Okul, gençleri hayata hazırlamalı

25 Nisan 2019 Perşembe

Kırk küsur yılını eğitime harcamış, 14 eğitim kitabı yazmış bir eğitimci olarak okullarda başarı, motivasyon, zekâ gelişimi, sınav stresini yenme sanatı, hızlı okuma, hafıza teknikleri gibi konularda seminerler veriyorum. 

Öğrencilerin gözlerinin ışıltısı, iyi gaz veriyorsun deyişleri, kendime güvenim arttı, ben de yapabilirmişim, kimseden bir eksiğim yokmuş demeleri konferansların etkili olduğunu gösteriyor. 

Özellikle son sınıf öğrencileri (8 ve 12. sınıflar) çok yoğun sınav baskısı altındalar. 

Merkezî sınavlar stres unsuru. Meslek liseleri daha cazip hâle getirilerek, öğretmen ve veliler iş birliği yaparak öğrenciler mesleğe yönlendirilebilir.

Öğrencilere okulu ve okumayı sevdirmek amacıyla sosyal faaliyetler artırılabilir

ÖNDER’in yıllık faaliyet raporunu okurken okullarla işbirliği yapılan faaliyetler dikkatimi çekti. Okul yönetimleri ÖNDER ve benzeri sivil toplum örgütleri ile işbirliğini artırsalar öğrenciler ders dinlemenin dışında etkinliklere katılabilir ve eğitim faaliyetleri içinde daha aktif rol alabilirler.

ÖNDER’in 2017-2018 Faaliyet Raporu’nda öğrencilere yönelik faaliyetler anlatılmış. Dikkatimi çekti. Bunların birçoğu okullara uygulanabilir.

Öğrencilerin aktif olarak katılabileceği faaliyetlerden bazıları şunlar:

Konferanslar: Yerli-yabancı, alanında uzman kişileri çağırarak güncel ve kültürel konularda öğrenciler bilgilendiriliyor.

Kurslar: Robotik kodlama, tiyatro, işaret dili vb. kursları. 

Kültür Sanat Faaliyetleri: Önder kendi yurtlarında öğrencilere eğlenerek öğrenmeyi sağlamak amacıyla hat, dikiş, ebru, ahşap boyama, zekâ oyunları, karikatür, enstrüman çalma, kum saati faaliyetleri yaptırıyor.

Okuma Grupları ve Suffa Mektebi: Okuma grupları kurarak 4’er kişilik gruplar hâlinde gönüllülük esasına dayanan okuma çalışmaları yapılıyor. Özellikle sahabeleri tanımak amacıyla sahabelerin hayatını anlatan kitaplar seçiliyor. Öğrencilerin birlikte okuma, okuduklarını anlama, anlatma, fikir alış verişinde bulunma yetenekleri geliştiriliyor. 

Ders Tamamlayıcı Kurslar: Dersleri takviye veya sınıf içinde anlaşılmayan konuları daha iyi kavratmak amacıyla tamamlayıcı kurslar, özellikle de Arapça kursları düzenleniyor. 

Spor Çalışmaları: Özellikle yurt öğrencilerine yönelik halı saha, basketbol, voleybol, zumba, masa tenisi vb. spor çalışmaları öğrenciye okulu ve dersleri sevdirir. 

Çocuk Üniversitesi Programları: Üniversitelerle iş birliği yaparak öğrencilere hem üniversiteler tanıtılıyor hem araştırma ve öğrenme şevk ve heyecanı uyandırılıyor. Yaz kamplarında doktorluk, hukukçu, sosyolog, tarih gibi branşlarda üniversite hocaları bilgilendirme yapıyor. İstanbul Üniversitesi ve Çapa Kampüslerinde öğrencilere kurslar veriliyor.

İlahiyata Hazırlama Kursları:  Öğrencileri ilahiyat fakültelerinde daha başarılı hâle getirecek Arapça, Kur’an’ı güzel okuma, temel dini bilgiler eğitimi veriliyor.

9. Sivil Toplum ile İşbirliği Çalışmaları: Öğrencilerin istekleri doğrultusunda anma programları, kanaat önderleri ile tanışma, kamu kurum ve kurumlarını ziyaret, yardım projeleri, kamp programları yapılarak yaşayarak öğrenme hayata geçiriliyor. 

10. Kamplar: Önder yurtlarda kalan öğrencilere kamp imkânı sunuyor. Yüzme, spor faaliyetleri, sivil toplumları tanıma seminerleri veriyor. 

ÖNDER; kendini tanıyan, duygularını yönetebilen, yeniliklere açık, araştıran, zaman yönetebilen, sosyal, bilge, değerler eğitimi almış gençlik yetiştirmeye çalışıyor. 

Eğitimi dört duvar arasına sıkıştırmak, dersleri sınav kazanma amacına yönelik anlatmak ortaokul ve liselerin en büyük handikapı. Öğrencilerin birer insan olduğu, yeteneklerini geliştirerek hayata daha donanımlı hazırlanmaları gerektiği hususu ihmal ediliyor. 

Ülkemizde liseyi bitiren gençlerin % 40’ı bir yüksek okul ve üniversiteye yerleşebiliyor, % 60 için üniversitelerde yer yok.

Özellikle bu yüzde 60’lık dilimi hayata hazırlamak ve onlara bir meslek öğretmek eğitim politikalarının ana hedefi olmalı. 

İmam hatip liselerini bitiren öğrencilerin de büyük bir bölümü üniversite kazanamıyor. 

Talim Terbiye Kurulu derhal program geliştirmeli ve MEB, imam hatip programlı meslek liseleri açmalı

İmam hatip ortaokul ve liselerine öğrenci gönderen velilerin önemli bir kısmı, çocukları iyi ahlak sahibi olsun, zararlı alışkanlıklar edinmesin diye bu okulları seçiyor. Üniversiteye giremeyecek öğrencilerin imam hatip programlı bir meslek lisesine gitmesi hem dinî, ahlakî bir eğitim alması hem de meslek öğrenmesi çok faydalı olur. 

 

Günün Özeti

YORUM YAZ

  • Ahmet Ahmet 23 gün önce
    Bu güzel yorumlarınız ve bilgilendiricilbilgilendiriciliğiniz için teşekkür ediyorum
  • Fehmi ceylanFehmi ceylan1 ay önce
    Yıllarca yavrularımız testle tost arasında sıkıştırdık. İyi Anadolu lisesi yada iyi bir fakülte olmazsa yandık diye yavrularımız ters köşeye yatırdık, aşağıladık. Hayata hazırlamak önceliğimiz olsa, iyi okulda ekstra olurdu. Makine mühendisi de yavrumuz, kaportacı da yavrumuz. Değirmen makinesi yapan da yavrumuz, ekmek, simit yapan da yavrumuz. Almanyada, hollandada çalışmaya gidene imreniyoruz da kendi sanayimizde çalışmaktan niçin gocunuyoruz. Tek tip değil, alternatifi çok olacak şekilde yönlendirmeliyiz. Selamlarımla
  • tarıktarık1 ay önce
    kopuk kopuk ve çok fazla bilgi öğretiliyor ve hiç bir işe yaramıyor. örneğin sinüs teoremini öğrenen biri dünyada istanbul için doğu batı yönünde 25 km de 109 metre eğim oluşması gerektiğini fakat eğim oluşmadığını öyleyse dünyanın düz olduğunu çıkaramıyor. ve ya ışık saniyede 300000 km hız yapar yörünge hızımız ise saniyede 30 km ışık yörünge yönünde de ters yönde de aynı ölçülüyor olması gereken 3000000+30 bir yönde diğer yönde 300000-30demek ki yörüngede de gittiğimiz yalan diyemiyor. veya dünyanın dönme yalanı için yoğunlukları farklı olan dünya ve hava nasıl olurda aynı hızda döner fiziki olarak imkansız bir şey demek ki dünya dönmüyor diyemiyor.istanbul üniversitesi endüstri mühendisliği mezunuyum standart sapma hesaplayamayanlar var ne olduğunu bilmeyenler çok daha fazla.(hesaplayıp ne olduğunu bilmeyenler)
  • AkilAkil1 ay önce
    Dayın hocam; eba ders kitapları berbat.Öğretmenlik ise kağıt işine dönmüş.İdareciler aklaka dayalı iş bilmez.Öğrenci model alacaklarını iyi biliyor.Ders kitaplarında şair yazar tayfası it Kılı postal bağı tipler Yahu tdk noktalama işaretlerinde bile Elif Şafak Orhan pamuk örnekleri var
  • Ölmüşüz ağlayanımız yokÖlmüşüz ağlayanımız yok1 ay önce
    Yorumları ve makaleyi okuduktan sonra 23 Nisan'da şehir merkezinden geçen çayda balık tutmaya giden 60 yaşlarında komşumuzun sözü aklıma geldi 'Ölmüşüz ağlayanımız yok' Komşumuzun anlatımıyla 15-16 yaşlarındaki 3 kız bir elinde bir poşetle su boyuna geliyor poşetten bir şişe şarabı çıkarıp içmeye başlıyorlar komşumuzun uyarısına aldırmayıp bugün bizim bayramımız amca bugün içmeyeceğiz de ne zaman içeceğiz deyip içip sarhoş olduktan sonra sigara kavgasına tutuşuyorlar.Tabi stres atmaya giden komşumuz ise duruma canı sıkılıp bu ahlaksızlığa dayanamayıp evinin yolunu tutuyor.Ve bana dediği su boyunu gençler sarmış 15-16 yaşında kızlı erkekli gençler biz gençliğimiz de büyüğümüzün yanında sigara içemezken şimdiki gençlik ellerinde şaraplar kızlı erkekli koyun koyuna suyun boyunu kepazeliğe çevirmişler ölmüşüz ağlayanımız yok diye dert yandı.
  • yusuf toygunyusuf toygun1 ay önce
    yazını okumadım bile. başlığı yetti. okul, hayata hazırlama yeri, hayattan koparma yeridir. çünkü hayat kitapların arasında değildir, taşdır, topraktır, hayvan güdmektir, çimento taşımaktır, kalıp çakmaktır, araba sürmektir, pazarlık yapmaktır, sabah erkenden pazara mal açmaktır...okul toz pembe düşler mekandır. ne kadar az eğitim, o kadar hayata hazır toplum demek.
  • veliveli1 ay önce
    18 yaş altı cep telefonları kullanımı yasaklansın, anneler evinin sultanı olsun, baba helal kazansın. gerisi bi şekilde düzelir.
  • Mustafa Mustafa 1 ay önce
    Tevhidin önüne demokrasiyi şirkin önüne kul hakkını getirip yetiştirdiğiniz nesilden ne bekliyorsunuz. Kul hakkı ile ilgili kuranda kaç ayet var?!
  • sinsi Komünizm yılanısinsi Komünizm yılanı1 ay önce
    "Hayrettin Hatunoğlu'nun" tespitlerine katılıyorum. Millet ve Devlet düşmanı, anarşist nesillerin temeli; Komünist zihniyetli nesiller oluşturmak için kurulan ve kutsanan, "Köy Enstitüleri" ile atılmış ve devam ettirilmiştir. Komünist zihniyetli öğretmenler; hatırladığım 50 yıldır, bu faaliyetlerine sinsice devam devam ediyorlar. Vatansevernesiller yetiştiren öğretmenlerimizi, saygı ile selamlıyorum.
  • Sami Sami 1 ay önce
    Biz ne kadar da değerlere ahlaka önem versek de bir öğretmen çıkıp çocuklarla göbek atıyorsa öğrenci bizi değil onu model alacaktır(giyim kuşamı tahmin edersiniz)Haliyle okullarda disiplin olmayıp her zaman öğrenci haklıdır denildiği sürece de bir arpa boyu yol alamayız.
  • AliAli1 ay önce
    Evet hazırlıyor zaten.23 Nisa’nda küçücük kızlar süsleniyor makyaj o biçim. Bunlar büyüyor boyalı oluyor düğünde başını açıp oynuyorlar .Sonuç? Dünya hayatı oyun ve eğlenceden ibarettir.asıl yurt ise ahiret yurdudur ve akit yazarları için zor bir gündür.
  • Hayrettin HatunoğluHayrettin Hatunoğlu1 ay önce
    Okullarda görevlendirilen psikolog danışman öğretmenler öğrencilerin bozulmasında en büyük etken. Öğrencilere yaptıkları telkinler bizim kültür ve dini yapımıza ters. Okullara bu yapıyı sokan ve yaygınlaştıranlar kimlerdir ve bu yapı ile eğitim sistemimizi baltalamak için mi oluşturulmuştur? Bunu çok iyi araştırmak lazım. Birkaç ay önce görev yaptığım okulda rehberlik konulu bir toplantıda okul rehber öğretmeninin söyledikleri çok ilginç ve şaşırtıcı idi: ''Arkadaşlar, öğrencilere yaptığınız uyarılara dikkat edin. Eğer öğrenciye bak böyle tembelliğe ve dersi dinlememeye devam edersen zayıf not alırsın, sınıfta kalırsın demek öğrenciyi tehdittir. Öğrenci: öğretmen beni notla, sınıfta bırakmakla tehdit etti der diye şikayet ederse ceza alırsınız.Bu sadece bir örnek buna benzer neler yapılıyor okullarda. O rehber öğretmenler öğrencileri okula ve öğretmenlereve hatta anne babalara karşı resmen kışkırtıyorlar. Sen özgür bir bireysin. istediğini yaparsın anne, baba ve öğretmenlerinin istek ve arzularına karşı çıkabilirsin. Kimse seni zorlayamaz. Çocuk ve insan hakları sana her türlü özgürlüğü veriyor. Bu konuda baskı yapılırsa şikayet et.
  • Hayrettin HatunoğluHayrettin Hatunoğlu1 ay önce
    Okullarda görevlendirilen psikolog danışman öğretmenler öğrencilerin bozulmasında en büyük etken. Öğrencilere yaptıkları telkinler bizim kültür ve dini yapımıza ters. Okullara bu yapıyı sokan ve yaygınlaştıranlar kimlerdir ve bu yapı ile eğitim sistemimizi baltalamak için mi oluşturulmuştur? Bunu çok iyi araştırmak lazım. Birkaç ay önce görev yaptığım okulda rehberlik konulu bir toplantıda okul rehber öğretmeninin söyledikleri çok ilginç ve şaşırtıcı idi: ''Arkadaşlar, öğrencilere yaptığınız uyarılara dikkat edin. Eğer öğrenciye bak böyle tembelliğe ve dersi dinlememeye devam edersen zayıf not alırsın, sınıfta kalırsın demek öğrenciyi tehdittir. Öğrenci: öğretmen beni notla, sınıfta bırakmakla tehdit etti der diye şikayet ederse ceza alırsınız.Bu sadece bir örnek buna benzer neler yapılıyor okullarda. O rehber öğretmenler öğrencileri okula ve öğretmenlereve hatta anne babalara karşı resmen kışkırtıyorlar. Sen özgür bir bireysin. istediğini yaparsın anne, baba ve öğretmenlerinin istek ve arzularına karşı çıkabilirsin. Kimse seni zorlayamaz. Çocuk ve insan hakları sana her türlü özgürlüğü veriyor. Bu konuda baskı yapılırsa şikayet et.
  • hu hu huhu hu hu1 ay önce
    bizde okullar hayata hazırlama yerine hayattan koparıp bunalıma sürüklemeye göre kurgulanmış. müfredat ve kitaplara bir bakın bunları okuyan ne olur. kendini aşağı gören tam bir batı hayranı. düşmanını dost dostunu düşman haini kahraman kahramanı hain kabul eder. zorunlu eğitim tam bir cinayet. liseyi zorla bitirttiğingenci sokağa salıp toplumun başına bela ediyorsun. zorunlu eğitim esnafı çıraksız köylüyü çobansız bıraktı. halbuki ilkoukl 4 den sonra serbst olsa vatandaş kendi yolunu çizer okuyacaklar okur okumayacakar çırak çoban olur. milletn başına bela olmaz. tinerciler hapçılar vs zorunlu eğitimin eseri. ondan önce yoktu.
  • ErdemErdem1 ay önce
    Okullar cocukları şimdilik ahlaksızlığa hazırlıyor ne yazik ki....

Günün Özeti