THY - Yeni Havalimanı Promosyon - Ankara

Öğretmen yetiştirme sistemi teklifi

11 Ekim 2018 Perşembe

Cumhurbaşkanımız eğitimde istenen iyileşmeyi sağlayamamaktan şikâyetçi. Bakan Prof. Selçuk birinci önceliğinin öğretmeni nitelikli hâle getirme olduğunu ifade ediyor. Haklı.

Eğitim öğretmenle kalite kazanır. Öğretmen yetiştirme sistemi 1980 model. Darbecilerin eseri. 

1980 model sistemle yetiştirilen öğretmenlerimiz eğitime ne kadar kalite kazandırabilir?

Üniversite sınavlarında en yüksek puanı alanlar tıp ve mühendislikleri tercih ediyor. “İyi bir yere” giremeyenler de eğitim fakültelerine.

Yüksek puan alanların doktor veya mühendisliği tercih etmesinin sebebi, bu mesleklerin öğretmenlikten daha iyi para kazanması. Hâlbuki öğretmenlerin çalışma saatleri daha az, tatilleri daha fazla, gündüz çalışıyorlar ki aile düzenine daha uygun. 

1. Öğretmenlere daha fazla değer vermeli, daha yüksek ücret ödenmeli, böylece daha yetenekli insanların bu mesleği seçmesi sağlanmalı. Geleceğimiz olan çocuklarımızı onlar eğitiyor.

2.Eğitim fakülteleri Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Akademisi’ne bağlanmalı. Üniversitelerin yetiştirdiği öğretmeni MEB istihdam ediyor. Ülkenin hangi nitelikte öğretmenlere ihtiyacı olduğu milli eğitim politikaları ile belirleniyor. MEB, ihtiyacı olan öğretmeni kendisi yetiştirmeli.

ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SİSTEMİ

3. Eğitim fakültesi öğretim görevlilerinin ülkenin ihtiyacı olan öğretmeni yetiştirme liyakatleri iyi araştırmalı. Okullara gitmeyen, alanda inceleme yapmayan, gençlerin arasına girmeyen, geleceğin meslekleri ile ilgili araştırma yapmayan, alanında uzun zamandır eser kaleme almayan, makale yazmayan öğretim elemanları ayıklanmalı. 

İstisnalar bir yana bırakılırsa üniversiteler, sahadan habersiz. Çok az sayıda üniversite hocası öğrencilerine anaokulu, ilkokul, orta ve lisede uygulama yaptırıyor, stajlar kâğıt üzerinde, formalite icabı tamamlanıyor. 

Öğretmen adayının uygulamadaki performansı ölçülmüyor. Mesleki bilgisinin yanı sıra öğrenci seviyesini inmesi, ders anlatma becerisi, dili kullanma, meslektaşları ile yardımlaşma, öğretim teknolojilerini kullanma, iletişim kurma, problem çözme becerileri, diksiyonu, hitabeti ölçülmüyor. Öğretmen adayının ahlakı, karakteri, öğrencilere model olup olamayacağı, zaafları, kötü alışkanlıklarının olup almadığı dikkate alınmıyor. 

Öğretmende bulunması gereken nitelikler belirlenmeli ve bu kriterlere uymayan adaylar öğretmen yapılmamalı.

4. Verimlilik kriterleri belirlenmeli. Öğretmenlerin dersteki verimliliği ölçülmeli. Ölçmediğiniz şeyi iyi yapıp yapmadığınızı bilemezsiniz. Kaliteyi ölçmezseniz onu iyileştiremezsiniz.

Özel okullar öğretmenin verimliliğini ölçüyor. Öğretmeni öğrenciler, meslektaşları, okul idaresi ve veliler değerlendiriyor. Verimlilik kriterlerine göre başarılı olan öğretmen mesleğine devam ediyor, verimsiz olanın sözleşmesi yenilenmiyor.

Milli Eğitim Bakanlığı da öğretmenin verimliliğini ölçmeli.

VERİMLİLİK KRİTERLERİ, 

ÖLÇÜLMESİ VE ÖDÜL SİSTEMİ

Verimlilik kriterlerinin belirlenmesi ve verimliğin ölçülmesi çok önemli. 

Bakanlık, eğitimle ilgilenen sivil toplum örgütleri, sendikalar, veli temsilcileri ile bir çalıştay yapıp herkesin görüşünü almalı. Verimliliği değerlendirecek güvenilir bir kurum oluşturmalı. Öğretmenin verimliliği iyi ölçülmeli ve objektif değerlendirme yapılmalı.

Özel okul ve dershanelerde fevkalade gayret gösteren, dersini iyi anlatan, öğrencisi ile ilgilenen, okul idaresiyle ve velilerle işbirliği yapan öğretmen, Milli Eğitim’e kapağı atınca yan gelip yatabiliyor. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ona iş garantisi sağlıyor, sendikası eksik ve kusurlarını savunabiliyor. 

5. Verimlilik kriterlerine göre başarısız olan öğretmenler hizmet içi kurslara alınmalı. Eksiklerini tamamlaması için rehberlik yapılmalı. Verimsiz olanlar ayıklanmalı. Çocuklarımız ehliyetsiz ellere teslim edilmemeli.

6. Öğretmenlerin alanlarında kitap yazması, yüksek lisans yapması, doktora çalışmasına yönelmesi, proje yapması teşvik edilmeli ve hatta bu tür çalışma yapanlar birer maaş ile ödüllendirilmeli. 

7. Ödül sistemi hayata geçirilmeli. Gayretli öğretmenleri ödüllendirmez, mesleğini iyi yapmayanları sorgulamazsak eğitim kalite kazanmaz. 

Ülkenin kalkınmışlığı, eğitimin kalitesini gösterir. Gençlerimizi nitelikli eğitebilirsek ülkemizi kalkındırırlar yoksa borç batağından, enflasyondan kurtulamayız, ahlaksızlık, yolsuzluk ve kokuşmuşluğu önleyemeyiz. Ülkenin kalkınması, rahat ve huzuru iyi yetiştirilmiş becerikli ve ahlaklı insanlarla mümkün. 

 

YORUM YAZ

  • Ali lale Ali lale 3 gün önce
    Sayın hocam yazın çok güzel olmuş eline yüreğine sağlık
  • muallimmuallim11 gün önce
    İnsanlar özel okula isteyerek gidiyor. Okumak isteyen, okula ilgisi olan özel okula gidiyor. Tabii ki özel okul başarılı olur. Devlet okullarında okulla hiç alakası olmayan çok kişi oluyor. Suçu hep öğretmenlere atıyorlar. Çocuk ailede iyi bir eğitim aldıysa okulda da başarılı oluyor. Aile ilgisi yoksa öğretmenin de yapabileceği çok şey yoktur. Bence asıl mesele veli yapısında. Ona el atmak lazım.
  • SerdengeçtiSerdengeçti11 gün önce
    Çok güzel bir konuya değinmişsiniz.Bir katkıda ben yapayım.Mesleğin içinden gelmeyen yani sahadan olmayan bir sürü insan bakanlığın kadrolarını doldurmuş durumda.Bakan yardımcılarından bir tanesi öğretmen kökenli .Hele bir bakan yardımcısı Eğitimle hiç alakası yok parti kurucusuymuş,anlayın işte. Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürü Hekim yani Tıpçı . Şimdi bu anlayışın ne yapmasını bekliyorsunuz.
  • TozerTozer11 gün önce
    Sayın Cumhurbaşkanımızın dediği gibi hepimizin hedefi dindar nesil yetiştirmek olmalıdır. ...
  • sonersoner11 gün önce
    "Kürşat" söylediklerinde çok haklı, bir an önce bundan sonrası için değişiklik yapıp müfredatı da elden geçirmeli, sürekli temel bilimler ile çözümleyici yetiştiremeyiz, çocuklara sınavları geçsin diye matematik fen öğretiyoruz, para kazanmak için nesil yetiştiriyoruz, öğrenmek geliştirmek için değil
  • Yasin YILDIZ Yasin YILDIZ 11 gün önce
    Muallim dediğin; çekirge orduları, Çıkarsa ortaya; hesap edin zararı, Muallim olmak gerektir; önce imanlı, sonra edepli ve liyakatlı...
  • KürşatKürşat11 gün önce
    Eğitim Fakülteleri ihtiyaçlar göz önüne alınarak yeniden düzenlenmeli ve eğitim fakültelerinde görev alacak öğretim elemanlarının öğretmenlik yapmış olmasına ve sahayı tanıyor olmasına dikkat edilmeli ve 12 eylülün meşhur rütbelerine (yrd. doç., doç., prof.) son verilip doktora esas alınmalıdır.
  • GerçeklerGerçekler11 gün önce
    Herkes öğretmen eğitiminden bahsediyor oysaki en önemli problem kanatimce ahlaklı adaleti savunan, haksızlık karşısında susmayan, devletin çıkarını kendi çıkarları üzerinde gören bir nesil yetiştirmektir
  • buratburat11 gün önce
    Enflasyonu ancak iyi, dindar öğretmen yetiştirirsek ezebiliriz.Üretim ancak o zaman artar. Dürüst öğretmen idealist öğretmen bu toprakların değerleriyle barışık muallimler alimler yetiştirirsek.Ve öğretmenin alnının terinin hakkını vermelidir devlet, özel müteşebbis. Saygın olmalı kendine güveni olmalı çocuk gibi azarlanmamalı muallimler.Devlet memuru ezik oldu pısırıklaştırıldı parası olan cahiller ona hükmeder oldu.
  • muallimemuallime11 gün önce
    Mükemmel bir yaklaşım.Kutlarım sizi...
  • EnesEnes11 gün önce
    Şuanda "sözleşmeli öğretmen" olabilmek için üç adet KPSS, mülakat, AKS gibi süreçlerden geçilirken, çok iyi derece yapan bir öğrencinin öğretmenlik bölümlerini seçmemesi normaldir, diye düşünüyorum. Bunların yanı sıra öğretmen ihtiyacı ve yetiştirilen öğretmen sayısı arasındaki farkın çok fazla olması da atanma sorununu doğurduğundan öğretmenlik yüksek derece yapılanlar tarafından pek tercih edilmiyor. Çözüm olarak ihtiyaç kadar öğretmenin üniversitelere alınmasını ve sayı bakımından az öğrenci bulunduran, nitelikli sınıflarda nitelikli akademisyenler tarafından eğitime tabi tutulmasını ve uygulamalı eğitimlere ağırlık verilmesini önerebilirim. Yetiştirilecek öğretmenlerin bilgiyi aktaran değil, bilgiyi araştırma yollarını aktaran, bilginin kavranmasını kolaylaştıran, "yeni" bilgiler üretmeye yönelik bir tarzda eğitim veren ve bir bilim adamı gibi alanında araştırmalar yapıp gerektiğinde makale dahi yazabilecek yeterliliğe sahip olması eğitimde bizi öne geçirebilir. Bunların yanı sıra en önemli noktalardanbirisinin değerler eğitimi olduğu kanaatindeyim. Çünkü yeni teknolojiler üretirken kültürü kaybetmenin ne gibi sonuçlara yol açabileceği dünyadaki örnekleriyle ortada.
  • SevdaSevda11 gün önce
    Evet aynen katılıyorum yazara birde şunu ilave etmek isterim ilkokul dördüncü sınıfa kadar öğretmenler bayan olmalı çocukların talim ve terbiyeleri için
  • Misafir Misafir 11 gün önce
    Üniversite sınavını testle(Bir yerde şansla kazanan) yaparsanız kimin neyi ne kadar bildiğini bilemezsiniz, öğretmen im diye atananlardan, dilekçe yazmayı bırak kendini ifade edecek,tanıtacak bir kaç satır doğru düzgün yazı bile yok. Kastım bütün öğretmenler değil, işin içine girip görün diyor, okullardaki ve tüm secmelerdeki testlere hayır diyorum, fikri ve düşünceyi yok ediyor. M
  • Menderes CEYLANMenderes CEYLAN11 gün önce
    Öğretmenlerinüye olduğu veaidatınıdevletimizin ödediğisendikalar derhal kaldırılmalı. Öğretmenlikten idareciliğegeçmek sendikalı olmaya değil bir liyakata ve tecrübeye bağlanmalı. Böylece öğretmen göreve başlayınca nereye yamanırım daidareci olurum diye değil öğrencilerime nasıl faydalı olurum diye düşünür.
  • ahmetahmet11 gün önce
    1960' lı yıllara kadar öğretmenlik;hekimlik, avukatlık kadar itibarlı bir meslekti. zaman içerisinde öğretmenliğin itibarı yok edildi.. 1980 sonrası hekimliğin de itibarı yok edildi.. öncelikle bu iki mesleğe itibarları yeniden kazandırılmalı.
  • Turgut DemirTurgut Demir11 gün önce
    Eğitim bir ülkenin geleceğinin için her şeyi. Öğretmen ülkenin en çok değer vermesi gereken, en yüksek maaşı alması gereken en önemli meslek olmalı. Bir mühendis olarak yazara aynen katılıyor ve tespitleri için tebrik ediyorum. Anaokulundan itibaren eğitim kaliteli olmazsa ülkenin geleceğini belirleyen iyi mühendisler, iyi doktorlar, iyi araştırmacılar yetişemez. Öğretmen kalitesi, niteliği ve eğitim şartları iyileştirilmeden eğitim sisteminde ki sorununun bütün suçunu sadece çocuklar üzerine yükler bir arpa boyu yol alamayız.
  • serdengectiserdengecti11 gün önce
    sayın yazar öğretmenlik yaptınız mı bilmiyorum.hakkinizi helal edin .eger sırf sistem herşeyi düzeltmeyi güçlü ekonomisiolan ülkelerin sistemleri uygulayıp bizde güçlü olurduk.ana problem zihniyet meselesi.siyaset meziyet sahibi insan istemiyor.iyi insan yerine iyi tarikatçı iyi milliyetçi iyi Atatürkçülüğün peşindeyiz sistem ve zihniyet mutlak itaat üzerine olması sorgulama ve denetlenmesini olmaması çakıl taşlarının yükselmesi e inci mercanları da toz toprak içinde kalmasına sebep oluyor Mevlam sonumuzu hayreylesun
  • AliAli11 gün önce
    Temmuzda KPSSde görevliydim.bir öğretmen olarak dedim ki: yarın bunlar öğretmen olacak ve yeni nesil kime emanet? Yazık...
  • YücelYücel11 gün önce
    Dünyanın en iyi öğretmenlerini yetiştirsek sadece öğretimde başarıyı hedeflemiş durumdayız. Bu müfredatla yine maddeyi ön planda tutan bir nesil yetiştirmiş olacağız. Sayın cumhurbaşkanımızın 2012 ve 2016 yıllarında söylediği, "Dindar nesil yetiştireceğiz." hedefine bu müfredatla ulaşamayız. Hiç kimsenin de umurunda değil gibi bu konu.