Karne alınca şaşıran veli çocuğuyla ilgilenmemiştir
Karne alınca şaşıran veli çocuğuyla ilgilenmemiştir
Ali Erkan Kavaklı
Karneler alınınca başarılı öğrenciler ve velilileri çok sevinirler. Hakları. Öğrenci çalışmış ve yeteneklerini geliştirmiştir. Mutlaka ödüllendirilmeli.
Karnede zayıf gören velilerin suratlar asılır. Hemen nasihate başlayan, bağırıp çağıran da olur.
Bunlarla yetinmeyip komşunun başarılı çocuklarıyla kıyaslamalar yapan, çocuğunu azarlayanlar da olur.
Unutmamalı ki azarlamak, surat asmak, bağırıp çağırmak başarıyı artırmaz.
Ev, çocuğumuzun huzur ve güven duyduğu, olduğu gibi kabul edildiği yuva olmalı. Çocuğumuz, iyi ve kötü gününde yanında olacağımızı ve onu destekleyeceğimizi bilmeli. Başarılı da başarısız da olsa ona yardım etmeliyiz.
Karne bir sonuçtur; öğrencinin olduğu kadar, anne-baba ve öğretmenin de rehberlik başarısının göstergesidir. Sonuçlar üzerine çocuğumuzla konuşmalı, bir dahaki döneme neler yapması gerektiğini tespit etmeli.
Bir öğrencimin kompozisyon kâğıdına yazdığı şu cümleyi hiç unutmam:
“Sizden önceki öğretmen, bu dersten nefret ettirdi.”
Öğretmen, anne ve baba, çocuğa destek vererek ve rehberlik yaparak onu başarılı hâle getirebilirler. Çocuk sorunlarıyla baş başa bırakılırsa sorunları çözemeyen çocuk bunalıma girebilir.
Karnede zayıflar varsa ortada çözülmesi gereken problem var demektir. Oturup problemin kaynağını bulmalı ve nasıl çözüleceğini araştırmalı. Bu konuda çevremizdeki eğitimcilerden, en önemlisi öğretmenlerden yardım istemek gerekebilir.
NELER YAPMALI
Başarı yolunda en önemli adım, hedef belirlemektir.
Bizi hedeflerimizi harekete geçirir. Hedefi olmayan yelkenliye hiçbir rüzgâr yardım etmez.
Hedefe ulaşmak için birlikte program yapın, mümkünse programı öğrenciye yaptıralım.
2. Çocuğunuzla ilgilenin.
Yeteneklerini ölçün ve neler yapabileceğini iyi tespit edin. Ona ümit aşılayın, başarabileceğine inandırın. Eğitimin en zor kısmı çocuğu başarabileceğine inandırmaktır.
3. Başarılı insanları örnek gösterin!
Özellikle kötü şartlara rağmen çalışıp başarılı olan insanları anlatın.
Başarıya Götüren Yolisimli kitabımda zor şartlara rağmen başarıya ulaşmış insanların hikâyelerini anlattım. Öğrencilerimi motive etmede çok etkili olduğunu gördüm. Siz de deneyin.
4. Çocuğunuza yeteneğine uygun hedefler gösterin.
Mutlaka önemli hedef seçmesini sağlayın. Hedefler çocukları harekete geçirir.
5. Çocuğunuza olumlu yaklaşın.
Yapabildiklerini tespit edip kendisine güven ve moral verin. Yüzde yüz başarısız bir çocuk yoktur, çocukların mutlaka başarabildikleri bir alan vardır. O alanda gösterdiği beceriyi, başka alana aktarmasını tavsiye edin.
6. Ümit verin, cesaretlendirin.
Okul derslerini milyonlarca öğrencinin başardığını, onların çok üstün çocuklar olmadıklarını, onlardaki yeteneğe kendisinin de sahip olduğunu söyleyin. Küçük başarılar elde ettiğinde ödüllendirin. Planlı çalışmasını sağlayın. Çalışmayı sevdirin, siz de örnek olun.
7. Kırıcı, ümitsizliğe sevk edici eleştiriler yapmayın.
Hele çok başarılı çocuklarla kıyaslayıp eleştirmeyin. En iyisi şu eleştiri kelimesini defterden silin. Çocuğun hep iyi yönlerini görün, onu övün, cesaretlendirin ve ödüllendirin. Çocuğunuzun cesaretle başarılı adımlar attığını göreceksiniz.
8. İyi ve kötü günde çocuğunuzun yanında olun, bunu ona hissettirin.
Size güven duymasını ve sizi sevmesini sağlayın. Sevdikleri için insan zorluklara katlanır, güçlüklerle mücadele eder. Eğitimde sevgi, zorlukları aşmayı sağlayan sihirli bir anahtardır.
Ferhat, Şirin için dağı delmiş, Mecnun, Leyla için çöllere düşmüş.
9. Çocuğunuzu hayata hazırlayın. Karne ve okul başarısı hayat başarısı değildir.
Okuldaki başarı ile hayattaki başarı bire bir örtüşmez. Eğitim sistemi, çocukları hayata hazırlamıyor.
Hayat uzun bir maraton, maraton koşucusu bazen düşer, yavaşlar, geçilir; daha sonra atak yapıp maratonu başarı ile tamamlayabilir.
Hayat başarısı için diploma şart değildir. Michael Faraday, Kemalettin Tuğcu diploma sahibi olmadan başarılı olmuşlar. Peyami Safa, Yavuz Bahadıroğlu ortaokul mezunu. Edison ve Einstein okulda başarılı öğrenci değillerdi.
Mehmet Akif; başarının % 1’i ilham, % 99’u terdir, demiş.
Çalışmayı, ilim öğrenmeyi ibadet kabul etmeli. Allah çalışanı sever, beynimiz başarıyı ödüllendirir, çalışmak mutluluk verir.
Balzac’ın şu prensibi çok hoşuma gider:
“Ben çalışırken dinlenirim, dinlenirken çalışırım.”
Çalışmayı oyun ve eğlence kabul etmeli.
10. Allah’a inanmasını ve güvenmesini sağlayın.
Allah’a iman, hayata anlam kazandırır. Yavrularımıza sağlam bir iman ve güzel ahlak kazandırmak için çalışmalıyız.
Çocuğunuzu sevin, ilgilenin, bilgilendirin, başarısızlık hâlinde rehberlik edin.