OMÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yunus Macit, “Peygamber Efendimiz (SAV) bizzat ağaç dikerek örnek oldu. Ağaç kesilmesine yenisini dikmek şartıyla izin verdi. Ağaç kesenlerin baltasına, ipine ve odununa el koydurdu. Yeşil alan uygulaması yaptı. Yeşili korumak için nöbetçiler tayin etti” dedi.
Yaşanılabilir bir dünya için her insan elinden geleni yapmalı.. Yeşili korumalı.. En büyük örneğimiz olan Hz. Muhammed (SAV)’in yolundan yürümeliyiz. İslamiyet, fıtrata uygun bir din olduğu için ortaya koymuş olduğu emir ve yasaklar bizi çevreyi korumaya kendiliğinden götürüyor. Dünyada çevre problemleri
çıkmadan önce İslam dünyasına baktığınızda, bugün çevrecilik diye anlatılan birçok şeyi biz zaten dinimizin, örf ve adetlerimizin gereği olarak yapıyormuşuz. Belki bu yapılanın çevrecilik olduğunu bilmiyorduk. İslam’ın doğasında çevreye bir bakış var. Ağaçların, hayvanların korunması büyük önem arz ediyor.
SAMSUN
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) İlahiyat Fakültesi İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü Başkanı Prof. Dr. Yunus Macit, İslamiyet’te çevre bilinci ve Hazreti Muhammed’in çevre uygulamalarını anlattı.
Hazreti Muhammed (SAV)’in bizzat ağaç dikerek örnek olduğunu ifade eden Macit, “Bu konuda teşvikleri vardır. Kıyamet koparken bile, elinde bir hurma fidanı varsa dikebilecek kadar zamanınız da varsa o fidanın dikilmesini Peygamber Efendimiz tavsiye ediyor” diye konuştu.
Kur’an-ı Kerim, hadisler ve sünnete göre hayvanların ve ağaçların insanların algılayamadığı şekilde Allah’ı tesbih ettiklerini vurgulayan Macit, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Hayvanlara ve bitkilere Allah’a doğal olarak ibadet eden müminler gözüyle bakarız. Bir ağacın yaprağını koparacağımız zaman ‘bak bu canlıdır, Allah’ı tesbih ediyor, ibadet ediyor’ diyerek Müslüman bu gözle bakmalıdır. Bu gözle bakınca ihtiyaç olmadıktan sonra o ağaca veya hayvana zarar vermesi mümkün değil. İşin metafizik bakış boyutu var. Metafizik bakış boyutu zaten Müslümanı zorunlu haller dışında ağaç kesmek ve hayvan öldürmekten uzaklaştırıyor.”
HAZRETİ MUHAMMED’İN (SAV) “YEŞİL ALAN” UYGULAMASI
Macit, Hazreti Muhammed’in (sav) ağaç kesilmesine belli şartlarda izin verdiğini anlatarak, “Mesela kesilen ağacın yerine yenisini dikmek şartıyla izin verilmiştir. Peygamber Efendimizin özellikle Mekke ve Medine başta olmak üzere şehirlerin etrafında hayvanların avlanamayacağı, ağaçlarının kesilemeyeceği bir yeşil alan, tabiri caizse sit alanı, yeşil kuşak uygulaması vardır. Şehrin havasından, gürültüsünden bunalan insanların, boş vakitlerinde stres attıkları, piknik yapabildikleri bir alandır. Bu kuşak içinde hayvanları da öldüremiyorsun. En azından belli bir bölgede hayvanlar güvende oluyorlar” dedi.
Prof. Dr. Macit, şunları söyledi; “Peygamberimiz yeşil kuşak alanlarında ağaç kesenlerin cezalandırılması yoluna gitmiştir. Hatta bu kişilerin ağaçları kestiği baltaya, ipine ve oduna da el konulması şeklinde uygulamalar vardır. O bölgenin korunmasıyla ilgili nöbetçiler tayin edilmiştir. Sadece sözde bırakılmamış ve fiili tedbirler de alınmıştır” şeklinde konuştu.