Anadolu Lisesi yerine Meslek Lisesi İmam Hatip Programlı Meslek Lisesi
Milli eğitim müdürü meslektaşım uyardı:
“Bazı illerde ortaokul mezunları % 40 oranında Anadolu liselerine yerleştirilsin baskısı yapılıyor. Bakan Ziya Selçuk zamanında Anadolu liselerini kontenjanları artırıldı, sanki gizli bir el Ziya Selçuk sistemini sürdürmek için çaba sarf ediyor.”
“Üniversiteye başvuran adayların yalnızca % 33’ü bir lisans programını tercih etme hakkına sahip.” diyor YÖK başkanı Prof. Özvar.
Lise mezunlarının % 67’si üniversite kapısında kalıyor.
25-34 yaş aralığındaki gençlerin % 35’i üniversite mezunu.
OECD ortalaması % 45. Henüz üniversite mezunu yönünden OECD ortalamasını yakalayabilmiş değiliz.
İhtiyaç duyulan meslek dalları dikkate alınarak daha çok üniversite açılmalı.
Esas problem üniversite kapısına yığılan gençlerimiz.
Anadolu liseleri işsiz üretiyor, gençleri üniversite kapısına yığıyor, gençlerin 4 yılını çalıyor.
Meslek lisesine giden öğrenci hem lise bitirir hem de bir meslek öğrenir.
Meslek lisesi mezunlarının iş bulma oranı Anadolu lisesi mezunlarından % 10 oranında daha yüksek.
Eğitim Bir-Sen’in yayınladığı Eğitime Bakış dergisinde yer alan araştırmalara göre ülkemizde üniversite mezunları daha yüksek maaşla çalışıyor, daha kısa süre çalışıyor, kriz anında daha zor işten çıkarılıyor.
Meslek lisesi mezunları bazı üniversite mezunlarından daha kolay iş buluyor, daha zor işten çıkarılıyor, Anadolu lisesi mezunlarına göre daha iyi kazanıyor.
Anadolu lisesi mezunları zor iş buluyor, daha uzun süreli çalışıyor, kimsenin beğenmediği işleri yapıyor, kimsenin beğenmediği ücreti alıyor.
Buna rağmen gençleri Anadolu liselerine yığmanın faydası nedir?
Öğrencilerin ve velilerin bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi lazım.
Akademik hedefi olmayan öğrenci bir Anadolu lisesi yerine meslek lisesine gitmeli. Hem lise bitirir hem meslek sahibi olur.
Altı yıl Almanya’da kaldım, orada öğrencinin üniversite ve yüksek okullara gitme oranı % 30-35.
Meslek lisesine gitme oranı % 65-70.
Bizde öğrencinin % 75’i liselere gidiyor.
Meslek lisesine gitme oranı % 28.
İmam hatip liselerine gitme oranı % 9.
Ortaöğretimde 6.543.599 öğrenci var.
4.920.604’ü genel liselere gidiyor.
1.833.717’si mesleki ve teknik liselerde okuyor.
617.278’i imam hatip liselerinde eğitim alıyor.
Milli Eğitim Bakanlığı sanayicilerin sesini duymalı, vasıflı teknik eleman arayan işverenlere kulak vermeli.
Anadolu lisesine öğrenci yığmanın önüne geçmeli.
Rehber öğretmenler, öğretmenler, okul müdürleri veli ve öğrencileri bilgilendirmeli ve yönlendirmeli.
İMAM HATİP LİSESİ PROGRAMLI MESLEK LİSESİ AÇILMALI
Son yıllarda imam hatip liselerinde program çeşitliliğine gidildi.
Temel İslam bilimler, fen ve sosyal bilimler, uluslararası imam hatipler, yabancı diller, musiki, spor, geleneksel ve çağdaş görsel sanatlar, hafızlık, teknoloji olmak üzere 8 farklı program uygulanıyor.
Bu bölümlerin hepsi üniversiteye öğrenci hazırlıyor. İmam hatiplere LGS’de 50 -100- 150 puan alan öğrenciler de geliyor. Veli çocuğum üniversite okuyamasa da dinî eğitim alsın, ahlaklı yetişsin düşüncesiyle imam hatibe gönderiyor.
Yaklaşık 200 ve daha düşük puanlı bir öğrencinin akademik eğitim alma şansı yok, üniversitelerde yer yok.
İmam hatip programlı meslek lisesi açmak şart. Gencimiz hem dinî bilgiler öğrensin hem de bir meslek edinsin.
Gerek imam hatip liselerinde gerekse Anadolu liselerinde öğretmenlerin en çok yaka silktikleri konu, üniversite hedefi olmayan öğrenciler. Böyle öğrencileri ders çalışmaya, ders dinlemeye motive etmek zor. Derslerle ilgili hedefi olmayan öğrencilerin disiplinsiz davranma oranı artıyor.
12 yıl zorunlu eğitim kaldırılmalı.
Meslek Edindirme Programları (MESEM) teşvik edilmeli.
Ortaokuldan itibaren üniversite hedefi olmayan öğrenciler, sınıf öğretmenler kurulu tarafından meslek liselerine yönlendirilmeli.
Gençlerin 4 yılı heba edilmemeli.
Elektrik, elektronik, kodlama, program yapma, marangozluk, motor gibi uzun zaman ve zihin teri isteyen meslek liselerinin orta kısmı yeniden açılmalı. Bizim öğrencilik yıllarımızda meslek liseleri 6.sınıftan başlardı.