• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Otomotivde Yılın “En”leri 2013

Yeniakit Publisher
2013-12-30 17:44:44 - 2013-12-30 18:37:35
Otomotivde Yılın "En"leri 2013

2013 bitti, 2014’e merhaba demek için artık gün değil, saatleri saymaya başlayabiliriz. Çok konuşulacak bir yıldı 2013; siyasi, ekonomik ve toplumsal açıdan çok hareketli bir yılı geride bırakıyoruz.

Siyasi gelişmelerin gölgesinde kalsa da 2013, otomotiv için şaşırtıcı ve beklenmedik olaylarla geçti. “Dünyanın en büyük otomobil üreticisi” unvanını bırakmamak için direnen Amerikan devi General Motors, efsane markası Chevrolet’yi iki yıl içinde Avrupa’dan çekeceğini resmen açıkladı. Amerika Birleşik Devletinin otomotiv üssü Detroit, iflasını mahkemeye bildirdi ve mahkeme iflası onayladı. Bir zamanların hayal kenti Detroit, hayalet kente dönüştü, görüntüsü içler acısı.

Türkiye için de beklenmedik bir gelişmenin ilk kez ortaya çıktığı bir yıl oldu 2013; yıllar sonra ilk defa, modellerinin tamamı ithal olan bir marka, Türkiye’de en çok araç satan marka oldu.

Otomotiv dünyası, 2013’ü daha pek çok konuda oldukça hareketli geçirdi. Bu hafta sizin için, 2013’ün bir analizini yapmaya çalıştım. Bunun için sıkı bir çalışma ve fazlaca dikkat gerekiyordu. Ben de elimden geldiğince hatasız bir çalışma ortaya çıkarmaya çalıştım, inşallah öyle olmuştur. Kusurumuz olduysa da affola…

Bu çalışmada temel olarak ülkemiz Türkiye’yi ele aldım, ama otomotiv dünyasındaki çok önemli gelişmeleri de görmezden gelemezdim, onları da değerlendirmeye çalıştım.

Analizi yaparken Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerini esas aldım. Aralık ayı satış verileri henüz açıklanmadı, bu sebeple Aralık ayını eldeki verilere dayanarak hesap ettim ve 2013 Ocak – Kasım satış adetlerine ekledim. Bu sebeple çok küçük de olsa farklar olabileceğini baştan söyleyeyim. O küçük farkların bu çalışmayı etkilemesi ise mucizelere kalmış diyebilirim. Daha fazla sözü uzatmadan, Yılın “En”lerine hemen başlayalım.


YILIN EN ÇOK SATAN HAFİF TİCARİ ARACI: FORD TRANSIT

Yılın en çok satanlarıyla başlıyoruz. Önce hafif ticari araç satışları: 25 bin adede yaklaşan satışıyla Ford Transit yılın en çok satılan hafif ticari araç modeli oldu. Ticari araç satışları ciddi bir düşüş kaydetse de Transit istikrarını korudu ve yılı şampiyon olarak kapadı.

YILIN HAFİF TİCARİ ARAÇ PAZAR LİDERİ: FORD

Transit’in şampiyonluğu, toplam hafif ticari araç satışlarında da rol oynadı ve yılın en çok hafif ticari araç satan markası yine Ford oldu. Ford, geçtiğimiz yıla göre bir miktar düşüş gösterse de, 50 bine yakın hafif ticari araç satarak, 2013 yılını bu kategoride de lider olarak bitirdi. Bu arada bir kez daha belirtmekte yarar var; Geçtiğimiz yıla göre satışlarda kayıp yaşayan sadece Ford değil, tüm sektör, hafif ticari araç satışlarında önemli bir kayıp yaşadı. Hatta en az kayıp yaşayanlardan biri Ford.


YILIN EN ÇOK SATAN OTOMOBİL MODELİ: FIAT LINEA

Bu gerekli açıklamadan sonra geçelim en çok satan otomobile. 2013’te en çok satan otomobil modeli, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Fiat Linea oldu. Linea, 38 bine ulaşan satış adediyle takipçisi Renault Fluence’a 10 bin adet gibi önemli bir fark attı. Linea, Fiat için o kadar önemli ki, Fiat’ın Türkiye’de sattığı her dört otomobilden üçü Linea, yani Linea tek başına sırtlıyor Fiat’ı…


YILIN OTOMOBİL PAZAR LİDERİ: RENAULT

Linea sayesinde Fiat, Renault’yu model bazında geride bıraksa da toplam otomobil satışında yanına bile yaklaşamadı. Aradaki fark neredeyse iki kat. Renault, 95 bini geçen satış adediyle otomobil satışlarında pazarın lideri, hemen arkasından Volkswagen geliyor. Volkswagen biraz daha zorlasa otomobil satışlarında lider olacaktı, ancak Renault zor da olsa liderliğini sürdürdü ve otomobil pazarındaki 15’nci şampiyonluğuna ulaştı.


YILIN TOPLAM PAZAR LİDERİ: VOLKSWAGEN

Volkswagen otomobil satışlarında liderliği kapamasa da toplam pazarda, yani otomobil ve hafif ticari araç satışları toplamında, Türkiye tarihinde ilk kez birinciliği ele geçirdi. Hem de ciddi bir farkla. Üstelik sadece Renault’yu değil, bir önceki yıl 2012’nin birincisi Ford ve ikincisi Fiat’ı da geride bırakarak liderlik koltuğuna oturdu. Volkswagen, çatısı altında barındırdığı Audi, Porsche, Seat, Skoda, Lamborghini ve Bentley ile toplamda 160 bin adede ulaşan satışlarıyla grup olarak da Türkiye’nin lideri oldu.


YILIN PREMIUM SINIF PAZAR LİDERİ: BMW

Premium sınıf dediğimiz, lüks otomobil markalarının yer aldığı bir grup var. Bunları diğer otomobillerden ayırmak gerek, fiyatlarıyla, konforlarıyla ayrılıyorlar zaten. Bakalım burada neler olmuş?

Bu sınıfta iki ezeli rakip at başı gidiyor; Mercedes, BMW’yi çok yakın takip ediyor. Aralık ayı verilerinin sonucu değiştirebilme ihtimali belki de sadece burada söz konusu olabilir. Ama Mercedes son bir atak yapıp rakibini geçemezse yılı BMW şampiyon kapatacak gibi görünüyor.

Geçen yılın ikincisi Audi’yse ikilinin hayli gerisinde kalmış görünüyor. Ana marka Volkswagen’in gösterdiği performansa paralel bir performans gösteremeyen Audi, A3 sedan gibi çok satacağı umulan bir modele rağmen, önceki yıla benzer bir satış adediyle 2013’ü kapatıyor.


YILIN EN YÜKSEK SIÇRAYAN MARKASI: LANCIA

Satış performansları böyle, peki, başka neler oldu 2013’te? Kim kazandı, kim kaybetti, kim ani sıçrama yaptı, kim sessiz kaldı?
Renault, Clio sayesinde önemli bir sıçrama yaptı, yine benzer bir sıçrama, grubun diğer markası Dacia’dan geldi. Mazda’dan ciddi kıpırdanma sinyalleri geliyor. Lüks sınıfın iki ezeli rakibi BMW ve Mercedes de önemli sıçramalar kaydettiler.

Ama projektörümüzü Mercedes’e daha bir çevirmemiz gerekiyor. Çünkü Mercedes, hafif ticari araçlardaki daralmaya rağmen satışlarını artıran ender markalardan biri oldu, fakat daha da önemlisi otomobil satışlarında kaydettiği büyük artış. 2012’de 13 bin adedin altında olan otomobil satışlarını, 2013’te 20 binin üstüne çıkardı. Bir premium marka için büyük sıçrama…
Ama daha önemli sıçramayı hiç kuşkusuz Seat yaptı. Seat, bir önceki döneme göre satışlarını ikiye katladı. Yeni Toledo’nun satışlara önemli oranda etkisi olsa da, bu başarıda aslan payı tabii ki yenilenen Leon modelinin. Leon, 2013’te tek başına, Seat’ın 2012 yılında sattığı toplam araç sayısı kadar satıldı.

Satış adetleri düşük diye Lancia’daki büyük sıçramayı görmezden gelemeyiz. Lancia, satışlarını 2012 yılına göre tamı tamına üçe katladı. Önceki yıl 3 yüz adet satışa bile ulaşamazken, Lancia, 2013’teki satışlarıyla bin adet eşiğine doğru ilerliyor. Böylece yılın en yüksek sıçrayanı olarak Lancia’yı alkışlamamız gerekiyor.


YILIN KAYBEDENİ: CHEVROLET

Patronlarını ve çalışanlarını sevindiren markaların yanında sessiz kalarak, ya da bütün çabasına rağmen gerileme göstererek üzen markalar da var. Mesela Alfa Romeo, hâlâ çok sessiz; Suzuki yine öyle. Yerli bir üretici olmasına rağmen Honda da kan kaybediyor.

Ama asıl büyük kayıp Chevrolet’de görülüyor. Bunun arkasındaki sebep olarak GM’in aldığı çekilme kararını düşünmeyin, karar açıklanmadan çok önce de Chevrolet oldukça gerilemiş, Türkiye pazarı büyümesine rağmen, Chevrolet satışları düşmüştü.
Bir diğer kayıp ise Aston Martin. Borusan gibi lüks otomobil satmakta oldukça mahir bir distribütöre rağmen, 2010 yılında ülkemizde satılmaya başlanan Aston Martin, hiçbir varlık gösteremeyerek, 2013’ün yaz aylarında bize veda etti.

Tabii daha beteri de var. Türkiye’ye büyük gürültüyle giren Çinli markaların bugün geldiği içler acısı nokta… 2008’de çok parlak bir giriş yapan ve önemli satış adetlerine ulaşan DFM, geride bırakmakta olduğumuz 2013’te tamamen eridi. Yine aynı şekilde Chery, 2103’ü sadece 500 adetlik satışla kapatıyor. Geely’de de bir önceki yıla göre nerdeyse yarı yarıya düşüş var.

Bu durumda yılın kaybedeni kim? Büyük gürültü çıkararak ülkemize giriş yapan, ama kısa sürede süngüsü düşen Çinli markalar mı, gelmesiyle otomobil tutkunlarını heyecanlandıran, ancak sadece iki buçuk yıl dayanabilen Aston Martin mi, yoksa hem ciddi bir satış kaybı yaşayan, hem de çekilme kararıyla kullanıcılarına şok yaşatan Chevrolet mi?

Tabii ki Chevrolet. Çalışanlarından bayi ve servislerine, tutkunlarından bizim gibi otomobil habercilerine kadar herkesi üzen bu kararla Chevrolet, 2013 yılının kaybedeni oldu. Sadece kendisi değil, ilgili herkese kaybettirdiği için bu unvanı fazlasıyla hak etti.


YILIN EN SESSİZİ: MITSUBISHI

Yılın en sessiziyse satışlarını bir miktar arttırmasına ve piyasaya yeni modeller sunmasına rağmen Mitsubishi oldu. Derin bir sessizliğe bürünen Mitsubishi, piyasaya sunduğu yeni araçlardan daha çok, yönetimde yaşadığı değişimlerle haber oldu.


YILIN EN GAYRETLİSİ: PEUGEOT

Bir de yılın en gayretlisini seçelim dedim ve piyasaya sunduğu yeni modellerle, yeniliklerle öne çıkan markayı araştırdım. Karşıma üç marka çıktı. Tüm ürün gamını yenileyen ve son olarak da Duster’ı makyajlayan Dacia; E Serisini ciddi bir makyajdan geçirip, A Serisiyle müthiş bir atak yapan ve CLA gibi Türkiye’nin çok beğeneceği bir otomobili piyasaya sunan Mercedes ve Türkiye pazarına peş peşe yeni modeller çıkaran Peugeot…

Bu üç markanın arasında bana göre en gayretlisi Peugeot’ydu. 208’i bir önceki yıl piyasaya sunan Peugeot, ardından 301’i tanıttı ve 2013’ün başından itibaren satmaya başladı. 2013’te bu kez iki yeni modelin daha lansmanını gerçekleştirdi; önce 208 GTi, ardından yeni crossover modeli 2008… Bir yurtdışı lansmanla da 308’i tanıttı. 308’in Türkiye lansmanı ise 2014’ün ilk ayı Ocak’ta yapılacak.


YILIN EN ATAK MARKASI: MERCEDES-BENZ

En büyük ataksa Yeni A ve CLA Serisiyle Mercedes’ten geldi. Mercedes, A Serisi ve ondan türetilen CLA sayesinde satışlarını 12 binlerden 20 binlere çıkardı. Bu atakta yenilenen E Serisinin payını da unutmayalım, o da önemli oranda satış başarısı gösterdi. Böylece yılın en atak markası Mercedes oldu.


YILIN OLAYI: CHEVROLET - DETROIT

Yılın olayı ne diye soracak olursanız iki büyük olaydan bahsedebilirim. Her ikisinin kaynağı da Amerika Birleşik Devletleri… Birinden sıkça söz ettik. General Motors efsane markası Chevrolet’yi Avrupa’dan çekme kararı aldı. Beklenen bir gelişme değildi. O yüzden herkeste şok etkisine sebep oldu. Diğeriyse 100 yıldır Amerika’nın otomobil üretim üssü olan Detroit’in iflası. Şehir yönetimi mahkemeye başvurarak iflasını istedi, mahkeme de bu talebi onayladı. Her yanı dev fabrikalarla sarılı şehir, şimdi bir hayalet kent görüntüsünde…

Peki, neler oluyor? Otomobilin anayurdu Amerika neden kan kaybediyor? Bunun cevabı başka bir yazının konusu, ancak şu kadarını söyleyeyim, dünyanın ekseni değişiyor, siyasette olduğu gibi ekonomide, dolayısıyla otomotivde de eksen doğuya kayıyor.


YILIN HAYAL KIRIKLIĞI: FIAT 500L

2013’ün hayal kırıklığıysa Fiat’tan geldi. Fiat Marka Direktörü Okan Baş, 500L’nin lansmanında yaptığımız söyleşide, bütün odaklanmalarını 500L üzerine yaptıklarını ve yılsonuna kadar bu araçtan 5 bin adet satmayı hedeflediklerini açıkladı. Hatta ben bu hedefin gerçekçi olup olmadığını tekrar sorduğumda, ciddi bir ön çalışma yaptıklarını ve verilerin 5 bin adetlik hedefi doğruladığını söyledi. Ama öyle olmadı; Türkiye otomobil satışlarındaki artışa rağmen 500L bu hedefin yarısına ancak ulaşabildi.


YILIN NAZAR BONCUĞU: HYUNDAI İ10

Ve yılın nazar boncuğu… Türkiye için çok önemli bir yatırım 2013’te meyvesini verdi. Geride bırakmakta olduğumuz yılda Türkiye’de üretilmeye başlanan tek model Hyundai i10’du. İngilizce okunuşuyla Türkiye’nin yeni kızı “Ayten”, tüm Avrupa’ya ülkemizden dağılmaya başladı. 2013’te Türkiye’de üretilmeye başlanan tek model olan “Ayten” (i10), böylece hem yılın hem de bu analizin “nazar boncuğu” oldu.

2013 benim gözümle işte böyle geçti sevgili okurlar. 2014’ün hepinize, mutluluk, sağlık ve esenlikler getirmesini diliyor, güzel otomobillerle güzel yolculuklar yaptığınız yepyeni bir yıl geçirmenizi temenni ediyorum.

MESUT BIYIK

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23