• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
14
Yeniakit Publisher
Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

2024-07-14 22:16:34
Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

Milli imkanlarla TEI tarafından geliştirilen turbodizel havacılık motoru TEI-PD170 sahip olduğu güç ve verimlilik değerleriyle sınıfındaki rakip yabancı motorları ezip geçti.

#1
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş. (TEI) tarafından geliştirilen Türkiye’nin ilk milli turbodizel havacılık motoru TEI-PD170, pekç ok yerli İHA’ya güç veriyor. Anka, Aksungur ve Bayraktar TB3’te TEI-PD170 motoru kullanılıyor. TEI-PD170, rakiplerine göre üstün performans sunuyor. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT, TEI-PD170’in özellikleri hakkında önemli veriler açıkladı. TEI-PD170’in verilerini rakipleri ile karşılaştırdı.

#2
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ANKA insansız hava uçağında Alman şirket Technify Motors tarafınan üretilen Centurion 2.0 motoru kullanılıyordu. TEI, bu motorun yerli ve daha güçlü versiyonu olarak TEI-PD170 turbodizel havacılık motorunu geliştirdi. ANKA, Aksungur ve Bayraktar TB3’e güç veren TEI-PD170, maksimum 172 HP güç üretiyor. 20.000 feet irtifaya kadar kesintisiz olarak 170 HP gücünü verebilmesiyle dikkat çekiyor.

#3
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI-PD170 özellikleri Silindir Hacmi: 2,1 Litre Hava Besleme: İki Kademe Seri Turboşarj Yakıt Besleme: Ortak Yakıt Hattı (Common Rail) Kalkış Gücü: 172 HP Sürekli Güç (2300 propeller RPM): 172 HP İrtifa Gücü (20.000 ft.): 170 HP İrtifa Gücü (30.000 ft.): 130 HP Kuru Ağırlık: 162 kg Yakıt: JP-8 veya Jet-A1 Yakıt Tüketimi: 207 g/kWh

#4
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI-PD170'i bulunduğu sınıftaki diğer motorlar ile karşılaştırdığımızda kritik irtifada üretilen güç değerine göre TEI-PD170 sınıfının en iyi değerini sunuyor. Kritik irtifada en yüksek gücü üretiyor. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT, "PD170 açık ara sınıfında dünyanın en iyi motoru" ifadelerini kullanıyor.

#5
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI-PD170, rakiplerinden daha yüksek güç ürettiği için yakıt tüketimi verimliliği açısından sınıfındaki rakiplerinden geride olduğu düşünebilir. Ancak düşünülenin aksine TEI-PD170, sınıfının en verimli motoru olma özelliği taşıyor. Aşağıdaki tabloda sunduğu güce kıyasla yakıt tüketimi verisini inceleyebilirsiniz.

#6
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

Havacılık motorlarında irtifa yükseldikçe motorların ürettiği güç değeri düşüyor. TEI-PD170 rakiplerinden farklı olarak 20.000 feet gibi yüksek irtifada dahi güç kaybı olmadan 170 HP güç vermeyi başarıyor.

#7
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI'nın yaptığı testlerde ANKA'nın TEI-PD170 ve Technify Centurion 2.0 motoru ile güç kıyaslaması grafiğini görebilirsiniz. TEI-PD170, 20.000 feet irtifada Technify Centurion 2.0'a kıyasla 43 HP daha yüksek güç üretiyor.

#8
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

Bayraktar TB2’de Avusturyalı Rotax 912 motoru kullanılıyor. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT, Bayraktar TB2’de neden TEI-PD170 kullanılmadığı hakkında şu açıklamayı yaptı:

#9
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

“Bayraktar TB2’ler çok küçük. Bu motorlar (TEI-PD170) yaklaşık 1,5-2 ton sınıfındaki İHA’lar için geliştirildi. Bu motorlar 2 tonluk bir İHA’yı yeryüzünden kaldırıp 40 bin feet irtifaya çıkarıyor. Bayraktar TB2’ler 600 kg ağırlığında. Bu da bir Serçe’ye V6 3lt motor takmaya benziyor. Büyük geliyor yani. Onlar (Baykar) daha küçük motorlar kullanıyor.”

#10
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

Baykar tarafından geliştirilen Bayraktar TB3 insansız hava uçağı, TEI-PD170'ten güç alıyor.

#11
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

25 Haziran 2024 tarihindeki test uçuşunda TEI-PD170 motor ile havalanan Bayraktar TB3, 36.310 feet irtifaya çıktı. Milli havacılık tarihimizde yerli motorla en yüksek irtifaya ulaşılmış oldu.

#12
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI tarafından geliştirilen TEI-PD222ST, TEI-PD170 ile aynı yere sığan boyutlara sahip. TEI-PD222, kompakt boyutuna rağmen 225 beygir güç üretiyor. Azami irtifa değeri 45.000 feet olan bu motor yüksek güç, düşük yakıt tüketimi ve kompakt tasarımıyla rakiplerinin önüne geçiyor. Ayrıca 3.600 saat çalışma ömrü ile rakiplerinden daha uzun süre kullanım imkanı sunuyor. 20.000 ft irtifada 190 HP’nin üzerinde güç üreten TEI-PD222, büyük boyutlu İHA’larda büyük avantaj sağlıyor.

#13
Foto - Yerli İHA motoru yabancı rakiplerini ezip geçti

TEI-PD170 özellikleri: Silindir Hacmi: 2,1 Litre Hava Besleme: Tek Kademe Turboşarj Yakıt Besleme: Ortak Yakıt Hattı (Common Rail) Kalkış Gücü: 225 HP (5 dakika) Sürekli Güç: 200 HP İrtifa Gücü (20.000 ft.): >190 HP İrtifa Gücü (30.000 ft.): 115 HP Kuru Ağırlık: 163 kg Yakıt: JP-8 veya Jet-A1 Yakıt Tüketimi: 220 g/kWh

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Ali

Ezmiştir ezmiştir. Biz hatiç kimse yapamaz falan. Aşşağılık kompleksi ne yazıkki mevcut. Prof Akşit ede hella olsun o ayrı mesele

Sen şimdi gel bunu açım diyen  anlat

Avrupalı motoru 1200 saat kullanılıyor 1 milyon 800.000 dolar Türk'ün motoru 3600 saat kullanılıyor 1 milyon 800 bin dolar maaşım azdı  Sorun
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23