Metro İstanbul

AK Parti ve öğretmen yetiştirme politikaları

07 Aralık 2017 Perşembe

Hafta sonu Uluslararası Öncü Eğitimciler Derneği tarafından Üsküdar Belediyesisalonunda gerçekleştirilen 9. Ulusal Öğretmenim Sempozyumu’nu takip ettim. Genç öğretmenler birbirinden güzel ve ilgi çekici sunumlar gerçekleştirdiler. 

Pandomim sanatı ile sûre ezberletme çalışmasından Finlandiya eğitim sistemine, beynin çalışma sistemine uygun eğitim metotlarından, oyunla öğrenmeye kadar birçok farklı konuda tebliğ dinledim, zenginleştiğimi hissettim.

Genç öğretmenlerin yanı sıra tecrübeli eğitimciler de sempozyumda tebliğler sundular. Prof. Aytaç Açıkalın “Öğretmen Yetiştirme” konusunu ele aldı. Prof. Açıkalın’a göre Milli Eğitim Bakanlığı YÖK ile bir araya gelerek öğretmen yetiştirme sistemi geliştirmeli. 

Sistem dört dönemi kapsamalı:

1. Hazırlık Dönemi: Bu dönemde öğretmen adayı alan eğitimi almalı, Türkçeyi iyi kullanma yeteneğini geliştirmeli; felsefe, dinler tarihi, psikoloji, matematik, bilgisayar ve yabancı dil öğrenmeli.

2. Aday Öğretmenlik Süreci: Öğretmen bir okulda iki yıl staj yapmalı; ders anlatmayı, ders hazırlığını, okulun işleyişini, öğrencilerle ilgilenmeyi, öğretmenlerle işbirliği yapmayı, problem çözmeyi okul yöneticileri ve usta öğretmenlerden öğrenmeli. 

3. Öğretmeni Geliştirme Dönemi (25 yıl): Kurs, seminer, gezi, sosyal faaliyetlere katılmalı, proje üretmeli, mesleki yayınları izlemeli; sendika, sivil toplum kuruluşları ile birlikte çalışmalar yürütmeli.

4. Olgunluk Dönemi: Öğretmen ustalık döneminde, alanında araştırmalar yapmalı, kitap yazmalı, dergi çıkarmalı, özgün eğitim metotları ve modeller geliştirmeli, öğretmen yetiştirmede rol almalı.

Prof. Açıkalın 60 yılını eğitime vermiş ilim adamı. Tecrübelerini anlattı, öğretmen yetiştirme sistemi teklifi yaptı. Öğrencilerin yeteneğini nitelikli öğretmenlerin keşfedebileceğini ve geliştirebileceğini vurguladı.

Eğitimin motoru öğretmendir. Uluslararası TIMSS ve PISA araştırmaları ülkemizdeki eğitimin istenen kalitede olmadığını gösteriyor, eğitimin kalitesini artırıcı çalışmaların yapılması lazım. Öğretmenin niteliğini artırmadan, eğitimin kalitesi artırılamaz. 

Eğitim yazarı olarak Prof. Açıkalın’a şu soruyu sordum:

“Mevcut sistemde Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirmeye bir etkisi yok. Eğitim fakültelerini kazanan herkesi öğretmen adayı olarak eğitim alır. Adaylarda fakültelerindeki eğitimin dışında bir kriter aranmıyor. MEB ve YÖK, öğretmen yetiştirme sistemi ile ilgili size görüş soruyor mu?”

Prof. Açıkalın, öğretmen yetiştirme politikası geliştirmek için felsefe, ekonomi, matematik ve dil bilmek gerektiğinden söz etti. 

Benim gibi medyada yazıp çizenlerin “öğretmen yetiştirme politikaları” gelişme tekliflerimizi AK Parti yetkilileri ve MEB uzmanları duymuyor.

12 yılda uygulamaya konan öğretmenin performansını ölçme çalışmaları devam etmeli.

Yetkililer öğrenci, öğretmen, veli ve yöneticilerin görüşlerini alarak öğretmenin verimliliğini çok yönlü olarak değerlendirmeli. Suyu getirenle testiyi kıran aynı maaşı almamalı.

Alanında kendini geliştiren, eser veren, araştırma yapan, proje hazırlayan, okulda başarıyı artıranlar ile ayak sürüyen, hiçbir projeye imza atmayan, seminerlere katılmayan, alanında eser vermeyen, bol bol rapor alanları bir tutmaktan vazgeçmeli.

Kariyer basamakları sistemi yeniden uygulamaya konmalı. 

Performansı yüksek, öğrencisi ile ilgilenen, onların başarısı için fedakârlık yapan, meslektaşları ile birlikte çalışanlar ödüllendirilmeli.

MEB, öğretmenlerin verimliliğini artıracak ödül ve kariyer sistemi geliştirmeli.

Öğretmenlerin birbiriyle bilgi ve tecrübe alışverişini artıracak panel, seminer, kurs, sempozyumlar düzenlemeli. 

9. Ulusal Öğretmenim Sempozyumu çok iyi bir örnek. Benzeri çalışmalar çoğaltılmalı.

Eğitim kalitesi öğretmenin kalitesini geçemez.

Öğretmenlerimizin niteliğini artırıcı bir sisteme ihtiyacımız var. 

 

  • Ulvi KabakçıUlvi Kabakçı4 gün önce
    Ali BeyAnkarada 14 yıl Milli Eğitm Müdür Yardımcılığı yaptım. Iki ay önce yaş hattından emekli oldum. Rahmetli Akif Inanın çalısan son arkadaşlarındandım bundan 15 sene önce Ankaradaki eğitimciler arasında hatırı sayılır eğitimciler arasında sayılırdım. Hımbıl aptal biriside değilim kitap yazmış birisiyim. Bütün araştırmalarıma rağmen AK PARTI nin eğitim politikalarını kim belirliyor ben bulamadım. Normalda benim bilmem gerekirdi. Zaten mevcut üst yönetimin de eğitimle pek alakaları yok. Hele öğretmen yetiştirmek diye bir dertleri yok. Mevcut yönetim devamlı yonetici atama yönetmeliği çıkarır 6 ay sonra olmadı yeniden değiştirirler. Sınav yönetmeliğide öyle. Ben 14 senedir sesimi kimseye duyuradım ,dert sahibi olmadan ve hasta olmadan Allahtan 2 ay önce yaş hattındanemekli oldum.Aytaç hocayıda tanırım. Benim gibi konuşur Maarifimizin böyyük yoneticileri gaale almazlar. Kendileri de beceremezler layık olanlarıda iş başına getirmezler bu kısır döngü böyle devam eder gider.Saygılarımla...
  • Ömer Y.Ömer Y.7 gün önce
    Hocam dedikleriniz doğru da asıl meseleyi nedense telaffuz bile edemiyoruz. Bizim en büyük sorunumuzu milli ve ahlaki değerlerden yoksun ögretmenlerimizin gittikçe eğitim sisteminde daha çok yer etmesidir, başta üniversitelerimiz sanki buna hizmet ediyor ve hiçbir yetkili bu soruna önem vermiyor, ilde görev yaptığımız amirlerimiz de bizim kılık kıyafetimize kafayı takmış bunu san ki büyük bir vazifeymiş güzel bir görüyor maalesef. Kravat takmayana gösterilen tepkinin %1 i bayanların ahlaka ve yönetmeliğe de aykırı olan giyim kuşamına gösterilmiyor.
  • Tenakuz!Tenakuz!7 gün önce
    İlginç değil mi; hem Rahman' ın kuluyum diyor, hem de .....besleniyor..
  • Bir AbdullahBir Abdullah7 gün önce
    Abdurrahman sen Abdulşeytan'sın.Senin gibi bir ateistİT in Akit sayfalarında ne işi var?Yorumlarını kendine ve senin gibi ateist arkadaşlarına sakla!
  • SebahattinSebahattin7 gün önce
    Önce ahlaklı,milli değerlere önem veren,kültürlü,hoşgörülü öğretmenler yetiştirilmeli.Öğretim Fakültesinden çıkanların çoğu ya dinsiz ya da milli değerlere düşman oluyor.
  • esereser8 gün önce
    Ülkemizde yabancı dille eğitim yapan abd ingiliz fransız alman okullarından bu güne kadar kaç vatan millet ümmet dostu siyasetci bürokrat çıktı. Bol bol batıya yeniçerilik yapan egitimli mandacı köleler dan başka ne var elde
  • ErkamErkam8 gün önce
    Alş rumuzlu kisinin yorumuna katilmakla birlikte eklemek isterim ki" pandomim sanati ile sure ezberletmek" nedir Allah askina. Hele helebunu taltif etmek... Rasulullahaleyhissalatu vesselam vahiy katibi ve hifz icin gorevlendirdigi ashabina pandomim mi tavsiye etmistir. Guluyoruz aglanilacak halimize.Ayrica bunca metodolojiye dair tavsiyenin arasinda sunneti seniyyeyi, kuranî yaklasimi goremedim...
  • SamiSami8 gün önce
    Hocam öğretmenlik konferans salonlarında değil öğrenci ile sınıfta olur.en iyi konferans bile işe yaramaz.yöneticiler cılkını çıkarmak yerine öğretmenliği ayaklar altına almaktan vazgeçsin.üniv. Hocalarıyla hazırladıkları program ve kitaplar hala içler acısı.değerler eğitimi temasında bir hadis bir islam büyüğünün sözü bile geçmiyor.şair desen Orhan veli yazar desen Oktay akbaldan öte gidemiyoruz.anayurt oteli 100 temel esere giriyorsa...Kusura bakmayın siz de.MEB öküz altında buzağı aramaktan vazgeçsin. Referanslı mülakattan da.
  • AliAli8 gün önce
    Okumak işi gasteden ibaretse okumada da olur.
  • AhlakAhlak8 gün önce
    Bir yönetici müfettiş görmedim ki öğretmenden ahlak hayat vs. Noktasını soran. Kağıt tam ise bi de şaklaban isen üstüne yok.
Daha fazla yorum göster (1/10)