• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ahmet Gülümseyen
Ahmet Gülümseyen
1969 yılında Bayburt’ta doğdu. İlköğretim ve Liseyi Bayburt’ta okudu.1994-1998 Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu / Spor Yönetimini bitirdi. 2004 -2005-Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu (BESYO) / Yüksek Lisans Özel Öğrencisi.2016-2018-Gelişim Üniversitesi BESYO /Spor Yöneticiliği Bölümünde Yüksek Lisansını tamamladı. 2000-2002 Bağcılar Ensar Koleji Beden Eğitimi Öğretmenliği.2002-2005 Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Uzmanı /ANKARA.2005-2008 İstanbul Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü-Spor Uzmanı.2008-2011 İBB Spor Etkinlikleri A.Ş.- Spor Tesisi Müdürlüğü. 2014-2018 İBB Spor İstanbul Engelliler Koordinatörü. Gazetecilik ve Televizyon tecrübeleri: 1993-1995 Foto-Maç Muhabirlik.1995-1997 Bakırköy Postası Dergisi (Spor Sorumlusu) 1995-1997 Fanatik Gazetesi-Anadolu Ajansı (Fahri Muhabirlik). Akit-Anadolu’da Vakit Gazetelerinde Köşe Yazarlığı 1997- Devam Ediyor. İstanbul Büyükşehir Beledisi WEB TV’de Spor Muhabirliği ve 2012 Avrupa Spor Başkenti Program Yapımcılığı. Akit TV’de ‘Spor Sohbetleri’ Program Yapımcı ve Sunuculuğu. Birçok spor branşında hakemlik ve antrenörlük belgesi sahibidir.
TÜM YAZILARI

Özel gereksinimli (engelli) bireylerin hareketi, berekete nasıl dönüşüyor?

14 Eylül 2025
A


Ahmet Gülümseyen İletişim: [email protected]

Özel gereksinimli (engelli) bireylerin hareketi, berekete nasıl dönüşüyor?

Ahmet Gülümseyen

Hareket  eğitimi ve sporun özel gereksinimli (engelli) bireylerin hayata uyumu ve yaşam kalitesini artırmada önemli bir süreç oluşturmaktadır. Doğuştan veya sonradan bir uzvu eksik olan veya uzvunun işlevini tam olarak yerine getirememesi, bireylerin yaşam kalitesini olumsuz etkilemektedir.

Bu olumsuzluğu ortadan kaldırmanın en önemli aşaması/süreci, bireylerin ‘zorunlu’ gereksinimlerinin yerine getirilmesi. Küçük yaş dediğimiz 0-6 ve 06-12 yaş aralığında bu hassas dönemli verimli olarak değerlendirilmesi gençlik ve yetişkin dönemin ön hazırlığını olmaktadır.

Mesleki eğitimin sonucunda tüketici konumundan üreten konumuna gelen bireyler böylelikle, kendine güven ve verimliliğin bir yansıması olarak üreten bir kimliğe bürünüyor, çalışmaları topluma yararlı bir şekilde yansımaktadır. Yazımız içerisinde vereceğimiz birkaç misal, yapılması gerekenler konusunda önemli mesaj oluşturacaktır…

HAREKETİN BEREKETE DÖNÜŞME SÜRECİ 

Hasta yatağındaki bireyin egzersiz ve hareket eğitimiyle, sporla birlikte ‘kürsüye’ taşındığını görüyoruz. Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarında bunun çok sayıda örnekleri var.


Bedensel, görme, işitme ve zihinsel engelli bireyler, kendisine tanınan imkânlar doğrultusunda nasıl başarılar elde ettiğini bir çok örneğe şahit olduk. Engel grubu ayırt etmeksizin her özel gereksinimli (engelli) bireyin yapabileceği bir spor branşı olduğunu gördük.

Yaptıkları spor branşlarıyla hayat akışı değişen, kaliteli yaşam sürün birey sayılarının son 15-20 yıllık süreçte katlanarak arttığına şahit olmaktayız. Bu artışın olmazsa olmazı, ‘engellilik’ gerçeğini dikkate alınarak spor tesisi ve beden eğitimci sayısının artışıyla mümkün olmakta. Engellilik sürecine ayak uyduramayan idareciler/yöneticiler elbette ki yok değil. Bu yokluğu ortadan kaldırmak ise merkezi yönetimlere düşmektedir. Yılda bir güne ‘engelliler günü’ deyip, fotoğraf karesinde yer almak, günü kurtarır ama, geleceği asla! O nedenle, aydınlık yarınların yolu insan yararına yapılacak yatırımlarla mümkün, ise netice alınacak çalışmalar neden olmasın…       


 

DİKKATE ALINMASI GEREKEN MESAJLAR


Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın son ‘Teşkilat Akademisi’ndeki konuşmasında dile getirdiği “Milletimizle birlikte büyüdük, milletimizle birlikte Türkiye’yi büyüttük” sözlerinin iyi anlaşılması, gelinen sürecin sağlıklı işlemesi ve yönetilmesinde  önem taşımaktadır. Vatandaşın haklı beklentinin yerine getirilme zorunluluğu olmalı. Bunun yanı sıra ‘gönüllülük’ esası da önem taşımaktadır. Bu anlattıklarımız At’tan düşen Nasrettin Hocanın hikayesini hatırlattı. Hoca bir gün atıyla yolculuk ederken, yere düşer. Hoca, yardıma koşan ahalinin kendisine ‘şunu yap, bunu yap’ gibisinden akıl vermeye çalıştığını görünce, vatandaşa dönen hoca ‘Bana yardımcı olması için attan düşeni getirin’ dediği gibi.


Bu yaşanmışlık bize, özel gereksinimli (engelli) bireylerin neler yaşadığı/yaşayacağı konusunda, bu sürecin bizzat içerisinde olanların daha iyi anlayacağı gerçeğiyle muhatap kılıyor. Kamu ve özel sektörün etkili ve yetkili kadrolarda bilir kişilerin görev alması önemli kılıyor. Diğer türlü ‘çarkın’ sağlıklı işleyemeyeceği gibi, yapılan girişimlerde başarısızlık/zorluk çekildiğini görmekteyiz…

ÖZEL EĞİTİM MESLEK LİSELERİNİN YAYGINLAŞMASI 

İçinde bulunduğumuz süreç yeni eğitim ve öğretim döneminin başlangıcı. Oniki yıllık zorunlu eğitimi haklı olarak bir kez daha tartışma konusu olduğu süreçte, özel gereksinimli (engelli) bireylerin eğitim ve öğretimi de önem taşımaktadır.


İlk ve orta eğitimini tamamlayan özel bireyler için mesleği eğitim süreci başlıyor. Bu sürecin sağlıklı işleyişi ancak, lise çağındaki özel bireylerin normal eğitimi kadar, meslek eğitimleri de önemli. Yeteneklerine göre mesleki eğitimin önem taşıdığı sürecin sağlıklı işlemesi, ancak bireylerin yeteneklerine göre eğitim almasıyla mümkün. Bu sağlıklı işleyiş, İstanbul gibi büyükşehirlere adı geçen meslek okul yasının yaygınlaşması, branşında uzman eğitmenleri görevlendirmesiyle mümkün…


 


ÖZEL BİREYLERİN ‘ATÖLYE’ VERİMLİLİĞİ

Milli Eğitimde özel eğitimde Meslek Liselerinin önemine vurgu yaparken, sürecin önemli pay sahibi olan belediyeler (yerel yönetimler) önemli görev üstlenmesi gerekiyor. Özel gereksinimli (engelli) bireylerin yetenekleri doğrultusunda meslek seçimi ve hayatlarının önemli bir parçası haline getirmekteki süreçte desteklenmesi gerekiyor. Bedensel, görme, işitme ve zihinsel, her engelli gruba yönelik yapılacak olan atölyeler, bireylerin bedensel ve ruhsal, sosyalleşmeleri adına olduğu gibi, mesleki gelişmeleri üzerinde önemli katkı sağlayacaktır. Bu söylediklerimizin birçok örnekleri var. Onlardan sadece bir tanesi, görme engelli öğrencilerin okulda yaşadıkları ve hayalleriyle yola çıkarak yazıkları hikâyeleri. 


Öğretmenlerin de yer aldığı atölyede, hikaye yazma konusunda eğitim alan öğrenciler, duygularını/kendilerini ifade etme imkânına sahip oluyorlar. Bu örnek bize, Serebral parsili Mehmet Cüneyt’in burnuyla cep telefonu ekranına dokunarak kitap yazdığı örneğini hatırladık. Özel eğitim meslek okullarında eğitim gören otizm, down sendromlu ve hafif zihinsel engelli öğrenciler, ritim grubu çalmayı öğrenerek sosyalleştiklerini haberi gözümüze ilişen bir başka örnek.Anadolu Üniversitesi’nde 1993 yılında kurulan Uygulama Güzel Sanatlar Bölümünde Grafik Sanatlar ile Seramik ana sanat dalları, Bilgisayar Operatörlüğü, Şehir Planlama, Yapı Ressamlığı ön lisans programları bize, özel gereksinimli (engelli) bireyler lise eğitimini sağlıklı/verimli geçirdikten sonrası üniversitesi eğitimini sürdürdüklerini mümkün olmaktadır. Bağcılar Belediyesi tarafından 2011 yılında yapılan Engelliler Sarayı, Bağcılar’da yaşayan tüm engellilerin sosyal, kültürel, sanatsal, mesleki eğitim ihtiyaçlarına cevap vermek üzere inşa edilmesi, bir başka somut örnek. Dileriz bu örneklerin sayısı her geçen artar…

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Ersan

Türk basketbol takımı finale kalmis ama Ahmet Efendi'nin umurunda değil neden çünkü TÜRKİYE A BASKETBOL MİLLİ TAKİMİ.ama ne koyduk ve cuma akşamı size

Nahit sazoglu

Gizli dünya devleti BM NATO IMf dünya Bankası UNESCO İsrail'e çalışmaktadır rockfeller Rothschildler Yahudilerin lobisi siyonizmdir kökleri dışarda olan zararlı yapilar lions rotary kulüpleri mason locaları acilen İçişleri bakanlığı tarafından kapatilmali siyon protokolleri devam ediyor ülkemizde ekonomik gelişmeler ancak demiryollarıyla olacaktır petrol şirketleri otomotiv şirketleri otobüs şirketleri lastik şirketleri cumhuriyet kurulduğundan bugüne kadar demiryollarini engellemişlerdir her ilimize hızli tren yapmaliyiz raylı sistemler geliştirmeliyiz yük ve yolcu taşımacılığında acilen demiryollarına geçmeliyiz demiryolları toptan tüfekten daha mühim bir emniyet silahıdır tulomsas tudemsas TÜVASAŞ demiryolu şirketlerini çok uluslu şirket yapmaliyiz
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23