13
70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

2024-05-26 14:38:57
70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Bilim adamları, 70 yıllık süreçte neredeyse 800 yıldızın kaybolduğunu açıklayarak, çok büyük yıldızların patlamadan kara deliğe dönüştüğünü belirttiler.

#1
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Bilim insanları bazı yıldızların bir anda ortadan kaybolmasının sırrını çözmüş olabilir.

#2
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Güneş'in en az 8 katı kadar kütleye sahip yıldızlar ömürlerinin sonuna geldiğinde, çekirdekleri çökmeye başlıyor. Bu durum süpernova patlamasına yol açarken yıldızın dış katmanları uzaya saçılıyor.

#3
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Bu şekilde ortaya çıkan gaz ve toz bulutu yüzbinlerce yıl boyunca uzayda kalıyor. Bir galaksinin tamamından daha parlak olabilen süpernova patlamasının ardından yıldızın çekirdeği nötron yıldızına veya kara deliğe dönüşüyor.

#4
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

70 YILDA 800 YILDIZ BİR ANDA KAYBOLDU Fakat bazı büyük kütleli yıldızların ardında bir patlamaya dair iz bırakmadan ortadan kaybolduğu görülüyor. Bilim insanları son 70 yılda en az 800 yıldızın bir anda yok olduğunu kaydetti.

#5
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Bir yıldız ve kara deliği içeren ikili bir sistemi inceleyen bilim insanları, bazı büyük kütleli yıldızların patlama geçirmeden kara deliğe dönüştüğünü söylüyor. Physical Review Letters adlı hakemli dergide yayımlanan araştırma, bu teoriye dair şimdiye kadarki en güçlü kanıtlardan birini sunuyor.

#6
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

YILDIZLAR YOK OLURKEN KENDİ İÇİNE DOĞRU ÇÖKTÜ 2022'de keşfedilen VFTS 243 adlı sistem, Tarantula Bulutsusu'nda yer alıyor. Sistem, Güneş'in 25 katı kütleye sahip bir yıldız ve 10 katı kütleye sahip bir kara deliği içeriyor. Fakat bu kara deliğin, kozmik açıdan yakın bir zamanda ölen bir yıldızdan kaldığı düşünülse de süpernova patlamasına dair bir iz bulunamıyor.

#7
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Örneğin süpernova patlamaları, yıldızın çekirdeğinin dönüştüğü nötron yıldızı veya kara deliğin hızlanmasına yol açıyor. Bu etki, nötron yıldızlarını saniyede 100 ila 1000 kilometre, kara delikleriyse daha düşük ama yine de kayda değer bir seviyede hızlandırıyor.

#8
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Öte yandan VFTS 243'teki kara deliğin saniyede 4 kilometre hızlandığı gözlemlendi. Bunun yanı sıra patlama şiddetinin sistemdeki cisimlerin yörüngesini de etkilemesi beklenirken, hem yıldızın hem de kara deliğin yörüngesinin neredeyse tam bir daire olduğu görüldü. Araştırmanın başyazarı Alejandro Vigna-Gómez şöyle diyor:

#9
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Sistemin yörüngesi, yıldızın bir kara deliğe dönüşmesinden bu yana neredeyse hiç değişmemiş.

#10
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

TAM ÇÖKÜŞ SÜRECİ TAMAMLANDIĞINDA KARADELİĞE DÖNÜŞTÜLER Araştırmacılar bu bulgulara dayanarak büyük kütleli yıldızların, tam çöküş denen bir süreçle kara deliklere dönüştüğünü düşünüyor. Vigna-Gómez "Yaşamlarının son evresindeki büyük kütleli yıldızlardaki gibi, bir yıldızın çekirdeğinin kendi ağırlığı altında çökebileceğine inanıyoruz" diyerek şöyle ekliyor:

#11
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

Ancak Güneş'in en az 8 katı kütleye sahip yıldızlardan beklenen ve kendi galaksisini gölgede bırakacak kadar parlak bir süpernova patlamasıyla sonuçlanan büzülme yerine, yıldız bir kara deliğe dönüşene kadar bu çökme süreci devam ediyor.

#12
Foto - 70 yılda 800 yıldız kayboldu! Bilim adamları nedenini açıkladı

PEK ÇOK YILDIZ SESSİZCE BU KADERİ YAŞAYABİLİR Bu teorinin doğrulanması için daha fazla araştırmaya ihtiyaç var. Eğer doğruysa pek çok büyük kütleli yıldız sessizce ömrünü tamamlıyor olabilir ve VFTS 243'teki yıldızın sonu da bu şekilde gelebilir.