• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Mesut Bıyık
Mesut Bıyık
TÜM YAZILARI

Kulisler kaynıyor

10 Mart 2014
A


Mesut Bıyık İletişim: [email protected]

Biz gazeteci milletinin kendinden menkul gazlamalarına bakmayın, büyük kitlelerin ulaşabildiği otomobiller yenilenince; süpersporlar, lüksler, kısacası pahalı otomobillerden daha fazla heyecan uyandırıyor. Bunu, hafta sonuna kadar konuklarını kabul etmeye devam eden Cenevre Otomobil Fuarı bize bir kez daha gösterdi.

Bu yıl Cenevre’ye “mass model” dediğimiz geniş kitlelere hitabeden modeller damgasını vurdu. Bunlardan bir tanesi de (Peugeot 308) “Avrupa’da Yılın Otomobili” seçildi. Fuarın ziyaretçi akınına uğramasına bakılırsa da bu standart modeller, çok daha fazla sayıda insanı heyecanlandırdı.

TVNET televizyonunda hazırlayıp sunduğum Oto İnfo programının izleyicileriyle sosyal medyadan sıkı bir iletişimimiz var, Oto İnfo izleyicileri, lüks otomobillerle ilgili haberlerimizde elbette heyecanlanıyorlar, ama kitlesel otomobillerle ilgili bir haber gördüklerinde sadece heyecanlanmakla kalmıyor, soruları ve yorumlarıyla araç hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmaya çalışıyorlar.

Fuarlar, pek çok yeniliğin ilk defa gün ışığına çıktığı, çok önemli organizasyonlar. Buralarda ziyaretçiler sadece sunulan yenilikleri izleyebilirken, basın mensupları yakaladıkları üst düzey yöneticilerden daha özel bilgiler kapmaya çalışırlar. Kaparlar da, fakat fuarlarda da ulaşılamayan bilgiler vardır, bunun için biraz kulis takip etmek gerekiyor.

Bugün ben de sizinle biraz kulis bilgileri paylaşacağım, hem de çoğu, baştan beri sözünü ettiğim geniş kitlelere hitap eden binek otomobillerle ilgili.

Mesela Mazda. Mazda, henüz Türkiye’ye yansıması çok güçlü olmasa da bu ara müthiş bir atak içinde. Bir yandan motor geliştiriyor, bir yandan da rakip markalarla çok önemli anlaşmalara imza atıyor.

Otomobil üreticileri sık sık diğer üreticilerle işbirliği anlaşmaları yaparlar. Ama bu anlaşmaların iki türlüsü vardır, biri, tabir yerindeyse acizlikten, diğeri yetenekli ve güçlü pozisyonundan kaynaklanır.

Mazda da bugüne kadar bu tip işbirlikleri yaptı, ama bunlar genellikle başkasına ihtiyaç duyduğu dönemlerde oldu. Şimdi tam tersine, başkaları kendisine ihtiyaç duyuyor.

Peki, neler yapıyor Mazda? Dedim ya motor geliştirmeye devam ediyor. SKYACTIV adıyla geliştirdiği ve yeni modellerinde ardı ardına ticarileştirdiği motoru daha da ileri bir safhaya taşımayı hedefliyor. SKYACTIV 2 adıyla çalışmalarını sürdürdüğü yeni motorlar için AR-GE merkezindeki mühendis sayısını dört katına çıkarıyor. Yeni AR-Ge birimi, motor geliştirme çalışmalarının yanı sıra yine SKYACTIV teknolojisiyle şasi ve şanzıman geliştirme faaliyetleri de yürütecek. Mazda, sadece AR-GE merkezini değil yönetimi de genişletiyor, idari yönetim personeli de üç katına çıkıyor.

Buna paralel olarak Mazda; Toyota ve Fiat ile yeni işbirliği anlaşmaları yaptı. Toyota’ya yeni nesil Yaris için hem 1.3 litrelik SKYACTIV motor temin edecek hem de Meksika’daki fabrikada Mazda2’nin yeni nesliyle birlikte Yaris üretecek. Bunun için Mazda, fabrikanın hemen yanına yeni bir fabrika yatırımı daha yaptı.

Fiat ile yaptığı anlaşmadaysa yeni nesil MX-5 ile birlikte İtalyan grubuna yeni bir roadster üretmesi söz konusu. Konuyu takip edenler, başlangıçta bu yeni aracın Alfa Romeo markasıyla piyasaya sunulacağını zannetti, fakat Fiat-Chrysler CEO’su Sergio Marchionne’nin “Alfa Romeo’nun İtalya dışında her hangi bir coğrafyada üretilmesi söz konusu olmayacak” şeklindeki açıklaması hepimizi ters köşeye yatırdı.

Şimdi iki ihtimal kaldı; ya Fiat’ın da artık bir roadster modeli olacak ya da MX-5 ile birlikte üretileceği kesinleşen bu roadsterin burnunda Abarth amblemi bulunacak. Bir üçüncü ihtimal, Dodge olabilir mi, sanmam. Çünkü Dodge’un sınırları zaten çok daraltıldı.

Bu arada Mazda’nın performansının arka planına da bir bakalım. Mazda, 2008’den beri ilk kez geçtiğimiz yıl (2013) kar açıkladı. Üstelik de 2008’e göre çok daha yüksek bir kar elde etti.

Bir başka kulis haberiyse Daimler-Renault işbirliğinden. Hafif Ticari araç üretimi, küçük dizel motor konusunda 2 yıldır sürdürülen işbirliği, çok daha ilginç bir boyut kazanıyor. Renault’nun Cenevre’de sergilediği yeni nesil Twingo ile birlikte Smart için ForFour modelini yeniden üreteceği konuşuluyor.

Büyüklerin küçüklere ihtiyaç duyduğu bir döneme girdik, bakalım önümüzdeki günler neler gösterecek.

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23