• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
18
Yeniakit Publisher
J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Haber Merkezi Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Savunma politikaları uzmanı Reuben F. Johnson, Çin’in beşinci nesil gizli savaş uçağı J-20’nin arkasındaki gerçekleri açıkladı.

#1
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Johnson, 2002 yılında Moskova’da düzenlenen Havacılık Motorları Fuarı’nda Rus havacılık sanayisinin gücüne yakından tanıklık ettiğini belirtiyor.

#2
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

O dönem Rusya, Batı ile görece dengeli ilişkiler yürütürken ileri üretim teknolojilerine erişebiliyor; bu durum yalnızca Rus sanayisine değil, Çin Halk Cumhuriyeti’nin uçak motoru programlarına da ciddi katkı sağlıyordu.

#3
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Bu süreçte Çin, Sukhoi Su-27 savaş uçaklarında kullanılan AL-31F turbofan motorlarını büyük miktarlarda tedarik etmeye başladı. AL-31F, yalnızca Su-27’lerin değil, J-10’un ilk serilerinin ve daha sonra J-20’nin ilk prototiplerinin de temel güç kaynağı oldu. Johnson’a göre bu motor, Çinli mühendisler için adeta bir “okul” işlevi gördü.

#4
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

2000’li yılların başında Rusya–Çin ilişkileri motor teknolojisi açısından net bir hiyerarşi içeriyordu. Johnson, o dönemde Çinli bir havacılık yöneticisinin şu sözlerini aktarıyor:

#5
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

“Rus sanayisinin bizim için yaptıklarını asla unutmayacağız.” Bu sözler, Çin’in modern askeri havacılığa girişinde Rusya’nın oynadığı kritik rolü açıkça ortaya koyuyordu. 2011’e gelindiğinde ise Rus motor üreticileri, J-20 programı için bin adede yaklaşan AL-31F motoru satışı gerçekleştirmişti.

#6
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Johnson’a göre Çin, uzun yıllar boyunca iki paralel motor stratejisi izledi:

#7
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Güvenilirlik öncelikliyse: Rus yapımı AL-31F tercih edildi. Deney ve yerli geliştirme öncelikliyse: WS-10 “Taihang” serisi kullanıldı.

#8
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Bu nedenle J-20’nin ilk partileri ve J-15 uçak gemisi savaş uçakları Rus motorlarıyla uçarken, performansın görece daha az kritik olduğu platformlarda WS-10 tercih edildi.

#9
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Zamanla tablo değişti. Taihang serisinin geliştirilmiş sürümleri olan WS-10C ve WS-10C2, J-20A ve J-20AS gibi yeni varyantlarda görev almaya başladı. Johnson, bu noktada Çin’in artık Rus motorlarına “sigorta” gözüyle bakmak zorunda kalmadığını belirtiyor.

#10
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Bir sonraki hedef ise WS-15 “Emei” motoru. Bu motorun, J-20 için nihai çözüm olması ve itme-ağırlık oranı bakımından ciddi bir sıçrama sağlaması bekleniyor. Chengdu’nun J-20 platformunu, farklı motorları test eden bir “uçan laboratuvar” gibi kullandığına dikkat çekiliyor.

#11
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Bu ilerlemenin arkasındaki temel unsur ise malzeme bilimi. Çin Havacılık Motorları Şirketi AECC çatısı altında yürütülen çalışmalar, tek kristalli süper alaşımlı türbin kanatları ve toz metalurjisi diskler gibi kritik alanlara odaklandı.

#12
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Pekin Havacılık Malzemeleri Enstitüsü Başkan Yardımcısı Chen Xiangbao, yıllar önce yaptığı açıklamada bu süreci şöyle özetlemişti:

#13
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

“Gelişmiş motorların en zor kısmı seri üretimde kaliteyi yakalamaktır. Başarıya giden yol, aksiliklerle doludur.”

#14
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Johnson’a göre Çin motorları hâlâ ABD’nin F-22’sinde kullanılan F119 ya da Rus Su-57’nin AL-51F motorlarıyla aynı ligde değil. Ancak Çin’in ihtiyaçlarını karşılayacak düzeye ulaşmış durumdalar.

#15
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Özetle J-20, Rus motor teknolojisiyle atılan sağlam temelin üzerine inşa edilen, giderek olgunlaşan Çin mühendisliğinin ürünü.

#16
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

23 yıl önce dışa bağımlı bir “öğrenci” konumunda olan Pekin, bugün kendi beşinci nesil savaş uçağını yerli motorlarla uçurabilecek noktaya gelmiş durumda.

#17
Foto - J-20'ye Rus dokunuşu! Bir canavar ortaya çıktı

Bu da J-20’yi, yalnızca bir uçak değil, Çin havacılık sanayisinin dönüşüm simgesi haline getiriyor. Haber Kaynağı: National Security Journal

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23