• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Mustafa Ceylan
Mustafa Ceylan
Mustafa Ceylan
TÜM YAZILARI

Tevhid, vatan, direniş

19 Nisan 2025
A


Mustafa Ceylan İletişim:

Ortadoğu’da sınırlar cetvelle çizilmişti ama halklar öyle değil.

İsrail, yıllardır kendi güvenliği bahanesiyle sınırların ötesine uzanıyor, bölgesel parçalanmaların önünü açacak kışkırtmalarda bulunuyor.

Suriye bu politikanın en açık hedeflerinden biri.

Bugünlerde de yeni bir plan konuşuluyor: Dürzileri bahane ederek Suriye’nin güneyinde bir özerk bölge oluşturmak.

Ancak İsrail’in bu hamlesine karşı cevap, doğrudan hedef alınan yerden, Süveyda’dan geldi.

Dürzi topluluğunun önde gelen dini liderlerinden Şeyh Hammud el-Hinnavi, net bir dille hem İsrail’e hem de bu oyuna kapılma riski taşıyanlara seslendi.

“Biz bölücülük istemiyoruz, biz vatanperveriz” dedi.

Bu cümle belki sade ama bölgeyi bilenler için derin anlamlar taşıyor.

Çünkü Suriye’de iç savaş boyunca birçok grup saflarını değiştirdi, dış desteklere yaslandı, aidiyetleri sorgulandı.

Hinnavi’nin bu çıkışı, tam da bu gri zeminde bir pusula gibi ortaya çıktı: “Pusulamız Şam’dır” diyor.

Basit ama net.

Dürzilerin yönü, geçmişten bugüne, merkezi Suriye’ye dönük olmuş.

Hinnavi sadece siyasi bir duruş değil, toplumsal bir mesaj da verdi.

Diyalogdan, barıştan, birlikten söz etti.

Süveyda’da bir Alevi-Sünni çatışmasının yaşanmasının mümkün olmadığını söyledi.

Lazkiye ve Tartus’ta yaşanan şiddet olaylarına atıfta bulunarak, toplumsal barışa ne kadar önem verdiklerini vurguladı.

Dikkat çeken bir diğer çıkışıysa, “Tevhid inancına sahip Dürziler Müslümandır” ifadesi oldu.

Bu, hem mezhepsel ötekileştirmenin hem de İsrail gibi güçlerin ayrıştırıcı çabalarının önünü kesen bir mesaj.

Aynı zamanda Dürzi toplumunun Arap ve İslam dünyasıyla aidiyetini perçinleyen bir vurguydu bu.

“Vatanı sevmek imandandır” cümlesiyle noktayı koydu.

Bugün İsrail’in niyeti yalnızca bir bölgeyi ele geçirmek değil, halkları kimlikleri üzerinden parçalamak.

Dürziler buna karşı duruyor.

Hinnavi’nin ifadeleri sadece kendi topluluğu adına değil, aslında tüm bölge halkları adına yükselen bir sağduyu sesi.

Suriye’nin geçmişteki sancılarını yaşarken, bu türden net ve ilkeli duruşlar belki de en çok ihtiyaç duyduğumuz şey.

Ve unutulmamalı ki rejimler, liderler değişir; ama halk ve vatan kalır.

Hinnavi bunu hatırlattı bize, hem de tam da yerinde, Süveyda’dan.

Allah'a emanet olun ...

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Nedim

Resulullah sav in vefatından sonra Ebubekir ra dönemindeki zekat ayetinde geçen sadakalarinizi peygamber e verseydiniz üzerinden peygamber in vefatıyla zekatin verileceği peygamber kalmadığından ve Ebubekir ra in peygamber olmadığından artık zekat vermiyecez diyenler murtedtir ordu gönderilmeli diyen Ebubekir ra karşı sahabeler ve özellikle de Ömer ra,ey Ebubekir bilmezsin Resulullah sav her kim la ilahe illallah (tevhid) derse onun malı da canı da haramdır "dediğini deyince Ebubekir ra her kim namaz ve zekatı ayirirsa ve Resullaha verdiği bir oğlak i esirgerse orduyu gönderirim"deyince başta Ömer ra ve ashab İslamın beş esası gibi Temel akaid konularından bir tanesini ayeti yanlış anlama tevil ve ne gerekçe ile olursun İslami yikmaktir demek istediğini söyler âlimler.xaten Ömer ra de Ebubekir ra olmazsa biz sapmistik dediği de kayıtlıdır.Daha sonra hariciler sonra Şiî ler mutezile vb Kur'an'ı sünneti sahabe den farklı anladıkları için ve yanlış anladıkları helal haram fer' konularından öte küfür şirk olan akaid dinin temeli noktasına vardıranlarin kestiği yenmedigi kız alışveriş i ve cenaze vb muamelatta dindaşlik içinde olunmadığı Ehlisunne itikadı ve sözcülüğü nu yapan âlimlerin yazdığı el milel vennihan ve el fark beynel firak gibi mezhepler tarihi kitaplarında yazılmıştır.Mesala Selçuklu zamanında Veziri Azam olan Nizamulk un imam Gazali ye yazdırdığı raporda kendilerine müslüman diyen şahadette bulunan ibadet eden fakat inançlarında yollarında üç noktadan küfre girdiklerini tesbit ettiği çalışma da toplumun bozulmaması peygamber ve ashab İslam'ina leke gelmemesi girişimlerinden örneklerdir.

Nedim

Marmara ilahiyat mezunu biri olarak İslam hakkında bilerek BİLMEYEREK ahkam kesenlere Hariciler diye bilinen Ali ra ordusunda Muaviye ra karşı savaşanlarin hakem meselesinden dolayı içinde hayatta cennetle müjdelenen (aşere-i mubeşşere) sahabeleri tekfir edenleri SAHABENİN onları tekfir etmediğini küfür size döndü demedikleri icma ile sabittir diyen âlimler neden böyle demişlerdir.Ve ikinci sorum ta Resulullah sav in hayatta iken tebuk seferinden dönenler içinde yani gazi olanların bir kısmı Tevbe 65-66 da geçtiğine göre imandan sonra küfre girenlerin durumunu anlatmalarını..ve son olarak Ebubekir ra dönemindeki zekat ayetinde geçen sadakalarinizi peygamber e verseydiniz üzerinden vefatla artık zekât hükmü düşmüştür diyenlerin durumu ve Ebubekir ra onlara tutumu ne olmuştur ve neden
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23