• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Latif Erdoğan
Latif Erdoğan
TÜM YAZILARI

Okumanın manası...

09 Nisan 2022
A


Latif Erdoğan İletişim: [email protected]

Doğru okumasını bilene, kainat bir kitaptır. Kainat kitabını en doğru okumanın yolu ise, Kur’an’ın kainat kitabını nasıl okuduğunu öğrenmek ve kainat okumalarını bu öğretilere göre yapmaktır. 

Bediüzzaman Hazretlerinin “Manayı harfi” olarak önerdiği bakış açısını kazanmak, bu yolda en salim yoldur.   Bilindiği gibi Arapçada kelime üçtür: İsim, fiil ve bir de harf. İsim, zaman kaydı olmaksızın kendi başına müstakil bir manası olan kelimedir. Fiil, üç zamandan biriyle irtibatlı ve müstakil bir manası olan kelimedir. Harf ise, zamanla irtibatı ve müstakil bir manası olamayan kelimedir. Harf, müstakil manası olmamakla beraber başkasının anlaşılmasına yardımcı olur.  

Eşyaya bakışımız “manayı harfiyle” olduğunda,  eşya bize kendi kendine bir anlamı olmadığını belki onu yaratan Rabbini anlamaya  vesilelik ettiğini söyler. O zaman da eşya ile ilgili bütün bilgiler irfana ve marifete dönüşür. İnsan bu irfan ile Rabbini tanır. Rabbini ne kadar tanırsa O’na olan muhabbeti de o derece artar. 

Eşyanın kendi vücudu izafidir, varlığı dıştan var edici bir güce muhtaçtır. Bu Mutlak Varlık eşyayı var etmeyi murat etmeseydi hiçbir şeyin varlığa çıkması mümkün olmazdı. İşte eşyanın değişmeyen sabit hakikati budur, yani esma-i ilahinin o şeydeki tecellileridir. O zaman, eşyaya manay-ı harfi dışındaki bütün bakış açıları yanlıştır, eşyanın varlığını zati kabul etmek anlamına gelir. Halbuki Mutlak Yaratıcı Allah’tan başka hiçbir varlığın varlığı zaruri ve zati değildir. 

Kur’an’ın ilk emri, “Seni Yaratan Rabbinin ismiyle oku”(Alak,1) dur. Yani eşyayı, Rabbinin eşyada tecelli eden isimleri ile oku. Başka türlü okumalar eksiktir, yanlıştır. Doğru okuma ise ancak Esma-i ilahiyi ile birlikte yapılan okumalardır. 

İnsan, küçük bir kainat, kainat büyük bir insandır. Öyleyse insan ister kendini isterse kainat denilen makro alemdeki izdüşümünü  okurken hep ilahi isimlerle birlikte okumalıdır. Okumanın manası da zaten budur. Diğer okumalar boşa giden emektir. 

İnsan kendini ve kainatı ne ölçüde doğru okursa o derece  Rabbini tanır. Çünkü o kendinde ve kainatta tecelli eden ilahi isimleri görür, o isimlerle müsemmaya sıçrar.  

İlim, ilim bilmektir/ İlim kendin bilmektir/ Sen kendini bilmezsin/ Ya nice okumaktır (Yunus)  

Rabbimizin İlim sıfatıyla irtibatını açığa vermeyen bütün ilimler kuru birer bilgi yığınıdır, hakiki manada ilim değildir. 

Burada  “Kendin”den kastedilen  Cenab-ı Hak da olabilir. Yani önemli olan, bütün esma ve sıfatları aracılığı ile o esma ve sıfatların sahibi Allah’ı bilmek, bu bilgi ve irfan ile Cenab-ı Hakk’ı tanımaktır. Bu sıçrayış yapılamadığı taktirde bütün okumalar eksiktir, maksada ulaşmada geri kalmış demektir. 

“Nefsini bilen, Rabbini de o bilir” kelam-ı kibarını, okumada bir mihenk ve ölçü olarak kabul etmek durumundayız. Çünkü insan nefsini bilirse, nefsinde tecelli eden ilahi isimleri de bilir. Bu bilgiden mahrum kişi, sadece nefsinden gafil değil,  kendisinde tecelli eden ilahi isimlerden de gafildir. 

 Ayette “Allah’ı unutan ve Allah’ın da kendilerine nefislerini unutturduğu kimseler gibi olmayın, onlar yoldan çıkmışların ta kendileridir” (Haşir, 19) denilir ki, sebep ve sonuç ilişkisi itibariyle bakıldığında Allah’ı unutmak insanın kendisini unutmasına, insanın kendisinden gafil olması da Allah’ı unutmasına sebebiyet verir demektir.   

İnsan ister makro alemleri yani yıldızları, galaksileri, sistemleri okurken, isterse mikro alemleri, yani atomları, atom altı parçacıkları okurken, bir taraftan ilmini, bilgisini artırmalı; diğer taraftan da bu bilgi ve ilmi,  irfana, marifettullaha dönüştürmelidir ki, insanlık vazifesini, halife varlık olma sorumluluğunu hakkıyla eda etmiş olsun. Öylelerden olmamız duasıyla…   

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Mustafa

Muhterem Latif bey yine şiirsi üslubunuzla mana dolu muhteşem bir yazı daha okuduk yararlandık. Teşekkür ederiz

İşte muhlis bir Kur’an talebesi: Latif Erdoğan.

İşte Risale-i Nur’un sadık bir talebesi İşte yazı. ABD’nin mayın eşşeği olmuş kendini şakird bilen zavallılar! Aynessera minel süreyya. Siz kim Latif Erdoğan kim.
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23