ÖTV muafiyeti ile hangi araçlar alınabilir?
2025’te yürürlüğe giren yeni düzenlemeyle engelli bireylerin ÖTV muafiyetinden yararlanarak araç alabilmesi için artık yerli üretim şartı aranacak. En az yüzde 40 oranında yerli üretim payına sahip otomobiller bu kapsamda değerlendirilecek. Peki, hangi modeller ÖTV’siz alınabilecek?
Türkiye’de 2025 yılı itibarıyla Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyetine ilişkin önemli bir değişiklik yürürlüğe girdi. Yeni düzenlemeyle, engelli bireylerin ÖTV’siz araç satın alabilmesi için tercih edecekleri aracın en az yüzde 40 yerli üretim oranına sahip olması gerekecek. Bu kararla hem yerli otomotiv üretiminin teşvik edilmesi hem de vergi muafiyeti uygulamasında yeni bir denge oluşturulması hedefleniyor.
ÖTV muafiyetinde yerli üretim şartı
Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı’na göre, ithal araçlar artık ÖTV muafiyetinden yararlanamayacak. Yalnızca Türkiye’de üretilen veya montajının en az yüzde 40’ı yerli olan modeller bu kapsama dahil edilecek. Bununla birlikte, muafiyetli araçların elde tutma süresi de 5 yıldan 10 yıla çıkarıldı. Böylece araç satışının daha uzun vadeye yayılması ve sistemin kötüye kullanılmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor.
ÖTV’siz alınabilecek yerli otomobil modelleri neler?
Yerli üretim oranı yüzde 40 ve üzerinde olan modeller, ÖTV muafiyetinden faydalanabilecek. Bu kapsamda öne çıkan araçlar şöyle:
Togg T10X
Fiat Egea (Ailesi)
Renault Clio
Renault Megane
Renault Duster
Hyundai i10
Hyundai i20
Hyundai Bayon
Toyota C-HR
Toyota Corolla
Bu modeller, Türkiye’deki üretim tesislerinde montajı yapılan yerli otomobiller arasında yer alıyor.
Yeni üst limit ne kadar?
2025 yılı için yeniden değerleme oranı %43,93 olarak açıklandı. Bu oran, yalnızca vergi ve harçları değil, aynı zamanda engelli bireylerin ÖTV’siz araç alımındaki üst sınırı da belirliyor. Geçen yıl 1 milyon 561 bin 255 TL olan bu limit, yeni yılda 2 milyon 247 bin 114 TL’ye yükseldi. Böylece, engelli bireyler artık daha yüksek fiyatlı yerli araçlardan da muafiyet kapsamında yararlanabilecek.
Hurda teşviki yeniden gündemde
2000 model ve öncesi araç sahipleri için hurda teşviki çalışmaları da yeniden gündemde. Bu sistem, eski araçlarını trafikten çekmek isteyen vatandaşlara yeni yerli otomobil alımlarında ÖTV muafiyeti sağlayacak. Türkiye’de araç yaş ortalaması 14,3’e ulaştı; trafikteki araçların dörtte biri 20 yaşın üzerinde. Bu tablo, çevresel etkiler ve güvenlik açısından yeni teşvikin önemini artırıyor.
Maliye Bakanlığı temkinli yaklaşıyor
İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, hurda teşvikiyle ilgili sürecin ekonomik dengeler nedeniyle temkinli ilerlediğini belirtti ve “Bugünkü şartlarda Maliye Bakanlığı sıcak bakmıyor. Ancak bu uygulamanın hayata geçmesi gerektiğine inanıyoruz. Türkiye’de çok sayıda eski araç var ve bunlar hem çevre hem de trafik güvenliği açısından risk oluşturuyor” dedi. Ertemel’e göre, hurda teşviki yürürlüğe girdiğinde yerli üretim otomotiv sektörüne ciddi ivme kazandıracak.
