1989’da Meclis’e verilen CASA’ların alımı ile ilgili soru önergesinin sahte imza ile geri çekildiğine yönelik iddialar gündemi sarsarken, iddiaların odağındaki dönemin SHP Milletvekili Mustafa Sarıgül ve Komisyoncu Zeynel Abidin Erdem, sessizliğini koruyor.
EVİRGEN: CASA’LARIN TEDARİK EDİLME SÜRECİ ARAŞTIRILMALI
Gazetemize konuşan Savunma Ekonomisi Uzmanı Yakup Evirgen, “CASA uçaklarının geçmişte alımına yönelik araştırmaların yapılması gerekir. Dünyada tercih edilmeyen, satılamayan kaza oranı yüksek bir uçağı neden Türkiye tercih etti? Bu alımları kimler hangi amaçlarla gerçekleştirdi? Aracı ve komisyoncular kimlerdi? Çok iyi araştırılması gerekir” dedi.
CASA uçakları NATO üyesi ülkeler ve diğer ülkeler içerisinde de tercih edilmeyen hafif nakliye uçağı sınıfında bir uçak olduğunu ifade eden Yakup Evirgen, “Sabıkaları noktasında da Türkiye’de de kaza kırıma uğrama oranı dünyadaki oranların altında değil. Türkiye’de savunma sanayi malzemelerinin tedariki yöntemi geçmişten bugüne sorgulanması ve araştırılması gereken bir konudur. Türkiye’de bu tür ihtiyaçları kim belirliyor? Kim ihtiyaçların alımlarını gerçekleştiriyor? Bunların hepsinin cevabı aynı yeri işaret ediyor. Sadece CASA uçaklarını değil geçmişten bu yana Türk Silahlı Kuvvetlerinin diğer ihtiyaçlarını kimler belirliyor?” diye konuştu.
TÜRKİYE’DE CASA UÇAĞI “UÇAN TABUT” OLARAK BİLİNİYOR
Casa uçaklarını Türkiye 19 Ocak 2001, 16 Mayıs ve 18 Mayıs 2001 tarihindeki üç büyük kazayla tanıdı. Toplam 38 askerin şehit olduğu kazalar sonrası, CASA uçakları “uçan tabut” olarak anılmaya başlandı.
CASA UÇAKLARININ DÜŞMESİ KÖTÜ TESADÜF
Dönemin Milli Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu, CASA uçaklarının ard arda düşmesinin kötü bir tesadüf olduğunu belirterek, “CASA uçaklarında, kaza yapan ve düşen uçak sayısında, uçuş saatlerimize göre dünya ortalamasının altındayız” açıklamasında bulunmuştu.
KOMİSYONCU ERDEM 50 MİLYON DOLAR ALMIŞ!
CASA uçaklarının Türkiye’ye alınması üzerine komisyonculuk yaptığı iddia edilen Zeynel Abidin Erdem’in yaklaşık 50 milyon dolar komisyon aldığı iddia ediliyor.
CASA UÇAĞININ DÜNYA SİCİLİ DE BOZUK
2012’nin Kasım ayında Cezayir Hava Kuvvetleri’ne bağlı ‘CASA 295’ tipi askeri kargo uçak başkent Paris’e yakın bir havaalanından kalktı ancak belirlenemeyen bir nedenle düştü. Cezayir’e ait askeri kargo uçağının enkazından 6 ceset çıkarıldı. 2001 yılının Ağustos ayında İspanya Malaga-Melilla seferini yapan CN-235 yolcu uçağı acil iniş yapmak isterken yere çakıldı. Uçaktaki 44 kişiden 20’si öldü.
Öte yandan Şili’de de Juan Fernandez adaları yakınında denize düşen CASA tipi uçaktaki 21 kişinin hayatını kaybettiği öğrenildi.
İSPANYA YASAKLAMIŞ!
İspanyol firması CASA patentli CN- 235 kargo uçağının, 1992 yılında Kanarya Adaları eyalet parlamentosu tarafından oybirliği ile alınan kararla, adalar arasında uçmasının insan emniyeti açısından tehlikeli bulunarak yasaklandığı ortaya çıktı.
Kanarya Adaları Yüksek Mahkemesi’nin de bu uçakları filosunda bulunduran Binter şirketi aleyhinde dava açarak, CN - 235’lerin acilen uçuşlardan men edilmesini istediği belirtildi. Binter şirketinin bunun üzerine CN - 235’leri adalar arası uçuştan kaldırdı.