuz. Size bu duruş yakışmadı. Size bu dogmatik kabul ediş yakışmadı. Halen vesayet sisteminin baskısı altında hür ve özgür olarak konuşamıyorsunuz. Yazıklar olsun. Artık doğruları yapılan ölümcül yanlışları millete söyleme zamanı gelmedi mi? Kovduğumuz işgalci Emperyalistlerin alfabesi ne zamandan beri Türk alfabesi oldu? Egeyi işgal edip kadınlarımıza tecavüz edenlerin alfabesi be zamandan beri Türk alfabesi oldu? Bu emperyalizme teslim olmak değilde nedir?
  • 7 Yıl Önce

Tata Tonga

Yesinler felsefesini... aklı evvelin birisi de Hz.nuh un eline cep telefonu vermişti. I phone miydi? Samsung muydu?
  • 7 Yıl Önce

Selahattin Sezer

Hz Nuh A.D dan bahsederken lütfen uslubunuza dikkat edin

dumanlı

Sanki harf devriminin yapıldığında herkes milli kütüphanedeki klasikleri okuyabiliyordu. Nüfusun %2,5 i okur yazardı. Bu gün milli kütüphanedeki klasikleri okuyabilenlerin sayısı harf devrimi yapılmadan önce o klasikleri okuyabilenlerden fazladır.
  • 7 Yıl Önce

Berat

Ya bi yallah, halkta çok okuyor ya zaten. Okuma yazma bile cumuriyetle birlikte geldi
  • 7 Yıl Önce

davut

senin de ne kadar okuduğun belli..farkındamısın bilmiyorum ama ismin arapca....

Hayrettin

Kuran okurken hatalı seslendirdiğim her harfin vebali üzerlerindedir,bakalım askerlikleri mahşerde sökecek mi?
  • 7 Yıl Önce

ATABERK

HARF INKILABI OLMADAN ONCE ANADOLUDA OKURYAZAR ORANI % 2 BILE DEGILDI.OKUMA YAZMA BILENLER YUKSEK RUTBELI SUBAY DEVLET MEMURLARI VE ONEMLI TUCCARLARDI.CUNKU OSMANLICA = ARAPCA FARSCA TURKCE KARISIK ARAP ALFABESIYLE YAZILAN ZOR BIR DILDI. HARF DEVRIMI 600 YIL BOYUNCA CAHIL BIRAKILAN ANADOLU HALKININ ONUNU ACMISTIR
  • 7 Yıl Önce

pasa

Bu konuda ilber hocanın dik durup doğruları söylemesini isterdim amma Bağnazlık işte tamda böyle birşey Bir gecede yirmi milyon insanı cahil etmenin neresi savunulabilirki Dünyada başka bir örneğide yok Işte bir insanın çok zeki, cok dil biliyor olmasi tarihi iyi biliyor olması onu bağnazlıktan kurtaramiyor biraza vicdan sahibi olmak lazım
  • 7 Yıl Önce

VEHBİ

Ortaylı doğru söylemiş, Arap alfabesi Türkçe sesleri içermiyor. Okuma yazma oranı bu nedenle yerlerde sürünüyordu.
  • 7 Yıl Önce

DER

650 yıl dünyaya hükmeden bir devlete sen kalk halk cahildi söyle yok mesaj atamıyrdu söyle tam bir korkkak .............yorumları

DER

650 yıl dünyaya hükmeden bir devlete sen kalk halk cahildi söyle yok mesaj atamıyrdu söyle tam bir korkkak ....... yorumları
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23