İdealist yöneticiler öğretmenliğe dönmeli

02 Mayıs 2019 Perşembe

MEB’de öğretmen açığı bir türlü kapanmıyor ve hemen her okulda ücretli öğretmenlerle eğitim yürüyor. 

Öğretmenlik uzmanlık mesleği, tecrübe çok önemli. Eğitim fakülteleri öğretmenleri yeterince sınıfa hazırlamıyor, öğretmenlik sanatı sınıfta öğreniliyor. 

Ücretli derse girenlerin önemli bir kısmı eğitim fakültesi mezunu değil, nitelikli öğretmenlik yapmaları beklenmiyor.

Son senelerde idealist, tecrübeli, birikimli öğretmenlerin önemli bir bölümü idareci oldu, masa başına geçtiler ve sınıftan uzaklaştılar.

Eğitim masa başında değil, sınıfta yapılır.

Ahlaklı, zeki, terbiyeli, çalışkan, erdemli ve kâmil gençler yetiştirmek isteyen eğitimci sınıfa gitmelidir.

Eğitimin organizasyonu, yönetimi önemli ama sınıfta nitelikli öğretmen yoksa istenilen verim elde edilemez.

Gençler derslere ilgisiz, öğretmene saygısız, dertsiz, gayesiz, davasız yetişiyor şeklindeki şikâyetler çoğaldı. Öğretmenini döven öğrenciler, çocuğunun öğretmenine saldıran veliler görülmeye başladı. 

Eğitimde problemleri çözecek olan öğretmendir. 

Şikâyetin olduğu yerde eğitim biter, der Nurettin Topçu.

Nitelikli öğretmen şikâyet etmez, problem çözer.

Sınıfta ders anlatan, sonra çekip giden öğretmen problem çözemez.

Öğretmenler idealist, fedakâr, sabırlı ve gayretli olmalı. Geleceğimizi inşa edecek nesiller yetiştirdiklerini akıllarından asla çıkarmamalılar.

İdealist öğretmen dersine iyi hazırlanır, sınıfta 40 dakika özenle ders anlatır, dersten sonra öğrencileri ile ilgilenir, koridorda hal hatır sorar, problem varsa kantinde veya bahçede öğrencisi ile sohbet eder. Problem çözülmüyorsa veli ile görüşür, gerekirse velinin evine gider, velinin çayını içer, öğrencisinin geleceği, yetişmesi, yeteneklerinin gelişmesi üzerine birlikte kafa yorarlar, fikir üretirler.

Özellikle sorunlu öğrencilerde veli ile işbirliği şart. 

Öğrencinin zekâ gelişimi, ahlaki eğitimi, gelecek perspektifi ve hayata hazırlanması konusunda velinin görüşleri çok önemli. Çocuğun sahibi velidir.

43 yılını eğitime vermiş biri olarak çocuğunu sevmeyen veli görmedim ama kaş yapayım derken göz çıkarana rastladım. Veliler çocuklarının iyi yetişmesini, hayata iyi hazırlanmasını istiyorlar ama doğru eğitim metotlarını bilmeyenler çok.

Veliye yardım etmek için öğretmenler kollarını sıvamalı, rehberlik etmeliler. Ders dışında eğitime zaman ayırmayan, veli ile görüşmeyen öğretmen problem çözemez.

Öğretmenlik uzmanlık, bilgelik ve birikim kadar fedakârlık ister. Bilge ve fedakâr öğretmen veli ile ilgilenir, onlara rehberlik eder, onları eğitime dâhil eder.

Karaman’da Dr. Sadık Ahmet İlkokulu sınıf öğretmeni Burhanettin Saygılı, 12 yıldır düzenli bir şekilde öğrenci velileri ile her hafta salı günü bir araya gelip eğitim kitapları okuyor ve velilere rehberlik ediyor.

Velilerle okuma saatinde buluşan ve eğitime birlikte kafa yoran harika bir örnek Burhanettin Hoca. Milli Eğitim Bakanlığı böyle güzide örnekleri mercek altına almalı ve sayılarını çoğaltmak için proje başlatmalı.

İdealist ve birikimli öğretmenlerin büyük bölümü idareci oldu. Okul müdürleri iki saat derse girer. Ben öğretmenliğe başladığım senelerde (1976) okul müdürleri 16 saat derse girerdi.

Öğrenci sayısı bini geçen okullarda müdürün derse girmesi, derste verimli olması zor ama 300 - 500 öğrencili okullarda bu mümkün.

Okulu müdürleri, müdür yardımcıları hatta milli eğitim şube müdürleri her gün 8.30’dan 10’a kadar iki saat okullarda derse girme, bilgi ve birikimlerini öğrencilere aktarmalılar.

Böylece tecrübeli ve bilge eğitimciler alana çıkmış olur; öğrencilerimize rehberlik eder ve hayata donanımlı atılmalarına katkıda bulunmuş olurlar.

Hem ücretli öğretmenlere daha az ihtiyaç kalır hem öğrenciler tecrübeli ve bilgi eğitimcilerden faydalanır. 

Özellikle ilahiyatçı idareciler, gençlere hayatın manasını anlatmak ve onlara idealizm kazandırmak konusunda sorumluluk almalı. Ahlaklı ve zeki nesiller yetiştirmek isteyenler, sınıfa gitmeliler. Eğitim İş’li bir meslektaşın sözünü hiç unutmuyorum. Şöyle demişti:

“Eğitim Bir-Senliler masalara otursun, sınıflar bize kalıyor, istediğimiz gibi öğrencileri yoğururuz.” 

Öğretmenevi müdürleri, müdür yardımcıları, milli eğitim müdür yardımcıları, şube müdürleri, okul müdürleri ve müdür yardımcıları sabahleyin iki saat derse gitse öğretmen açığı önemli ölçüde kapanır; gençlerin daha nitelikli, ahlaklı ve idealist yetişmesi önemli ölçüde sağlanır. İdealist yöneticiler kolları sıvamalı. MEB, yönetmelik çıkararak düzenlemeye gitmeli.

İMZA GÜNÜ: 3-4 Mayıs günleri Malatya Kitap Fuarı’nda öğleden sonra ENSAR NEŞRİYAT standında okuyucularımla sohbet edip kitaplarımı imzalayacağım. Dostlar davetlisiniz. 

 

Günün Özeti

YORUM YAZ

  • dahilekdahilek5 ay önce
    merak etme bu sistemde onurlu gururlu azimli gayretli olanlar zaten onurunu kişiliğini ayak altına alıpta dünkü çocuk ve eğitim adına hiç bir ideali olmayan memlektin çocuklarının eğitimi memleketin geleceği hiç umurunda olmayan sendikayı ellerine geçirmişlerin önünde eğlipte yönetici olmaz. olmuyorda. maalesef eğitim adına dolayısıyla memlektin geleceği adına iyi şeyler yok kimsennde böyle bir düşüncesi yok sayın reis de bunu itiraf ediyor. buda eşittir gelecekte bizi iyi şeyler beklemiyor. çünkü geleceğine hükmetmek isteyenler öğrenci yetiştirsin diye bir kural var. maalesef eğitimi yönlendirenler idareci seçiminde referan yetkisi olanlar o kadar basit hesaplar ve düşünceler içindeki durum çok vahim.
  • isimsizisimsiz5 ay önce
    Hocam sizin öğretmenlik yaptığınız dönemle su anki sosyal yapı aynı değil.Bütün sorumluluğu öğretmene atıyorsunuz.Size sorum lise eğitimi zorunlu olduktan sonra hiç gidip bir endüstri meslek lisesi sınıfına girdiniz mi?Girmediyseniz lütfen deneyin.Eğitimin böyle olmasının en büyük nedeni disiplin kurallarının uygulanamamasıdır.
  • Mehmet Mehmet 5 ay önce
    Yapma yazar. Eğitim-sen haberin yok.Iyi öğretmen idareci olması,ogretmenlik yapamayan,tembel ve özellikle bir albenisi olmayanlar idareci oldu.Onceden sınavdan yüksek puan alan müdür olurken,şu anda mülakatta yani torpilce alanlar oluyor
  • Mehmet Mehmet 5 ay önce
    Yapma yazar. Eğitim-sen haberin yok.Iyi öğretmen idareci olması,ogretmenlik yapamayan,tembel ve özellikle bir albenisi olmayanlar idareci oldu.Onceden sınavdan yüksek puan alan müdür olurken,şu anda mülakatta yani torpilce alanlar oluyor
  • Bekirsıtkı selcanBekirsıtkı selcan5 ay önce
    Hocam bu tespitiniz belki kıdemli öğretmenler için biraz doğru olabilir ancak ; başka hiçbir yerde iş bulamayan BİR MİLYONA YAKIN ATANAMAYAN ÖĞRETMENDEN,(devlette) İŞ BULABİLEN ÇOK AZ SAYIDAKİücretli öğretmenlere eğitimin tüm yükünü yüklemeniz pek de adil olmamış.Zaten hep bu garip akıl yürütmeler değil mi eğitimi bu hale getiren.
  • ademadem5 ay önce
    idarecilerin o kadar çok angarya işleri var ki eğitime öğretime öğretmene öğrenciye ayıracak zaman bile kalmıyor sayın hocam.önce bu angaryalardan kurtulunması gerek.
  • Hayrettin HatunoğluHayrettin Hatunoğlu5 ay önce
    Çok üzgünüm ama idealist yönetici yok, kalmadı.İdealistler ya küstürüldü ya da kızdırıldı emekli oldular. Elimizde kalan menfaatçi, yalaka ve yağcılarla da ancak bu kadar oluyor.
  • Fehmi CeylanFehmi Ceylan5 ay önce
    Bir sene 6 saat lisede siyer dersine girdim. Sorular ortak olduğu için müdürün sınıfları düşük not aldı denmesin diye iyi ilgi aktarımı yapmışım. Esas güzellik öğrenciler soğuk yüzlü olmadığımı, güvenilecek biri olduğuma inandılar. Okulda da çarşıdada birlikte namaz kıldık, bir cumartesi çarşıda iki kız öğrenciye etliekmek ikram ettim. Hem örtündülerhemde örnek iki mümine oldular. Söylediklerimi yaşadım. İlçedeki şb md leri yakındaki bir okulda sabah ilk iki saat derse girseler hem yavrularımız tekraren yakından tanırlar hemde okuldaki personelle devlet millet kaynaşması olur. 4 yıl önce görevden alınan ve hiç bir iş yapmayıp bankamatiğe giden idarecileri iz yetişmiş insan gücü kaybıdır, israftır, yazıktır. Ya ders verilmeli yada bir okul idareciliği. Her yıl okuldaki rehber öğretmen dahil olmak üzere dört beş öğretmenle 25 ailenin özellikle kış aylarında akşam evlerine çay içmeye gittik. Evde süper karşılandı. Öğrencilerin çalışması ve efendiliği e şahit olduk. Velide öğrencide önem verilen kişiler olduğuna inandı bize güvendi. 20 yıllık okul müdürlüğümüz benim için en önemli projesi idi. 20*25 işte kazancım. Her yere Tayyıp Erdoğanı gidecek. Selamlarımla.
  • SamiSami5 ay önce
    İdealist dediğiniz idareciler müdür odasını makam odası yapma derdindeler.
  • Fehmi CeylanFehmi Ceylan5 ay önce
    Düşüncelerinize katılıyorum. Eski bir müdür olarak, bir yıl 6 saat siyer dersine girdim. Sorularda ortak soruluyordu. Bilgi aktarımı mükemmel olmuş. Müdürün girdiği sınıflar kötü denecek diye endişe ettim. Ancak ger
  • Ali beyAli bey5 ay önce
    Öğretmenliği yapamayan idareci oluyor genelde.idarecilerin çoğu kendi girmesi gereken dersi de idare(!) ediyor.Son zamanlardaki idarecilerin nasıl atandığını da biliyoruz.
  • SonerSoner5 ay önce
    öğretmene yaz tatilinde beleş para alan sülük muamelesi yaparsan, olacak olan budur, eğitim hiç bir dönemde bu kadar kötü olmamıştı, artık çocuklarımızı devlet okullarına teslim edemiyoruz, kredi çeki yorum, borçlanıyorum, çocuğum devlet okuluna gitmesin diye her şeyi yaparım,aç kalırım ama çocuğumu devlet okuluna vermem, eski Türkiye de devlet okulları kıymetliydi, şimdi özel okullarda tırt, devlet okulları berbat, ne yapacağımızı şaşırdık
  • AtilayAtilay5 ay önce
    Allah razı olsun hocam!

Günün Özeti