• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ahmet Gülümseyen
Ahmet Gülümseyen
1969 yılında Bayburt’ta doğdu. İlköğretim ve Liseyi Bayburt’ta okudu.1994-1998 Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu / Spor Yönetimini bitirdi. 2004 -2005-Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu (BESYO) / Yüksek Lisans Özel Öğrencisi.2016-2018-Gelişim Üniversitesi BESYO /Spor Yöneticiliği Bölümünde Yüksek Lisansını tamamladı. 2000-2002 Bağcılar Ensar Koleji Beden Eğitimi Öğretmenliği.2002-2005 Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Uzmanı /ANKARA.2005-2008 İstanbul Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü-Spor Uzmanı.2008-2011 İBB Spor Etkinlikleri A.Ş.- Spor Tesisi Müdürlüğü. 2014-2018 İBB Spor İstanbul Engelliler Koordinatörü. Gazetecilik ve Televizyon tecrübeleri: 1993-1995 Foto-Maç Muhabirlik.1995-1997 Bakırköy Postası Dergisi (Spor Sorumlusu) 1995-1997 Fanatik Gazetesi-Anadolu Ajansı (Fahri Muhabirlik). Akit-Anadolu’da Vakit Gazetelerinde Köşe Yazarlığı 1997- Devam Ediyor. İstanbul Büyükşehir Beledisi WEB TV’de Spor Muhabirliği ve 2012 Avrupa Spor Başkenti Program Yapımcılığı. Akit TV’de ‘Spor Sohbetleri’ Program Yapımcı ve Sunuculuğu. Birçok spor branşında hakemlik ve antrenörlük belgesi sahibidir.
TÜM YAZILARI

Otizmli bireyler için neden hareket eğitimi ve oyun?

20 Şubat 2022
A


Ahmet Gülümseyen İletişim: [email protected]

Otizm spektrum bozukluğu, doğuştan ve hayatın ilk yıllarında, nöro gelişim farklılığı olarak ortaya çıkmaktadır. Otizmli bireylerin hayata katılımları için spor (hareket eğitimi ve oyun) önemli bir yer tutmaktadır. Nüfusun büyük bir kesimini ilgilendiren bu etkileşim, otizmli bir bireyin hayatına dokunulması, akranlarıyla bir arada hayatlarını sürdürebilmeleri ve ailelerin memnuniyeti için önem taşımaktadır. Bugün köşemize Beylikdüzü Otizm Anka Hareket Eğitimi ve Oyun Merkezi Kurucu Eğitim Koordinatörü Berkan Erdoğan hocamızı konuk edeceğiz. Hareket Eğitimi ve Oyun Merkezi’nin, özel ve resmi kurumlara örnek olması temennisi, yapılan çalışmaların hayırlara vesile olması duası ile söz Berkan Hocamızda;

“Beylikdüzü Otizm Anka Hareket Eğitimi ve Oyun Merkezi’mizde haftanın 7 günü eğitim veriyoruz. Şu anda 18 aylıktan 8 yaşına kadar 35 öğrenciye hareket eğitimi ve oyun programları uyguluyoruz. Kurumun kurucuları 13 yıllık, diğer eğitimcilerin ise her biri en az 5 yıllık deneyime sahip kadromuzla çocuklara fayda sağlamaya çalışıyoruz. Ülkemizin çeşitli bölgelerinden, ayrıca yurt dışından kurumumuza gelip eğitim alan öğrenciler mevcut. Yapılan çalışmalarımız, Hareket Eğitimi ve Oyun Merkezimizin öneminin daha iyi anlatabilmemiz için, sporun otizmli bireyler için ne denli önem taşıdığı hususunu paylaşmak isteriz…

Sporun olağan gelişim gösteren bireylerin hayatına olumlu yönde etkisi yadsınamaz bir gerçektir. Otizmli bireyler içinde hareket eğitimi onların psikomotor, bilişsel ve duyuşsal süreçlerinin gelişmesi ve tamamlanması adına  önemli bir yer tutmaktadır. Otizmli bireylerin gelişim dönemlerinin içerisinde bulunan becerilerin bazen bir kaçında bazen de hemen hemen hepsinde geriden takip etme ya da hiç oluşmaması söz konusu olabilir. Bu nedenle bireylerin yaşıtlarının gerisinde kalması kaçınılmazdır…

Otizmli bireylerin ilkel hareketler ve temel hareketler döneminde bulunan birçok becerileri yapamadıkları ya da geç bir şekilde ortaya çıkardıkları ailelerimizin geri dönüşleri ve öz geçmiş bilgileri ile birlikte öğrenilmektedir. Olağan gelişim gösteren çocuklar bu hareketleri doğaçlama öğrenmeleri söz konusu iken otizmli bireyler basit gibi görünen bu becerileri anlamakta, algılamakta ve uygulamakta sorun yaşayabilirler. Refleks hareketler ve ilkel hareketler döneminin geriden gelmesi de (denge, sürünme, emekleme, yürüme, uzanma, bırakma, yakalama vb.) temel hareketler dönemini olumsuz yönde etkilemektedir (atma, tutma, sıçrama, fırlatma, koşma vb). Bu gibi süreçlerde çocukların el-göz koordinasyonu, dikkat kapasitesi, odaklanma, denge, alan farkındalığı, vücut farkındalığı, süreklilik, nesne kontrolü, konsantrasyon, reaksiyon süresi, esneklik, yer-yön kavramı gibi gelişimlerinin yanı sıra özgüven başta olmak üzere birçok bilişsel ve duyuşsal süreçle alakalı olumsuz durumları beraberinde getirmektedir.

Otizmli bireylere uygulanan doğru, etkin ve verimli spor eğitimleri ile birlikte bu gibi olumsuz durumların ortadan kaldırıldığı yaptığımız çalışmalar ile birlikte ortaya konulmuştur. Spor eğitimleri uygulanırken değerlendirmenin doğru yapılması, bireyin hangi gelişimsel süreçlerinde eksikliklerinin bulunduğunun gözlemlenmesi ve bu gözlemler ile birlikte uygun hedeflerin oluşturulup, kolaydan zora olacak şekilde beceriler çıkarılıp çalışılmalıdır. Uygulanan bu eğitim programlarıyla beraber bireyler temel hareketler evresinde gerçekleştirmeleri gereken becerileri kısa sürede elde etmektedirler. Bu çalışmalar sonucunda uygun yönergeler kullanılması, taklit becerilerin çalışılması, sınıf ya da ortam içerisindeki nesnelerin ve eylemlerin yoğun bir biçimde öğretilmesi onların yönerge takip becerisi, alıcı dil becerisi ve sonrasında ifadece edici dil becerilerinde olumlu yönde katkı sağlayacaktır.

Spor ile birlikte kendisinin ve etrafının daha farkında olacak bu sayede günlük yaşam içerinde ihtiyaç duyduğu yerlerde bunları hızlı bir şekilde transfer edeceklerdir. Vücudunu daha iyi tanımasıyla birlikte öz bakımda (elbise giyinme-çıkarma gibi süreçleri de) ihtiyaç duyduğu becerileri kolay bir şekilde yerine getireceklerdir. Spor ile rehabilite edilmeyle birlikte otizmli bireylerde öğrenmenin önüne geçen stereotipler, rutinler, takıntılı davranışlar ve problem davranışlarda da azalma olacaktır. Yaşlarına uygun gelişimlerin tamamlanmasının ardından konulacak oyun ve branş eğitimleriyle akran etkileşimi ve iletişimi de daha sağlıklı bir şekilde olacaktır. Bu sayede bireyin toplum ve arkadaşları açısından kabulü de hızlı bir biçimde gerçekleşecektir…”

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Bülent Zencirci

topluma kazandırmanın en büyük anahtarı spordur. Özel gereksinimli bireylerin sosyal uyumu için olmazsa olmazdır.

Uğur

Büyük aktör Anthony Hopkins kendisinin Asperger tipinde otizm teşhisini açıkladı. Keza büyük bilimadamı Albert Einstein da bugünkü tanıma göre hem de en barizinden otizmliydi; 4 yaşına dek konuşamadı ve bazı şeylerden ömür boyu geri kaldı. Mesela araba sürmeyi hiç öğrenemedi, çünkü ıvır zıvır sosyal iş olarak gördü. 
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23