Otomobil müşterileri artık daha ‘donanımlı’
Otomobil firmaları yılın son haftasına girerken satış hedeflerini yakalamak için düzenledikleri kampanyalara hız vermiş durumdalar. Birkaç ay öncesinden başlayan kampanyalarla faiz oranları aşağılara çekilirken vadeler de uzatıldı. 48 aya kadar vade, 30 bin liraya kadar faizsiz ödeme seçenekleri ve 6 aylık taksit ötelemeleri de sunulanlar arasında. Kampanyaları tetikleyen en önemli etken ise vatandaşın sıfır araca azalan ilgisini çekebilmek, daralan pazarı biraz daha canlandırabilmek.
ÖTV’ye yönelik düzenlemelerle birlikte döviz kurundaki artışlar ithal araçlar başta olmak üzere araç fiyatlarında yüksek rakamları ortaya çıkardı. Rakamlar yükselince vatandaş da ikinci ele yöneldi. Peki bu yöneliş bir çözüm oldu mu? Elbette hayır. İnsanların ikinci ele olan ilgisi artınca ikinci elde de neredeyse sıfır araç fiyatına yakın fiyatlamalar ortaya çıktı.
Araç satın almak için vatandaş artık oto pazarlarına gitmiyor. Almak istediği aracı kafasında şekillendirenler internet üzerinden aramalarını sıklaştırarak nokta atışı yapmak istiyor. Aramalarda en popüler tercih ise otomatik vitesli ve dizel araçlar. Bilhassa kadınlar hatchback araç üzerinde duruyorlar. Şehir içi trafikte rahat hareket edebilmek ve sorunsuz park için kadınların tercihi bu alana kaymış durumda. Erkekler de artık kendi tercihlerini ön planda tutarken ailevi konsepte daha uygun araçlar üzerinde fikir yürütüyor. Geniş bagaj ve arka koltuk konforuna ayrı bir önem veriliyor. Eşlerinin daha güvenli seyahat etmelerini isteyen erkekler SUV araçlara da ayrı bir önem vermekteler.
Yılın yaklaşık 9 gününü trafikte geçiren bir İstanbullu sürücünün aracında konfora önem vermesi kaçınılmaz. Bu beklentiyi karşılamak için markaların sunduğu paketlerin çeşitliliği ise malum. Birbirinden farklı isim ve fiyatlarla sunulan donanım paketlerinde yok yok. En küçük ayrıntının dahi düşünülerek eklendiği paketler arasındaki geçişler ise ilginç.
Bir alt donanım ile bir üst donanım arasında sadece elektronik kapanan farlar olması ya da en uygun paketle en pahalı paket arasında sadece jant farkı yer alması seçeneklerin çeşitliliğinden ziyade araç alacakların kafasının karışmasına neden oluyor. Gelen şikayetlerin başında ise donanım paketleri arasındaki fiyat farkının çok yüksek olması, en küçük bir ayrıntının dahi fiyatları kabartması bulunuyor.
“ Arka koltuk camlarının tek dokunuşla kapanması için ben neden o kadar para vereyim? Araçta zaten bulunması gerekli yedek lastik için ekstra para ödemeye ne gerek var? Ön konsoldaki metalik renk geçişlerinin olup olmaması fiyata bu derece yansır mı? Metalik ve opak renk tercihleri için bu ücreti ödemeye gerek var mı? Bagaj hacmi 15 litre daha büyük diye büyük bir ödeme yapmaya değer mi?” gibi birbirinden farklı düşünceler araç sahibi olmak isteyenlerin ne derece titiz davrandığının göstergesi. Hatta en ilginci: “Dizel ile benzinli araç arasındaki fiyat farkı akaryakıttaki indirimlerle kapanıyor. Birkaç yıl daha beklenirse dizelleri daha hesaplı alacağız”
“Sıfır mı, ikinci el mi? Otomatik mi, manuel mi? Benzinli mi dizel mi?” Otomobil müşterisi kafasında bu soruların cevabını çoktan vermiş durumda. Artık, “Hangi donanımı düşünmeliyim? Hangi motor tercihi sürüş verimliliğimi artırır?”ın cevabı bekleniyor.