Nerede “yolcu” varsa Türk Hava Yolları orada!

12 Ocak 2019 Cumartesi

Madencilik sektörüne bir nebze ara vererek hizmet ihracatı lideri Türk Hava Yolları’nın (THY) küresel havayolu olmasında yükselen başarısını sizlerle paylaşacağım.

Son yıllarda sürdürülebilir büyüme rüzgârını arkasına alan THY, yeni ufuklara güvenle uçuyor. Ayrık düşüncelere, evhamlara, kuruntulara veya aslı astarı olmayan üflemelere sakın hâ aldırış etmeyiniz! Zirâ THY’nin marka olma başarısının ardında öncelikle akıl, zihin ve alın teri var... Havayolu işletmeciliğini uluslararası standartların üzerine çıkararak farklı ve etkin bir hizmet modelini yolcusuyla daha doğrusu misafirleriyle buluşturma beceri ve başarısı var…

Futbol markası Galatasaray Teknik Direktörü Fatih Terim’in bir sözünü hiç unutamıyorum… Hoca diyor ki: “Her mesleğin bir ahlâkî ve her meslek sahibinin o ahlâk çerçevesinde bir duruşu vardır. Bu duruş, kendi içinde sâdece bilgi ve beceriyi değil; toplumsal değerleri ve vicdanı da barındırır...”

Evet, milli markamız THY de öyle! Mesleğin etik ilkeleriyle bilgi ve beceriyi toplumsal değerler ve vicdanla birleştirerek bir hizmet politikası geliştirmiş… 4 bin 500 pilot, 10 bine yakın kabin memuru, 100 uçak bakım teknisyeni, 3 binin üzerinde yurt dışı personel ve 6 bin 500 yurt içi personel gecesini gündüzüne katıyor… Yönetimden en aşağıdaki birimlere kadar iştirakleriyle birlikte yaklaşık 50 bin kişi aynı mefkûre altında hizmet ediyor…  Eski Genel Müdür Temel Kotil’in ifadesiyle “Nerede yolcu varsa THY orada…” Tek gaye bu…

THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı da aynı şeyleri söylüyor… Aycı, geçen Çarşamba günü Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi “Tecrübe Aktarımı” konferansında öğrenci ve öğretim görevlilerine konuştu ve şu veciz sözleri paylaştı: “Değerli bir marka olmanın yolu müşterinin gözde markası olmaktan geçer…”

***

THY’nin başarısını laf olsun diye anlatmıyoruz! Dünya havacılık sektöründen 3 kat daha fazla büyüyen bir THY var karşımızda! Hedeflerinde de sapma yok… “2018 yılında 75 milyon yolcu taşırım” demiş ve 75 milyonu aşmış gitmiş! Hem de dar imkân ve mekânlarla… Siz bir de THY’yi İstanbul Havalimanı’nda görün!..

Son yazılarımda özellikle bir işi yaparken plân, program ve fizibiliteden açıkçası politikadan bahsetmem boşuna değildi!.. Soruyorum ya… Meselâ “Madencilik politikanız nedir? Su ürünlerinde nasıl bir politika takip ediyorsunuz? Turizm politikanızı bir açıklayın da görelim” diye…

THY ise meseleyi çoktan aşmış, politikasını kırmızı çizgilerle daha 2000’li yılların başında kurgulamış… Milli Marka “En rantabıl ve en kaliteli hizmeti” politikasının merkezine koymuş...

Anlatayım…

Öncelikle “koruma politikası” rafa kaldırılmış… “Başınızın çâresine bakın!” denilmemiş ama THY daha o yıllarda “özgür, bağımsız ve hesap verebilen” bir şirket hâline getirilmiş.

Bir yandan alt yapı oluşturulurken diğer taraftan rekabet teşvik edilmiş. Rekabetle birlikte iç hatlarda yolcu bileti fiyatları yarı yarıya düşmüş… Tabi ardından dış hatlar… Maamafih THY’nin “marka ve başarı harekâtı” ilk önce bu noktadan başlamış…

İsterseniz markayla başarıya ulaşma politikasındaki harekâtın ikinci ayağını ben söylemeyeyim… Kıymetli eski genel müdür Temel Kotil söylesin… O diyor ki: “5 yıldızlı havayollarının hepsi Asya’da. Avrupa’da, Amerika’da 5 yıldızlı havayolu yok. Biz bu boşluğu dolduracağız...”

***

İşte o hızla, THY bugün dünyada geçen yıl açtığı Freetown, Semerkant, Krasnodar ve Moroni hatlarıyla birlikte 122 ülkede, 49’u yurtiçi, 255’i yurtdışı olmak üzere toplam 304 noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Hem de 7 yaşındaki dünyanın en genç ve en modern uçak filosuyla… THY’nin 2023 yılı hedefi ise 500 uçaklık dev bir filo! THY Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Olmuştur’un deyimiyle “Dünyada THY kadar hiçbir havayolu şirketi 122 ülkeye uçamıyor…”

Diğer taraftan THY yalnızca Asya’da beş yıldızlı havayolu şirketi değil, aynı zamanda Afrika semalarında da uçan beş yıldızlı havayolu şirketi… Afrika’da 40 ülke ve 50’den fazla noktaya uçuyor. Afrikalılar “Bizi dünyaya daha fazla bağlayın!..”  diyerek THY’yi bağırlarına basmış… Burada da liderlik THY’nin elinde.

THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker AycıMilli Marka’nın rekabette daha da yıldızlaştığını belirtiyor ve sürdürülebilir büyümeyi yolcu memnuniyetine borçlu olduklarını ifade ediyor ve ekliyor:

“Son 15 yılda 3 kat büyüdük. Geçen yıl 75 milyon yolcu taşıdık. Avrupa ile ciddi rekabet yaşıyoruz. Meselâ Fransa’yı geride bırakarak ikinci olduğumuz zamanlar çok fazla… Yarıştaki başarımızı Atatürk Havalimanı ile gerçekleştirdik. Dolayısıyla İstanbul Havalimanı sıçrama tahtamız olacak. Şimdi hedef Avrupa’da birincilik, dünyada ise ilk 5 arasına girmek... Sonra ilk 3’e… Mart ayını iple çekiyoruz… Yeni yuvamız İstanbul Havalimanı olacak…”

50 milyar dolarlık ihracatı 150 milyar dolara çıkarmayı hedefleyen Hizmet İhracatçıları Birliği’nin aynı zamanda başkanı da olan İlker AycıTHY’nin 2023 yılı genel portresini şöyle çiziyor:

“30 milyar dolarlık Türkiye’nin ilk grup şirketi… 100 bin çalışan… Yenilik ve hizmette çığır açan… Ürün geliştiren… Diğer şirketlere teknoloji ve ürün satan küresel dev bir şirket…”

Yolunuz açık olsun!.. 

 

Günün Özeti

YORUM YAZ

  • SalihSalih9 gün önce
    Bu ülkenin çıkışı için dahi olmaya gerek yok üretim yapılmalı. Ülkemizde bedava akarsu toprak ve güneş var. Tarim için her şey var ama üretemiyoruz. Boşa akan onca suyu ovalara aktarmış olsak bugün üretim en az beş kat artar. Tarım hayvancılıği destekler , hayvancılık sanayii destekler. Bunların sonucunda üretim artar gelir artar. Artan gelirle metro ve hizli tren yap. Yol yapıyoruz araç ithal, benzin mazot
  • nurinuri11 gün önce
    Sıkıcı ve uzun yazmanız okunuyor manasına gelmemeli! yazarın hiç bir yazısını tam okuyamadımmesela.
  • Mertürk Mertürk 11 gün önce
    1 Dolar=5 TL üretim ve ihracat için aslında yeterli sevilerdir. Fakat uzun yıllar ,döviz olması gerekenin çok altında kalarak ,aramal ve hammadde üretmek karlı olmadığı için bunları yerli retmek için kimse yatırım yapmadı,ucuz ucuz ithal etmek varken niye yatırım yapalım diye düşünüldü. Bu nedenle üretim ve ihracat artınca aramal ve hammdde ithalatıda artıyor. 2000 li yılların başında aramal ve hammade bakımında dışa bağımlılık 30% civarı iken bu oran son yıllarda 70-80% civarlarına çıkmıştır.Şimdiki kur seviyesi olması gerekenin üzerinde, olsada eski düşük kur ile aşırı dışa bağımlılığın ceremesini çekiyoruz. Normal olması gereken ,enflasyon artarken ,dövizde ona yakın artması lazım. Dalgalı kur sistemi ,dış güçlerin ,Kemal derviş aracılığı ile ,yerli üretimi çökerttme projesidir. Bundada başarılı oldular. Allah sonumuzu hayr etsin
  • MertürkMertürk11 gün önce
    2002 YILINDAN SONRA ÜLKEMİZE GELEN BOL UCUZ DÖVİZ,DÖVİZ KUR’UNUN 0N YIL BOYUNCAENFLASYONUN ÇOK ALTINDA ARTMASINA NEDEN OLARAK , TÜRK LİRASININ REEL AŞIRI DEĞERLENMESİNE NEDEN OALRAK YERLİ ÜRETİCİNİN REKABET GÜCÜNÜ YOK EDEREK TARIMDA ,SANAYİDE , YERLİ ÜRETİMİ ÇÖKERTMİŞTİR. HİÇ BİR ÜLKE ,KENDİ PARASININ REEL AŞIRI DEĞERLENİP ,ÜRETİM VE İHRACATINI BALTALAMASINA İZİN VERMEZ SINIRSIZ HÜRRİYET OLMADIĞI GİBİ ,SINIRSIZ SEBEST PİYASA HÜRRİYETİ SINIRSIZ DALGALI KUR İLE ,TÜRK LİRASININMANİPÜLASYONLA REEL AŞIRI DEĞERLENMESİ İLE ÜRETİM VE İHRACATININ SABOTE EDİLMESİNE İZİN VERMEK AKIL TUTULMASIDIR, İHANETTİR BUNUN İÇİN HİÇ BİR ÜLKE DÖVİZ KUR’UNUN REEL AŞIRI DEĞER KAYBETMESİNE İZİN VERMEZ.ENFLASYON OLAN BİR ÜLKEDE ,HER ŞEYİN FİYATI ARTARKEN,DÖVİZİN ARTMAMASI DEMEK, İTHALATA TEŞVİK PİRİMİ VERMEK DEMEKTİR
  • MertürkMertürk11 gün önce
    EKONOMİK İNTİHAR: 2002-2012YILLARI ARASI BİLEŞİK ENFLASYON212%ARTTI2002-1212YILLARI ARASI SEPET KUR 22%ARTTI(TÜİK VERİLERİ)2002-2012 YILLARI ARASI ABD VE AB BİLEŞİK ENFLASYON30%ARTTI.BU NE DEMEK ; 2002 YILINDA 1000 TL OLAN YERLİBİR BUZ DOLABI , 2012 YILINDA3120 TL OLDU2002 YILINDA 1000 TL OLANİTHALBİR BUZDOLABI , 2012 YILINDA 1600 TL OLDUBU BİREKONOMİK İNTİHARDIR ,EKONOMİK HARİKİRİDİR.TÜRKİYEDE ÜRETİLEN HER ÇEŞİTBÜTÜN MALLAR İÇİN DÜŞÜNDÜĞÜNÜZDE BU BİREKONOMİK İNTİHARDIR ,EKONOMİK HARİKİRİDİR. BU DÖNEMDE ,YERLİ ÜRETİCİNİN SATIŞ KABİLİYETİ AZALDI ,YERLİ ÜRETİCİ MALINI UYGUN FİYATA SATAMADIĞI İÇİN ,SÜREKLİ,İÇERDE VEDIŞARDAN BORÇLANMAK ZORUNDA KALDI 2002 YILINDA 1000 TL YE SATTIĞI MALI 2012 YILINDA 3100 SATMASI GEREKİRKEN ,RAKİPLERİ ,İTHAL MALLAR ÇOK DAHA UCUZA SATTIĞI İÇİN ,ODA MALININ SATAMADI VEYA MALİYETİNE SATMAK ZORUNDA KALDII, BU SEFERDE KAR ETMEDİĞİ İÇİN SÜREKLİ DIŞARDAN BORÇLANMAK ZORUNDA KALDI.YENİ YATIRMDA YAPAMADIŞİMDİKİ HALİYLE ÖZEL SEKTÖR GIRTLAĞINA KADAR BORCA BATMIŞTIR. SON ON YILDIR BİR ÇOK SANAYİCİ ,ÜRETİM VE YATIRMLARINI BALKANLARA VE DİĞER ÜLKELERE KAYDIRDI DİĞER BİR MİSAL:KUR 3 TL İKEN3000 TL OLAN YERLİ BİR BUZDOLABI ,ENFLASYON 10% OLURSA ,YERLİ BUZ DOLABI BİR SENE SONRA 3300 TL OLURFAKAT 10% ENFLASYONA RAĞMEN BİR YIL SONRA KUR YİNE 3 TL OLURSA ;BİR YIL ÖNCE3000 TL OLAN İTHAL BİR BUZDOLABI BİR YIL SONRA YİNE 3000 TL OLACAKTIR.DOLAYISI İLE İTHAL MALA TEŞVİK PRİMİ UYGULANMIŞ OLUNUR.AYNI ŞEKİLDE ,ÜRETİCİ-SANAYİCİ BİR YIL ÖNCE 1000 DOLARA İHRAÇ ETTİĞİ MALI ,KUR ARTMADIĞI İÇİN BİR YIL SONRA 1100 DOLARA SATMALIDIRKİ 3300 TL GELİRİ ELDE EDEBİLSİN.İÇERİYE SATAMAYAN ,DIŞARIYA İHRAÇ EDEMEYEN YERLİ ÜRETİCİ ,NASIL ÜRETİM VE YATIRIM YAPIP ÜLKENİN KALKINMASINA KATKIDA BULUNSUN ŞAYET KUR 10%ARTSAYDI, BELİRLİ ORANDA İTHAL GİRDİ KULLANAN YERLİ ÜRETİCİ MALİYETLERİNİN BİR MİKTAR ARTMASI VE İTHAL MALLARINDA YERLİLER KADAR FİYATLARININ ARTMASIYLA ENFLAYON 12% OLACAKTIDÖVİZ KUR’UNUDÜŞÜK TUTARAK ,ENFLASYONU 2 PUAN DÜŞÜRDÜK FAKAT ,YERLİ ÜRETİCİNİN REKABET GÜCÜNÜ AZALTARAK YERLİ ÜRETİMİ BALTALAMIŞ OLDUK VE BUDA YÜKSEK CARİ AÇIKLARA NEDEN OLUNARAK ,ÜLKEYİ DIŞARDAN GELECEK PARAYA MAHKUM BIRAKIR. DÖVİZ AÇIĞI NEDNİ İLE İLERDE KUR ZIPLAMASINI TETİKLERKUR DEĞİŞİMİ İTHAL MALA 100% YANSIRKEN YERLİ ÜRETİME YERLİLİK ORANINA GÖRE DAHA AZ YANSIR
  • BirolBirol11 gün önce
    Mertürk İsimli yorumcu gerçekten bilerek mi yazıyorsun,yoksa sallıyormusun.Düşük kur politikası diye bir şey yok.Türkiyenin ekonomik,politik göstergeleri olumlu seyrederse,TL değer kaybetmez.Döviz kurunu,reel piyasa şartları belirler.Dalgalı kur,serbest piyasa ekonomi modelinde,talimatla kur düşmez,sabit kur asla olmaz.Döviz fiyatlarını piyasa belirler.Döviz kuru düşük olursa,faizlerde düşük olur.Enflasyon kontrol edilebilir.TLnin güçlü olması iyidir.2003-2016 yılları arasında biz dünyada ucuz para varken,parayı üretime yatırmak yerine,açıkçası betona gömdük.Mega eserler vs.Lüks konutlar bunlara yatırdık.Şimdi suçlu düşük kur mu? Bizim ekonomiden anlamamamız mi?Bence açıkça bizim beceriksizliğimiz.Bu gerçeği görelim.
  • ayhanayhan11 gün önce
    Sayın yazar;Sizi tebrik ederim. Beylik laflar ederek, sadece şikayetlerini belirterek, ama konunun özüne hakim olmadan, doyurucu detay vermeden yazı yazan o kadar yazar ve yazı varki. Özellikle Madencilik konusunda ufuk açıcı, bilgi verici ve üstelik çözümlere de kafa yoran yazınız, gerçekten biz okuyucuların beklediği hasret kaldığı cinsten. Lütfen aynen devam.
  • Çok mu saçma? Çok mu saçma? 11 gün önce
    Hocam havacılık sektörü iyi ama inşaatçılık daha iyi değil midir? Havacılık yerine inşaatçılık desteklense daha iyi olmaz mı? Hem Allah (C.C) uçmamızı istese bizi kanatlı yaratmaz mıydı? Bunu da islam alimlerine sormak gerekmez mi? Hava iyidir ama adı üzerinde havadır, uçar gider, elle tutulmaz, hem çok yüksekte hem de tutunduğu bir şey yok. Oysa inşaat yerdedir, elle tutulur, içine girilir oturulur, yapması da kolay olur. İnşaatçılık desteklense ve her küçük köyde bile yirmi otuzbin dairelik site konutları yapılsa, güvenlikçisi filan olsa, gençlere de güvenlik olarak iş imkanı çıkar, şehirlere AVM'ler ve su üstüne köprüler yapılsa ve sonra hepsini satıp parasını alsak daha kazançlı olmaz mı? Çok mu saçma konuşuyorum?
  • MertürkMertürk11 gün önce
    Hocam Asıl meseleye bir türlü değinmiyordunuz. asıl mesele,ÜRETİMSİZLİK,ÜRETMEDEN TÜKETMEK. 2003 - 2016 Yılları arası uygulanan DÜŞÜK KUR politikası ile ,yerli üreticinin rekabet gücü yok edilerek ,yerli üretim çökertildi. Millet ,uyuşturucuya alıştırılır gibi ,düşük kur ve nimetlerine alıştırıldı, Düşük kur ile ithalsta adeta TEŞVİK PİRİMİ UYGULANARAK ,ülke ve millet olarak dış borç tuzağına düşürüldük. Erbabakan hocanın uyardığı gibi;borca mahkum et esir al ,tuzağına düştük. Böyle net gerçekler varken , bunları yazıp yetkilileri bu konuda uyarmanız gerekmez mi. ?Yarın çok geç olabilir.
  • Kunta KürdKunta Kürd11 gün önce
    ... Mars'a seferlere başlarsa hiç şaşmam :)
  • Ali babaAli baba11 gün önce
    T,h,y, da yakinda iflasini isteyecek, az kaldi, hep borcla büyüdü, e, para bitti,

Günün Özeti