• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ahmet Gülümseyen
Ahmet Gülümseyen
1969 yılında Bayburt’ta doğdu. İlköğretim ve Liseyi Bayburt’ta okudu.1994-1998 Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu / Spor Yönetimini bitirdi. 2004 -2005-Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu (BESYO) / Yüksek Lisans Özel Öğrencisi.2016-2018-Gelişim Üniversitesi BESYO /Spor Yöneticiliği Bölümünde Yüksek Lisansını tamamladı. 2000-2002 Bağcılar Ensar Koleji Beden Eğitimi Öğretmenliği.2002-2005 Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Uzmanı /ANKARA.2005-2008 İstanbul Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü-Spor Uzmanı.2008-2011 İBB Spor Etkinlikleri A.Ş.- Spor Tesisi Müdürlüğü. 2014-2018 İBB Spor İstanbul Engelliler Koordinatörü. Gazetecilik ve Televizyon tecrübeleri: 1993-1995 Foto-Maç Muhabirlik.1995-1997 Bakırköy Postası Dergisi (Spor Sorumlusu) 1995-1997 Fanatik Gazetesi-Anadolu Ajansı (Fahri Muhabirlik). Akit-Anadolu’da Vakit Gazetelerinde Köşe Yazarlığı 1997- Devam Ediyor. İstanbul Büyükşehir Beledisi WEB TV’de Spor Muhabirliği ve 2012 Avrupa Spor Başkenti Program Yapımcılığı. Akit TV’de ‘Spor Sohbetleri’ Program Yapımcı ve Sunuculuğu. Birçok spor branşında hakemlik ve antrenörlük belgesi sahibidir.
TÜM YAZILARI

Engellilik ve spora akademik bakışın önemi

02 Mayıs 2021


Ahmet Gülümseyen İletişim: [email protected]

Özel eğitime ihtiyaç duyan ve toplumda engelli olarak tanımlanan özel gereksinimli (engelli) bireylerin, hayat kalitesini artırabilmek için önem taşımaktadır. Özel gereksinimli bireylerin topluma uyumu konusunda hareket, egzersiz ve sporun önemi, Üniversitelerin ilgili bölümlerindeki bir çok akademik çalışmada yer aldığını görüyoruz. O çalışmaların teorik bilgi sınırından öteye, sahada uygulanması daha da önem taşımaktadır. Böylelikle her defasında ‘Özel gereksinimli bireyler için ne yapılır?’ sorusu da karşılık bulmuş, akademik çalışmalar daha çok vatandaşın yararına sunulmuş olur. Antrenman Biliminden kariyer planlaması, tesisleşmeden erişilebilirliğe kadar, bugün oranları nüfusumuzun %12-13’ünü oluşturan özel gereksininimli bireylere götürülecek hizmetin kalitesini artıracaktır…
İşte o Bilimsel çalışmalardan bir tanesi de ‘Özel İhtiyaçları Olan Çocuklarda Spor’ başlıklı çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisinin 2003 yılında yayımlanan Öğretim Üyesi Şenay Koparan’a ait makalede, özel gereksinimli bireyler için sporun önemi vurgusu yapılıyor. Makalenin yayımlandığı tarihten bugüne, tam 18 yıl geçmiş. Bu akademik çalışmanın benzeri, sayısız akademik çalışma yapıldığını görmekteyiz. Her defasında altını çizdiğimiz gibi ‘Şimdi söz değil, icraat zamanı’. Hatırlayın, yıllar öncesi özel gereksinimli bireyler için ‘Bir ışıkta sen yak’ sözünü o kadar duyuyorduk ki, adeta bu sözün arkasına sığınanların, her defasında özel gereksinimli (engelli) bireylere yönelik icraatı sözden öteye gitmedi. Bugün ise düne göre çok farklı. Hükümet politikasında önemli bir yer edinin icraatlar özel bireyler için ‘Bize düşünceni değil, icraatını söyle’, ‘Bugün kaç çocuğa dokundun, evinden çıkardın’ şeklinde umuda-üretime dönüşmüş durumda…
Kişinin anatomik, fizyolojik ve psikolojik yönden sağlıklı olabilmesi için spor iyi bir araç vurgusunun yapıldığı Özel ihtiyaçları Olan Çocuklarda Spor başlıklı makalenin sonuç bölümü, konunun hassasiyetin akademik olarak da ortaya koyuyor; “Engellilerde yapılacak olan düzenli spor aktiviteleri ister Beden Eğitimi ve Spor dersi olsun, ister belirli dönemlerde açılan rekreatif amaçlı spor okulları olsun hepsi engellilerin kendilerine yetebilen sağlıklı ve mutlu bireyler olmalarını sağlayacak düzenlemelerdir. Bu düzenlemeleri sağlayacak çalışmalar mutlaka sürekli olarak organize edilmelidir. Bunun için iyi bir tanıtım yapılarak yerel yönetim ve kuruluşlardan maddi destek sağlanacak projeler üretilmeli ve organizasyonlar gerçekleştirilmelidir. Amacımız her bireye spor yapma alışkanlığı kazandırmak ve sağlıklı bireylerden kurulu bir toplumda yaşamak olmalıdır. Bunun için de eğitimde kaybedilecek fert yoktur düşüncesi ile engelli bireylere gereken hassasiyet ve topluma kazandırma etkinliklerine her zaman yer verilmelidir.”
Özel gereksinimli (engelli) bireyler için neler yapılabileceği hususunda güncel akademik çalışmalarından bir tanesi de Mehmet Ilkım ve Mehmet Özdemir hocalarımızın engelli bireylerin spor salonlarının kullanmasındaki erişilebilirlik konusundaki çalışması. Söz konusu çalışmanın sonuç bölümde ise, engelli öğrencilerin spor salonlarından daha iyi/verimli yararlanmaları için öneriler sıralanıyor. Özel gereksinimli (engelli) bireylerin sadece okul spor salonlarını değil, tüm spor tesislerden sorunsuz bir şekilde yararlanması için, yapılması gerekenler apaçık ortada. Spor Kompleksi, spor tesisi, spor salonu, antrenman salonu gibi değişik ölçekte tesisler mevcut. Bu da demek oluyor ki, her tesisin ‘engelliler tesisi’ tanımından daha çok, tüm tesislerin engellilerin erişilebilir/kullanımına uygun hale getirilmesi gibi bir zorunluluk var. Dikkat ve önem taşıyan diğer konu, tesislerden yararlanacak vatandaş veya kulüplere adil bir şekilde tesis kullanım saati ayarlanması sayesinde, engelli-engelsiz ayrımı yapılmaksızın her bireyin hareket-egzersiz-spor faaliyetlerine katılımı sağlanacaktır. Sözün özü; Yazımızı başlığını da oluşturan, engellilik ve spora akademik bakış önem taşımaktadır. Gerçekleştirilecek çalışmalarda, araştırılmalar sonucunda geçerliliği kabul edilen akademik bilgiler göz ardı edilmemeli…

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Şahin 66

Olsa ne olur olmasa ne olur
  • Yanıtla

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

Yaay İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23