Umre için kutsal topraklara giden C.E isimli vatandaş, Türkiye’ye sadece bir mesaj attığını ve otomatik güncelleme sebebiyle bu mesajın faturasının 2 bin 600 lira olduğunu görünce büyük şok yaşadığını belirtti. TBMM Dilekçe Komisyonu’na müracaat eden C.E,
HASAN ÖNAL / TBMM BÜROSU
Umre vazifesi için kutsal topraklara giden vatandaşa, otomatik güncelleme sebebiyle 1 mesaja 2 bin 600 TL fatura geldi. Firma ile görüşen fakat bir sonuç alamayan vatandaş çareyi TBMM’de aradı. Duruma el koyarak ilgili firmaya bu orantısız uygulamanın gerekçesini sormaya hazırlanan TBMM Dilekçe Komisyonu, Türkiye çapından bütün GSM şirketlerinden kaynaklanan bu tür hataların önüne geçilmesi için kurumları harekete geçirmeyi planlıyor.
TBMM Dilekçe Komisyonu’na başvuran C.E. adlı vatandaş, Umrede telefonunu açtığında herhangi bir uyarı vermeden otomatik olarak güncelleme yapıldığını, bu nedenle hattın internet hesabı aracılığıyla 102 megabite data kullanımı gerçekleştiğini kaydetti. Ayrıca Umreden Türkiye’ye sadece 1 mesaj attığını belirten C.E. döndüğünde 2 bin 600 TL fatura ile karşılaştığını belirtti. C.E, “Sonuç olarak 102 mb data ve 1 mesaj için GSM operatörünün benden istediği miktar tam olarak 2.600 TL’dir. Bu ücret hiçbir hak ve nefaset ölçüsüyle bağdaşmayacak derecede fahiş bir miktardır.” dedi.
212 TL YERİNE 2 BİN 600 TL FATURA GÖNDERİLDİ
Sözkonusu GSM operatörünün yurtdışı paketleriyle kendisine gelen faturayı karşılaştıran C.E. başvurusunda şunları dikkat çekti: “Operatörün yurt dışı data kullanım paket ücretleriyle karşılaştırıldığında fatura edilen miktarın acımasız bir fiyatlandırma olduğu daha kolaylıkla anlaşılabilecektir. Operatörün kendi tarife paketlerine (önceden paket olarak alındığında) göre yurt dışı kullanım 10 mb’si 19, 50 mb’si ise 45 TL’dir. Buna göre 10 Mb’lik pakette, aşım ücretiyle beraber 102 Mb’lik kullanım 212 TL, 50 Mb’lik pakette ise 112 TL olmaktadır. Buradan da açıkça anlaşılacağı üzere, en fazla 212 TL olabilecek faturam, tam 2 bin 600 TL olarak bana gönderilmiştir. Aradaki fark tam olarak 2 bin 388 TL’dir. Böylesine inanılmaz bir farka ve ücretlendirmeye, en vahşi kapitalist sistemlerde bile rastlamak mümkün değildir.”
ÜCRETLENDİRMENİN YENİDEN YAPILMASINI İSTİYOR
C.E. telefonunun yurtdışında açar açmaz otomatik güncelleme yapmasının kendi isteği ile gerçekleşmediğini, tek bir mesaj için 2 bin 600 TL ödemenin tüketici koruma kanununa aykırı olduğunu savundu. Mevzuattaki bütün hükümleri tek tek başvurusunda sıralayan C.E, TBMM’de şu talepte bulundu: “Tüm yasal zorunluluklara göre 1 mesaj ve istemim dışında güncelleme ile gerçekleşen 102 mb’lik otomatik data kullanımının 2 bin 600 TL olarak faturalandırılması hiçbir hak, vicdan, tüketicinin menfaatlerinin korunması hizmet/ücretlendirmeyle ilgili olarak bilgilendirilme mecburiyeti esaslarına uymadığı ve tüketiciyi ekonomik olarak yok etmeye yönelik olduğu açıktır. Yukarıdaki yasal düzenlemeler doğrultusunda 2 bin 600 TL’lik faturanın tüketicinin korunması amacının tahakkukuyla görevlendirilen kurulunuzca iptal edilerek, ücretlendirmenin, yukarıda ayrıntısı yazılı yurt dışı daha kullanımı ve mesajlaşma paketleri çerçevesinde tekrar yapılmasına karar verilmesini talep ederim.” dedi.
FAHİŞ FATURALANDIRMA
İÇİN ÇALIŞMA YAPILACAK
TBMM Dilekçe Komisyonu, C.E.’nin talebini işleme alırken, yüksek faturalandırmayı ilgili GSM operatörüne sormak için harekete geçti. Firmanın cevabı doğrultusunda ilgili devlet kurumlarını harekete geçirecek olan TBMM Dilekçe Komisyonu, bütün GSM operatörlerinde benzer muhtemel fahiş faturalandırma işlemlerinin önüne geçilmesi için çalışma yapılmasını isteyecek.